۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰
رکورد شکنی بیکاری و افت دستمزد در بریتانیا
کرونا دست در دست برگزیت

رکورد شکنی بیکاری و افت دستمزد در بریتانیا

بیکاری یکی از بزرگترین معضلات این روزهای دنیا است. بریتانیا که در سالهای اخیر درگیر برگزیت هم بوده است، حال با موج بزرگ بیکاری، کاهش ساعات کاری و افت میزان دستمزدهای حقیقی روبرو است که اقتصاد را با چالشهای بزرگی روبرو خواهد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: بیکاری یکی از اصلی ترین و مهمترین معضلات این روزهای اقتصاد دنیا است. معضلی که نه تنها ساکنان کشورهای در حال توسعه بلکه ساکنان کشورهای صنعتی را هم درگیر کرده است و یکی از این کشورهای درگیر بریتانیا است.  به گزارش مرکز آمار ملی بریتانیا، در انتهای ماه ژوین سال جاری  بالغ بر ۶۵۰ هزار نفر در بریتانیا بیکار بودند  که البته نسبت به ماه مارس  ۲.۲ درصد کاهش داشته است ولی رکود تازه ای برای این کشور محسوب می شود. مرکز آمار ملی بریتانیا در گزارش رسمی خود اعلام کرد روند افزایش بیکاری در این کشور ادامه خواهد داشت زیرا اغلب بخش های اقتصادی بریتانیا در جریان همه گیری کرونا آسیب های زیادی متحمل شده است.

بر مبنای این گزارش در انتهای ماه مارس یعنی زمانی که برای اولین بار سیاست تعطیلی فعالیتهای اقتصادی برای ممانعت از شیوع ویروس کرونا اجرا شد، بالغ بر ۱۲ میلیون فرد شاغل از فعالیت باز ماندند. از این عده ۹.۴ میلیون نفر در شرکتها مشغول به کار بودند و ۲.۷ میلیون نفر خود اشتغال بودند. در اولین دوره قرنطینه و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی  دولت متعهد شد تا ۸۰ درصد از دستمزد نیروهای شاغل را پرداخت کند ولی این سیاست از ابتدای ماه می متوقف شده است و این توقف در وضعیتی اتفاق افتاد که شمار زیادی از افراد کارشان را از دست داده اند.

دستمزد شاغلان هم کاهش یافته است
اما مشکل امروز بریتانیا تنها افزایش نرخ بیکاری نیست بلکه کاهش تعداد ساعات کاری نیروهایی که هم اکنون در بخشهای مختلف کشور فعالیت می کنند هم مساله ای بسیار جدی است. آمار نشان می دهد هم ساعت کاری نیروهای شاغل در بریتانیا کاهش یافته است و هم دستمزدهای نیروهای شاغل کمتر شده است. در سه ماه منتهی به می سال جاری ساعت کاری هفتگی نیروهای شاغل در بریتانیا ۱۶.۷ درصد کاهش پیدا کرد که بالاترین میزان کاهش در ساعات کاری هفتگی این کشور از سال ۱۹۷۱ تا کنون بوده است. از طرف دیگر میزان دستمزدها هم با کاهش ۰.۳ درصدی همراه بود که با در نظر گرفتن نرخ تورم، می توان افت دستمزدهای حقیقی در این کشور را برابر با ۱.۳ درصد برآورد کرد.

یلین سفلین اقتصاددان ارشد بریتانیا در این مورد می گوید: «وضعیت کنونی بریتانیا مانند آرامش قبل از طوفان است. آمارها نشان می دهد  در ماه های اخیر شمار مردانی که به صورت خود اشتغال فعالیت می کردند یعنی  رستوران داشتند یا مراکز خدماتی دیگر را راه اندازی کرده بودند، به شدت کاهش پیدا کرده است. هم اکنون نیم میلیون نیروی کار در کشور به طور موقتی بیکار شده اند  و هیچ دریافتی ندارند. از طرف دیگر این افراد به دلیل اینکه رسما بیکار نشده اند در فهرست بیکاران و دریافت کنندگان حقوق بیکاری هم قرار ندارند. این وضعیت در بریتانیا هر روز سخت تر می شود و می تواند مشکلات اقتصادی و اجتماعی شدیدی به همراه بیاورد.»

موج بیکاری ها ادامه خواهد داشت
مساله مهم دیگر این است که گزارشهای منتشر شده توسط  اتاق های بازرگانی بریتانیا هم وضعیت را بحرانی ارزیابی می کنند. بر طبق گزارش منتشر شده در فایننشال تایمز به نقل از اتاق های  بازرگانی این کشور هزاران کسب و کار تجاری در این کشور قصد اجرای طرح تعدیل نیرو در ماه های آتی را دارند زیرا کنترل بحران کرونا بیش از آنچه پیش بینی شده بود طول کشیده است و هزینه های اقتصادی این بحران هم بسیار زیاد است. طبق این گزارش ۲۹ درصد از کسب و کارها پیش بینی می کنند ظرف سه ماه آینده مجبور به اجرای طرح تعدیل نیرو خواهند بود و این مساله می تواند به موج بیکاری در کشور اضافه کند.

بر مبنای این گزارش که در نتیجه مطالعه روی ۷۴۰۰ شرکت در ابعاد مختلف در کشور  بریتانیا انجام شده است،  ۱۸ درصد از شرکتهای بسیار کوچک (شرکتهایی که کمتر از ۱۰ کارمند دارند) اعلام کرده اند باید شمار نیروهای خود را کاهش دهند و ۴۱ درصد از شرکتهای کوچک و متوسط (شرکتهایی که بین ۱۰ تا ۲۴۹ کارمند دارند) نیز خبر از ضرورت اجرای طرح تعدیل نیرو برای حفظ بقای خود در بازار پر التهاب کنونی داده اند. در میان شرکتهای بزرگ هم شرایط چندان مطلوب نیست. ۴۱ درصد از شرکتهایی که شمار کارمندان آنها بیش از ۲۵۰ نفر است در نظر دارند  با اجرای طرح تعدیل نیرو  در بازار باقی بمانند. نکته مهم این است که ۲۸ درصد از شرکتهای مورد مطالعه اعلام کرده اند که از ابتدای همه گیری کرونا تا کنون شمار زیادی از نیروهای خود را اخراج کرده اند.

سناریوهای موجود برای بازار کار بریتانیا چیست
دفترمسولیتهای بودجه بریتانیا  سه سناریو برای بازار کار این کشور در ماه های پیش رو ارایه داده است که در هر سه سناریو ما شاهد دو برابر شدن شمار بیکاران در این کشور خواهیم بود. در خوش بینانه ترین سناریو، اقتصاد بریتانیا در نتیجه همه گیری ویروس ۲ درصد منقبض خواهد شد. در سناریوی مرکزی میزان انقباض اقتصادی در این دوره برابر با ۶ درصد تولید ناخالص داخلی کشور خواهد بود و در سناریوی بدبینانه اقتصاد با نرخ ۱۰ درصد منقبض می شود. در صورت تحقق سناریوی خوش بینانه نرخ بیکاری در بریتانیا از حدود ۴ درصد در شرایط کنونی به ۱۰ درصد می رسد  که نرخ بیکاری این کشور در سالهای ۲۰۰۸-۲۰۰۹ میلادی بیشتر خواهد بود. در سناریوی مرکزی نرخ بیکاری به مرز ۱۲ درصد می رسد  و ۳.۵ میلیون نفر بیکار خواهند بود و در سناریوی بدبینانه شمار بیکاران در این کشور به بیش از ۴.۵ میلیون نفر می رسد.

کد خبر: ۳۱٬۴۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha