۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۳
برنج باسماتی پاکستان بازارهای هند را قبضه می‌کند/ تقاضای رو به رشد برای برنج قهوه‌ای
وضعیت بازار برنج باسماتی تا سال ۲۰۲۸ چگونه خواهد بود؟

برنج باسماتی پاکستان بازارهای هند را قبضه می‌کند/ تقاضای رو به رشد برای برنج قهوه‌ای

برنج باسماتی نوعی برنج دانه بلند و معطر است که به طور سنتی در جنوب آسیا کشت می شود و به دلیل کیفیت و بازاریابی خوبی که دارد در بازارهای جهانی شناخته شده و تقاضا برای آن کماکان رو به رشد است.

گروه کشاورزی؛ بازار:  در بین انواع مختلف برنج دانه بلند، برنج باسماتی به دلیل ویژگیهای برتر از نظر عطر و طعم، بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده است. کشت عمده برنج باسماتی در هند و پاکستان متمرکز است، در حالی که معدود کشورهای دیگر آسیای جنوبی مانند بنگلادش، ویتنام و اندونزی نیز برنج باسماتی را کشت می کنند. البته این کشورها تنها برای مصرف خود کشت می‌کنند. جالب است بدانید برنج باسماتی به دلیل کیفیت خوب پخت و پز و ارزش بازاریابی خوبی که دارد در بازارهای بین‌المللی شناخته شده است.

در حال حاضر طیف وسیعی از گونه ها و هیبریدها در بازار جهانی برنج باسماتی موجود است. علاوه بر دسته های معروف برنج سفید و قهوه ای باسماتی، تمایل مصرف کنندگان به استفاده از غذاهای مختلف باعث شده است که انواع برنج باسماتی در بازارهای جهانی معرفی گردد.

با این وجود در حال حاضر  برنج باسماتی خام همچنان با ارائه فواید غذایی بالا، پخت و پز خوب، هزینه مناسب و عطر عالی، همچنان بالاترین موقعیت بازار را به خود اختصاص می دهد. علاوه بر این در حالی که برنج باسماتی سفید در بازار جهانی جایگاه ویژه ای دارد شاهد هستیم که با انتشار اطلاعاتی در خصوص فواید برنج قهوه ای برای سلامت مصرف کنندگان، تقاضا برای برنج باسماتی قهوه ای رو به افزایش تدریجی است.

علاوه بر دسته های معروف برنج سفید و قهوه ای باسماتی، تمایل مصرف کنندگان به استفاده از غذاهای مختلف باعث شده است که انواع برنج باسماتی در بازارهای جهانی معرفی گردد

دینامیک های بازار
بر اساس پیش بینی های انجام شده بازار برنج باسماتی شاهد رشد تقاضا برای برنج مخصوص دانه بلند و زنجیره تامین خواهد بود.

در حالی که برنج به عنوان یک ماده اصلی در سراسر جهان مصرف می شود تقاضا برای برنج های مخصوص رو به افزایش است و مصرف کنندگان به طور قابل توجهی به دنبال برنج‌های معطر هستند.

اگرچه بالاتر بودن قیمت برنج باسماتی همچنان باعث محدود شدن استفاده از آن شده است اما به تدریج و با بهبود شرایط اقتصادی، افزایش قدرت خرید مصرف کنندگان و بهبود ارزش بازاریابی برنج باسماتی باعث افزایش میزان مصرف برنج مخصوص در اقتصادهای جهانی می گردد.

از سوی دیگر ویژگی های برتر برنج دانه بلند توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است به همین دلیل مصرف کنندگان بسیاری در سراسر جهان به دنبال انواع برنج مخصوص دانه بلند هستند.

در این میان یکی از نکات مهم این است که صادرات گسترده برنج باسماتی در مناطق مختلف جهان، نیاز به ایجاد یک زنجیره تأمین قوی تر دارد تا به این ترتیب نتایج عادلانه تری برای مشارکت کنندگان، کشاورزان و مصرف کنندگان حاصل گردد. جالب است بدانید در حالی که دولت ها به طور جدی درگیر تقویت زنجیره تأمین برنج باسماتی هستند از آن طرف نیز بازیگران برجسته بازار به دنبال تقویت زنجیره تامین هستند که به نوبه خود باعث تقویت این برند در بازارهای داخلی و بین المللی می گردد.

ممنوعیت های اخیر اتحادیه اروپا برای صادرات بخشی از برنج باسماتی که برای آنها از قارچ کش تریسکیلازول استفاده شده است، انتظار می رود بازار برنج باسماتی تهدید شود

چشم انداز منطقه ای برنج باسماتی
در حالی که هزینه های برنج باسماتی کماکان بر پذیرش گسترده این محصول تاثیر می گذارد، ممنوعیت های اخیر اتحادیه اروپا برای صادرات بخشی از برنج باسماتی که برای آنها از قارچ کش تریسکیلازول استفاده شده است، انتظار می رود بازار برنج باسماتی تهدید شود در حالی که بیشترین تهدید متوجه هندوستان خواهد بود.

به گفته مسئولان انجمن صادرکنندگان برنج (AIREA)، صادرکنندگان برنج باسماتی در هند به دنبال قارچ کش های جایگزین هستند تا به این ترتیب بتوانند از ضوابط سختگیرانه اتحادیه اروپا پیروی و پایداری آینده بازار برنج باسماتی هند را تضمین کنند. با این وجود این احتمال وجود دارد که روند صادرات برنج باسماتی که عمدتاً در هند متمرکز است، شاهد تغییر رویکرد به سمت پاکستان باشد چرا که برنج باسماتی که در پاکستان کشت می شود عاری از چنین سموم دفع آفاتی است.

لازم به ذکر است که بازار برنج باسماتی بر اساس انواع مختلفی مانند برنج باسماتی خام، بخارپز و پخته شده تقسیم بندی می شود. علاوه بر این بر اساس نوع گونه برنج، بازار برنج باسماتی به برنج باسماتی قهوه ای و سفید تقسیم می گردد. از نظر کاربردی  نیز بازار برنج باسماتی به دو بخش مواد غذایی و آرایشی و بخش مراقبت‌های شخصی تقسیم می شود.

 فعالان بازار برنج باسماتی در تلاش هستند تا طیف گسترده‌ای از طعم های مختلف برنج باسماتی را با بسته بندی های جذاب به بازارهای جهانی معرفی کنند

برنج باسماتی به کمک کانالهای فروش، به صورت گسترده ای در سطح فروشگاه های مواد غذایی سنتی، بازارچه ها و سایر مراکز تجاری مدرن توزیع می شود. به طوری که به لحاظ گستره منطقه ای، بازار برنج باسماتی شامل تقسیم بندی منطقه ای بازار برنج باسماتی شامل آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آسیا اقیانوسیه، خاورمیانه و اروپا است.

چشم انداز رقابتی بازار برنج باسماتی
همزمان با پرداختن به تقاضای مداوم برنج باسماتی خام، فعالان بازار برنج باسماتی در تلاش هستند تا طیف گسترده ای از طعم های مختلف برنج باسماتی را با بسته بندی های جذاب به بازارهای جهانی معرفی کنند. به عنوان مثال، شرکت Hain Celestial Group خط تولید جدید خود را در سال ۲۰۱۸ راه اندازی کرده است که شامل خط تولید برنج باسماتی با طعم پرمیوم و جهت تقویت سیستم ایمنی است.

علاوه بر این گسترش استراتژیک این محصول کماکان به طور قابل توجهی باقی مانده است. به عنوان مثال انحلال شرکت REI Agro Ltd.  به  دستور یک دادگاه حقوقی و برنامه ریزی شرکت  KRBL Ltd.’s برای دستیابی به این شرکت منحل شده از نمونه تحولات استراتژیک در بازار جهانی برنج باسماتی است. به این ترتیب در حال حاضر تعداد کمی از بازیگران اصلی در بازار برنج باسماتی فعالیت دارند.

کد خبر: ۳۱٬۵۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha