۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
شهرستانی: دست از سر فولاد بردارید
گفت‌وگوی بازار با عضو هیات مدیره انجمن فولاد

شهرستانی: دست از سر فولاد بردارید

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران از کاهش مصرف فولاد در کشور خبر داد و گفت: در سال گذشته برای تولید هر تن فولاد به ۱۲۰ دلار ارز نیاز بوده که با توجه به برخی بومی‌سازی‌ها، احتمالا این رقم در سال ۱۳۹۹ به حدود ۵۰ تا ۵۵ دلار برسد.

بازار- محمد فکوری: رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران، با بیان اینکه صادرات در حوزه فولاد به مانند گذشته انجام می‌شود اما روش صادرات با قبل از تحریم‌ها تفاوت دارد، اظهار کرد: صنعت فولاد کشور مشکلی از بابت تحریم‌های آمریکا نداشته و همچنان مانند گذشته صادرات در بخش فولاد ادامه دارد اما این صادرات به روش‌های  متفاوت با گذشته انجام می‌شود که یکی از مرسوم‌ترین آن‌ها استفاده از شخص و یا کشور ثالث برای صادرات این محصول بوده البته این روش هزینه‌های نهایی فولاد را بسیار بالا برده و چانه زنی خریداران را بیشتر کرده اما به صورت کلی مشکلی در امر صادرات فولاد کشور نخواهیم داشت.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران، افزود: در داخل کشور مشکلات فراوانی وجود دارد که به نوعی از آن می‌توان با عنوان تحریم‌های داخلی یاد کرد، یکی از این موانع، کمبود مواد اولیه در صنعت فولاد کشور و در حقیقت نبود توازنی در زنجیره فولاد کشور است.

دخالت وزارت صمت دلیل اختلاف شدید قیمت در بازار

وی در ارتباط با مشکلات عمده صنعت فولاد در دوره تحریم، گفت: یکی از مشکلات اصلی که صنعت فولاد با آن روبه‌رو است دخالت شدید وزارت صمت در کل حوزه‌های فولادی از جمله ارائه سهام فولادی‌ها و صنایع وابسته آن در بورس و قیمت گذاری در بخش‌های فولادی بوده که متاسفانه بازار به این دخالت‌ها عکس‌العمل نشان می‌دهد و باعث بر هم خوردن توازن بازار خواهد شد لذا این امر موجب شده که عرضه ورق فولاد مبارکه با قیمت ۴هزار و ۷۰۰ تومان باشد اما در بازار این ورق تا بیش از ۷هزار تومان معامله می‌شود.

شهرستانی ادامه داد: زنجیره فولاد در برخی قسمت‌ها دچار خلع بوده و معدنی‌ها به علت قیمت پایین داخلی راغب به فروش محصولات خود به بازار کشور نیستند و از سوی دیگر دستوری بودن قیمت‌ها و وصل کردن این قیمت‌ها با قیمت میانگین پایه شمش فولاد خوزستان باعث کمبود عرضه مواد اولیه تولید فولاد در بازار داخلی شده است.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران با اشاره به پیشنهاد این انجمن برای از بین رفتن مشکلات فولادی کشور، خاطرنشان کرد: پیشنهاد انجمن فولاد ایران برای از بین رفتن معضلات فولادی کشور این است که وزارت صمت دست از قیمت‌گذاری دستوری بردارد و بگذارد در بازار عرضه و تقاضا یکدیگر را پیدا کنند و بسته به مقدار آن قیمت تعیین شود.

وی تصریح کرد: اگر بازار آزاد در دستور کار صنعت فولاد قرار گیرد به طبع قیمت محصولات در زنجیره فولاد داخل کشور بسیار پایین‌تر خواهد بود و در همین راستا با پایین آمدن قیمت داخلی، صادرات این محصول افزایش پیدا خواهد کرد و تا حد زیادی مشکلات فعلی صنعت فولاد که یکی از مهمترین آن‌ها کمبود ارز در کشور است را برطرف خواهد شد.

کاهش ارزبری در صنعت فولاد

این فعال حوزه فولاد در خصوص تاثیر میزهای تولید داخل بر صنعت فولاد، گفت: در سال گذشته برای تولید هر تن فولاد به ۱۲۰ دلار ارز نیاز بوده که با توجه به برخی بومی‌سازی‌ها، این رقم در سال جاری به حدود ۸۰ دلار کاهش یافته و برنامه‌ریزی ها به گونه‌ای است که برای سال آینده این مقدار به حدود ۵۰ تا ۵۵ دلار برسد.

گفتنی است هم اکنون قیمت هر تن شمش در حدود ۴۰۰ دلار در بازار های جهانی  به فروش می رود.  

شهرستانی، افزود: در سال گذشته با توجه به کاهش ارزبری در صنعت فولاد کشور رقمی بالغ بر یک میلیارد دلار صرفه جویی ارزی در بخش قطعه های یدکی صورت گرفته و با حرکت تازه‌ای که صنعت فولاد در پیش گرفته در آینده‌ای نزدیک ایران نه تنها می‌تواند صادرکننده فولاد باشد بلکه می‌تواند صادرکننده تکنولوژی این صنعت هم باشد.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران، با اشاره به اینکه تحریم‌ها برخی هزینه‌ها را به صنعت فولاد کشور تحمیل‌کرده است اظهار کرد: کیفیت فولاد ایران یکی از برترین‌های جهان در این حوزه بوده اما به علت تحریم‌های امریکا هزینه‌های جانبی بر صادرات این محصول تحمیل شده اما با این حال همچنان قیمت فولاد ایران در بازارهای جهانی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزانتر از میانگین قیمت تولیدات کشورهای دیگر بوده و همچنان از مزیت خوبی برای صادرات برخوردار است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق۱۴۰۴ با توجه به مشکلات این صنعت توجیه اقتصادی دارد یا خیر، گفت: با توجه به اینکه ایران باید به سرعت وابستگی خود را از فروش نفت کاهش دهد و فولاد به عنوان یکی از صنایع مادر می‌تواند یکی از جایگزین‌های مهم برای نفت ایران باشد، البته کشور در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها نمی‌تواند از این مقدار تولید در داخل استفاده کند اما در آینده‌ و با برداشته‌شدن تحریم‌ها، کشور به فولاد بیشتری نسبت به وضعیت فعلی نیاز پیدا خواهد کرد.   

این فعال حوزه فولاد، ادامه داد: به علت تحریم‌ها در ماه‌های اخیر، کاهش مصرف داخلی فولاد را شاهد بودیم و نیاز داخل  از ۲۲ میلییون تن در سالهای گذشته به ۱۵ میلیون تن رسیده است که اگر با همین منوال پیش برویم در افق ۱۴۰۴ این رقم به ۱۷ تا ۲۰ میلیون تن خواهد رسید. به اعتقاد وی در آن صورت نیاز به صادرات ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن فولاد خواهیم داشت که هرچند رقم ۵۵ میلیون تن تا حدی احساسی بوده اما نیاز به ۸۰ درصد این رقم امری غیر قابل اجتناب خواهد بود.

لجستیک کشور باید تقویت شود

شهرستانی با اشاره به توان پایین لجستیک ایران برای حمل تولیدات سنگین مانند فولاد، اظهار کرد: دولت با توجه به توان پایین لجستیکی کشور باید در این بخش سرمایه‌گذاری انجام دهد زیرا با افزایش تولید محصولاتی همچون فولاد که دارای وزن بسیار بالایی هستند باید زیر ساخت‌های متناسب با آن در نظر گرفته شود. وی افزود: در دنیا حدود ۸۰درصد جابه‌جایی محصولاتی همچون فولاد از طریق خطوط ریلی انجام می‌شود لذا با توجه به افزایش تولید فولاد در آینده، اگر زیر ساخت‌های مناسب برای این مسئله دیده نشود، شاهد ترافیک‌های جاده‌ای و کمبود در بخش حمل و نقل ریلی خواهیم بود.

پیش بینی صنعت فولاد برای سال ۱۳۹۹

عضو هیات مدیره انجمن فولاد ایران، در انتها به چشم انداز صنعت فولاد در سال آینده اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد سال ۱۳۹۹ برای صنعت فولاد کشور از لحاظ مواد اولیه سال سختی خواهد بود و اگر دولت بخواهد کار موثری در حوزه فولاد انجام دهد باید سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلفی از جمله مواد اولیه را گسترش دهد و بودجه‌ای به این موارد تخصیص دهد.  

 گفتنی است طی ۱۰ماهه نخست سال جاری میلادی، ایران ۲۱میلیون و ۵۱۸ هزارتن فولاد خام تولید کرد که در مقایسه با تولید ۲۰میلیون و ۲۶۵هزارتن در سال گذشته، رشد ۶.۲ درصدی را نشان می دهد.

لازم به ذکر است طی ۱۰ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی به ترتیب چین با تولید ۸۲۹ میلیون و ۲۱۵ هزارتن، هند با ۹۳ میلیون و۳۰۶ هزار تن، ژاپن با ۸۳میلیون و ۷۹۱ هزار تن، آمریکا با ۷۳ میلیون و ۵۳۹ هزار تن و کره جنوبی با ۶۰ میلیون و ۱۲۱ هزارتن ۵ کشور برتر فولادساز جهان بودند.

کد خبر: ۳٬۱۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha