۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
استقبال ضعیف از تسهیلات کرونایی/ ضرورت توجه به بخش تولید
در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی قم مطرح شد؛

استقبال ضعیف از تسهیلات کرونایی/ ضرورت توجه به بخش تولید

قم - باقری، معاون سیاست‌های اقتصادی معاون رئیس جمهور گفت: فقط ۲۰ درصد واجدین شرایط برای دریافت تسهیلات کرونایی در کشور متقاضی داریم.

به گزارش خبرنگار بازار، اوایل اسفندماه درست هم زمان با اوج سفرهای نوروزی در حالی که قم که از مقاصد مهم گردشگری مذهبی است خود را برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی آماده می‌کرد ورق برگشت و ویروس کرونا آسیب جدی به بخش خدمات، تولید و به ویژه گردشگری قم آسیب و ضربه سنیگینی زد.

این آسیب برای واحدهای صنفی و رسته‌های تولیدی از جمله تولید کفش و سوهان پزی بیشتر محسوس ‌شد و اکنون دولت با توجه به شرایط بد اقتصادی که اکنون با آن درگیر است تسهیلاتی برای جبران این خسارت‌ها در قالب وام‌های کم بهره ۱۲ درصدی پرداخت می‌کند، تسهیلاتی که منوط به ثبت نام در سامانه‌ای به نام «سامانه کارا» است و باید صاحب واحد تولیدی بیمه و هرکدام از کارگران آن هم بیمه شده و از کار اخراج نشده باشند.

معاون پایش و سیاستگذاری اقتصادی معاون اقتصادی رئیس جمهور در سفر قبلی خود به استان قم در جریان میزان آسیب‌های وارده به استان قم قرار گرفت، هرچند فقط ۱۴ رسته آسیب دیده معرفی و مجاز به دریافت تسهیلات شدند اما آسیب کرونا به استان قم بسیار جدی و باید فراتر از این ۱۴ رسته مورد نظر برای دریافت تسهیلات معرفی می‌شدند.

در چهارمین جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قم که بعد از ظهر پنج شنبه با حضور معاون پایش و سیاستگذاری اقتصادی معاون اقتصادی رئیس جمهور در سالن کرامت استانداری قم برگزار شد، عدم استقبال برای دریافت این نوع تسهیلات در کشور مطرح شد؛ هم‌چنین مشخص شد استان قم هم در زمینه دریافت این تسهیلات عملکرد نامطلوبی داشته است.

۲۰ درصد متقاضی دریافت تسهیلات کرونایی در کشور
معاون پایش و سیاستگذاری اقتصادی معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: در مجموع عملکرد ما در پرداخت تسهیلات بحران کرونا مطلوب نبوده است و طبق آمارها تا هفته گذشته فقط ۲۰۰ هزار مورد برای دریافت تسهیلات مراجعه کردند که به عبارتی ۲۰ درصد جمعیت مشمول در کشور متقاضی دریافت این نوع تسهیلات هستند.

امیر باقری بیان کرد: با توجه به شیوع کرونا، ۵۰ هزار میلیارد تومان برای ۱۳ رسته حمایتی از کسبه و بنگاه‌ها و مشاغل آسیب‌دیده اختصاص یافت؛ بسته‌های ۱۴ گانه دو قسمت است که به مراکز و بنگاه‌های آسیب‌دیده تعلق می‌گیرد.

وی افزود: گاهی مراکز اجباری بسته بودند که به ‌جای ۱۲ میلیون تومان برای آن‌ها ۱۶ میلیون تومان تخصیص پیدا می‌کند که مجتمع‌های ورزشی و استخرهایی که ملزم به تعطیلی بودند شامل این رسته هستند.

به گفته معاون پایش و سیاستگذاری اقتصادی معاون رئیس جمهور، هشت هزار میلیارد تومان تسهیلات برای آسیب کرونا اختصاص یافته است که تنها ۲۰ درصد متقاضی دریافت این تسهیلات در کل کشور هستند.

کمتر از ۱۰ درصد در قم متقاضی دریافت تسهیلات کرونا هستند
وی گفت: قم در بحران کرونا از استان‌های موفقی بود که توانست این بحران را به خوبی مدیریت کند اما با توجه به آسیب‌هایی که در این زمینه دیده است، کمتر از ۱۰ درصد توانسته‌اند از تسهیلات کرونا استفاده کنند که باید در یان زمینه هم عملکرد مطلوبی داشته باشد.

باقری افزود: قم در این زمینه خوب ورود نکرده است و باید استانداری و اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم پیگیر این امر باشند و رسته‌ها و مشاغل آسیب دیده را شناسایی تا برای دریافت تسهیلات معرفی شوند.

وی عنوان کرد: قم فقط ۶۴۲ میلیارد تومان برای تسهیلات کرونایی جذب کرده است و اگر از باقی این اعتبارات استفاده نشود ما ناچاریم برای بخش مسکن و ودیعه مسکن از آن بهره مند شویم.

تقاضای کم برای تسهیلات کرونایی در قم
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم نیز در این جلسه گفت: در قم ۵۸ میلیارد و ۵۳۴ میلیون تومان تقاضای تسهیلات داریم که ۵۰ میلیارد و۲۹۷ میلیون تومان آن در بانک‌ها در حال بررسی است و دو میلیارد و ۷۰۶ میلیون تومان هم پرداخت شده است ولی در مجموع تقاضای دریافت تسهیلات در قم بسیار کم است.

مصطفی کاویانی افزود: نرخ ۱۳ درصد آن هم با بازده زمانی دو ساله فقط برای ۱۴ رسته تعریف شده است و باید حداقل افرادی که متقاضی این تسهیلات هستند را فورا معرفی کنیم؛ اطلاع رسانی خوبی نشده و باید در این زمینه اطلاع رسانی شود.

رئیس جهاد دانشگاهی قم هم گفت: ما ۱۲۰ نیرو داریم در بحران کرونا هم تعطیل بودیم ما نیاز به دریافت این تسهیلات داریم، ولی ورود به سامانه برای ثبت نام کار سختی است در زمینه اشتغال زنان سرپرست خانوار تفاهم نامه با معاونت امور زنان ریاست جمهوری داریم که اگر این تسهیلات برای اشتغال در مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانوار استفاده شود مطلوب خواهد بود.

اختصاص تسهیلات به بخش تولید
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم هم گفت: تاکنون این تسهیلات و بسته حمایتی فقط برای اصناف آسیب پذیر بوده و بخش تولید هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده است؛ بخش تولید هم در ایام شیوع کرونا دچار مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی شده و ضروری است تسهیلات ویژه این بخش هم در نظر گرفته شود.

محمود سیجانی افزود: واحدهای تولیدی مانند کفش در این زمینه آسیب دیده‌اند و برخی واحدهای تولیدی به سمت تولید ماسک هدایت شدند.

گفتنی است، در این جلسه درباره پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی و هم‌چنین جهش تولید هم پیگیری و گفت‌وگو شد.

کد خبر: ۳۱٬۶۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha