۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۷
اخلال در بازار میلگرد تحت الشعاع چندگانگی نرخ گذاری/ افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت میلگرد شایعه است
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران

اخلال در بازار میلگرد تحت الشعاع چندگانگی نرخ گذاری/ افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت میلگرد شایعه است

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با اشاره به سخنان سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در خصوص افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت میلگرد واکنش نشان داد و گفت: افزایش ۴۰۰ درصدی میلگرد صورت نگرفته اما هم اکنون در بازار امروز شاهد چندگانگی در نرخ گذاری محصولات فولادی هستیم.

بازار؛ گروه صنعت: حمید رضا رستگار در خصوص دلایل رشد ۴۰۰ درصدی قیمت میلگرد اظهار داشت: در شرایط کنونی به واسطه  مازاد مصرف فولاد پتانسیل صادرات حداقل ۱۰ میلیون تنی در سال وجود دارد و صنایع پایین دستی از وضعیت مناسبی برخوردارند.

وی درپاسخ به این سوال که افزایش قیمت میلگرد چه تاثیراتی در بازار خواهد داشت گفت: باید با برنامه ریزی صحیح، اهداف صنعت فولاد را پی گیری کرده و با هدفگذاری های از پیش تعیین شده مانع افزایش بی رویه قیمت و رانت در بازار شویم.

 به گفته رستگار، باید در درجه اول منابع داخلی را تامین کرده سپس صادرات را در الویت قرار دهیم اما امروز شاهد چندگانگی در نرخ گذاری صنعت فولاد در بازار هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران ضمن تکذیب افزایش  ۴۰۰ درصدی قیمت میلگرد با بیان این که افزایش نرخ میلگرد یا سایر محصولات به علت مصرف بیش از اندازه این محصولات نیست ادامه داد: افزایش نرخ میلگرد یا سایر محصولات به علت، مصرف بیش از اندازه یا تقاضای بالا نیست بلکه به دلایلی همچون مشکلات ارزی و مهمتر از آن بی برنامه گی مسوولان می توان اشاره کرد.

وی با تاکید بر این که به افزایش ۴۰۰ درصدی میلگرد اعتقادی ندارد به دیگر عوامل تاثیر گذار در رشد قیمت ها  اشاره کرد و گفت: چسبندگی قیمت محصولات تولیدی به ارز خارجی یکی از مهمترین عوامل بهم ریختگی بازارهای داخلی است و متاسفانه در برخی موارد قاچاق هدفمند مواد اولیه صنعت فولاد منجر به ایجاد چالش های داخلی، افزایش قیمت و کمبود مواد اولیه برای مصرف کنندگان شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران، از دیگر دلایل افزایش قیمتهای صنایع فولادی را عرضه و توزیع قطره چکانی محصولات فولادی در بازار دانست و ادامه داد: این اقدام منجر به افزایش قیمتها و تداوم آن در بازار شده است.

رستگار در بخش دیگری از سخنانش به راهکارهایی برای کاهش مشکلات بازارهای داخلی و قیمت های غیرواقعی اشاره کرد و افزود: باید ناظران بر بازار محصولات فولادی و همچنین صادرات و عرضه های بورسی نظارت داشته باشند.

وی ضمن ابراز تاسف از این ابطال معاملات برخی از محصولات فولادی در بورس کالا گفت قیمت گذاری های بورس کالا غیر شفاف است و به جز خسارت و تبعات برای مصرف کننده و توزیع کننده گان و مشکلاتی که حاصل از آن است هیچ خروجی ندارد  اگرچه بارها هم اعلام شده ولی به نظر می رسد دولت تمایلی برای پاسخگوی ندارد.

رستگار به نبود سازکار مشخص در روند قیمت گذ اری محصولات فولادی از سوی واحدهای فعال در این حوزه اشاره کرد و افزود: ضابطه مند نبودن توزیع کنندگان آهن و فولاد از مهمترین مشکلات اخلال در بازار است و تمامی کارخانه های کشور باید ضمن اخذ مجوز از اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران تحت نظارت این تشکل صنفی قرار گیرند تا پاسخگویی از سوی اتحادیه امکان پذیر شود

کد خبر: ۳۱٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha