۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۷
استقبال از اوراق رهنی بانک مسکن
مدیر امور مالی بانک مسکن اعلام کرد

استقبال از اوراق رهنی بانک مسکن

عسکرپور، مدیر امور مالی بانک مسکن گفت: هفته گذشته ۱۰ میلیون ورقه اوراق تحت عنوان اوراق رهنی بانک مسکن در بازار سرمایه عرضه شد تا با فروش آن، منابع نقد برای پرداخت تسهیلات جدید خرید مسکن تامین و به خریداران خانه پرداخت شود.

به گزارش بازار به نقل از بانک مسکن، صابر عسکرپور مدیر امور مالی بانک مسکن درباره جزئیات فروش هزار میلیارد تومان اوراق رهنی در بازار سرمایه طی هفته گذشته اعلام کرد: صندوق های بورسی با درآمد ثابت مشتریان عمده این اوراق بودند و حدود ۹۰ درصد از مشتریان عرضه هفته گذشته را خریداران حقوقی تشکیل دادند.

عسکرپور با بیان اینکه در آن مقطع، اوراق یک گزینه اولویت دار سرمایه گذاران بورسی بود تصریح کرد: اوراق رهنی بانک مسکن بواسطه اعتبار این بانک و اوضاع مناسب شاخص های بانک مسکن در شبکه بانکی، بسیار مورد علاقه و استقبال سرمایه گذاران بازار سرمایه قرار گرفت و این موضوع بستر عرضه های بعدی را هموار کرده است.

مدیر مالی بانک مسکن درباره برنامه در نظر گرفته شده برای فازهای بعدی انتشار اوراق رهنی افزود: برنامه بعدی ما انتشار و عرضه ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر اوراق رهنی است اما سه فاکتور را باید برای عرضه های بعدی اوراق مدنظر قرار دهیم. فاکتور اول ارزش و تعداد پرونده های زنده تسهیلاتی است که اگر به تنهایی این موضوع به عنوان فاکتور تعیین حجم انتشار اوراق باشد می توان تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق رهنی منتشر کرد. اما فاکتور دوم که اهمیت بالایی دارد ضوابط بانک مرکزی است که باید در این مسیر، مورد عمل و رعایت بانک مسکن قرار بگیرد. مطابق ضوابط بانک مرکزی برای انتشار اوراق رهنی، فقط آن دسته از پرونده های تسهیلاتی که حداقل دو سال از زمان شروع پرداخت اقساط تسهیلات شان گذشته است می توانند پشتوانه انتشار اوراق رهنی قرار بگیرند ضمن آنکه تسهیلات گیرنده باید خوش حساب بوده باشد و پرونده تسهیلاتی به اصطلاح شبکه بانکی دارای اقساط معوق نباشد. براساس این ضوابط، تسهیلات فروش اقساطی می تواند در بازار رهن ثانویه تبدیل به منابع نقد شود.

مدیر امور مالی بانک مسکن فاکتور سوم را نیز طول زمان اعتبار اوراق رهنی و مدت زمان بازپرداخت تسهیلات جدید به پشتوانه منابع حاصل از فروش اوراق اعلام کرد و گفت: اوراقی که هفته گذشته منتشر و فروخته شد دارای نرخ سود ۱۶ درصد و مدت زمان ۲ ساله است. تسهیلاتی که به پشتوانه منابع ۱۰۰۰ میلیارد تومانی در بخش مسکن برای خرید خانه پرداخت خواهد شد نیز دارای نرخ سود ۱۸ درصد و مدت بازپرداخت ۵ ساله است. چنانچه در ماه های آتی شرایط انتشار اوراق به لحاظ نرخ سود و مدت زمان اعتبار و همچنین شرایط پرداخت تسهیلات تغییر کند برنامه بانک برای حجم انتشار اوراق جدید نیز منعطف خواهد شد.

کد خبر: ۳۱٬۵۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha