۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
وام ودیعه مسکن تهرانی ها ۵۰ میلیون تومان/ توسعه اقتصاد دیجیتال با نسل ۵ اینترنت کلید خورد
وام ودیعه مسکن با سود ۱۳ درصد به مستاجران داده می‌شود

وام ودیعه مسکن تهرانی ها ۵۰ میلیون تومان/ توسعه اقتصاد دیجیتال با نسل ۵ اینترنت کلید خورد

دولت سرانجام وام مستاجران را برای تهرانی ها مبلغ ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفت همچنین در نشست امروز هیات دولت، دکتر روحانی از استقرار قریب الوقوع اینترنت نسل ۵و توسعه اقتصاد دیجیتال خبر داد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: سرانجام دولت به این نتیجه رسید که سقف در نظر گرفته شده برای وام مستاجران را ۵۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد در نظر بگیرد.

بر اساس مصوبه دولت قرار است تسهیلات مستاجران به افرادی که حقوق ثابت دارند پرداخت شود و خانواده های تحت حمایت در تهران برای ودیعه اجاره مسکن مبلغ ۵۰ میلیون تومان، برای شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد پرداخت خواهد شد.

این مصوبه دولت اگر چه از پیشنهادهای مختلف وزارت راه و شهرسازی بیرون آمده است اما می توانست سقف بالاتری برای وام مورد نظر در نظر گرفته شود. چرا که اگر قرار باشد این تسهیلات برای حمایت مستاجران پرداخت شود و نرخ سود آن نیز ۱۳ درصد باشد بهتر بود که سقف آن بالاتر از مبالغ اشاره شده باشد.  

فعالان بازار مسکن معتقد هستند که این تسهیلات کمک چندان زیادی برای مستاجران ایجاد نخواهد کرد. چرا که اگر قرار باشد وام مسکن در تهران برای یک واحد مسکونی ۷۰ متری پرداخت شود مبلغ ۵۰ میلیون تومان کمتر از ۲۰ درصد اجاره یک واحد مسکونی را پوشش خواهد داد.

به نظر می رسد تعیین نرخ سود ۱۳ درصد برای مستاجران اشتباه دیگر دولت در حمایت از اجاره نشین ها خواهد بود. دولت اگر قصد حمایت از مستاجران را داشت می بایست نرخ سود تک رقمی برای ترغیب بیشتر مستاجران برای دریافت وام ودیعه تعیین می کرد.

از این رو حجت الاسلام حسن روحانی امروز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت گفت: دولت تصمیم گرفته است که وام ودیعه مسکن ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومانی در تهران، شهرهای بزرگ و کوچک با سود ۱۳ درصد به مستاجران پرداخت کند.

روحانی در ادامه سخنان خود در نشست امروز هیئت دولت، یکی از اقدامات دولت در جهت کاهش فشار اقتصادی بر مردم را دادن ودیعه از طرف بانک به مردم خواند و تصریح کرد: مستاجران معمولا در تهران و یا شهرستان‌ها مبلغی بابت اجاره و مبلغی نیز به عنوان ودیعه در نزد مالک می‌سپارند که در شهرهای مختلف میزان آن متفاوت است.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: دولت تصمیم گرفته است؛ برای آن‌هایی که دارای حقوق ثابت هستند، همچون کارمندان یا کارگران و همچنین افراد تحت حمایت کمیته امداد خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، در تهران ۵۰ میلیون تومان از بانک ودیعه دریافت کنند.

روحانی افزود: همچنین در شهرهای بزرگ، مستاجران می‌توانند، ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک نیز ۱۵ میلیون تومان با سود ۱۳ درصد از بانک پول دریافت کنند.

رئیس جمهور این اقدام را کمک بسیار خوبی برای مستاجران دانست و گفت: این مبالغ برای مدت یکساله اجاره نامه است و مستاجران سود ۱۳ درصد را به صورت ماهانه به بانک پرداخت می‌کنند و پس از پایان موعد اجاره نامه مستاجران باید اصل پول را به بانک برگردانند.

روحانی افزود: از هفته آینده وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی همه ویژگی‌های بانکی را اعلام و مقررات آن را به همه بانک‌ها ابلاغ می‌کنند و مردم را از طریق صداوسیما مطلع و موضوع را برای آن‌ها تشریح خواهند کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: این گام جدیدی است که دولت در شرایط کرونایی و به دلیل فشار اقتصادی برای مستاجران بر می‌دارد.

رئیس جمهور گفت: امسال هم به رغم شیوع بیماری کرونا تاکید ما بر این است که سنت ازدواج مثل گذشته ادامه پیدا کند، اما به دلیل رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برخی مراسم‌ها باید حذف یا به صورت محدود برگزار شود.

روحانی با تاکید بر اهمیت ازدواج برای دولت، افزود: بر همین اساس در سال گذشته و امسال، علاوه بر وام ازدواج، تسهیلات بهتری را برای خانه اولی‌ها تخصیص دادیم و ۳۰ هزار میلیارد تومان وام در اختیار جوانان قرار گرفت و امسال هم به همین صورت این روند ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از جوانان در سال‌های اول ازدواج مستاجر هستند، گفت: ما در هفته‌های اخیر دو گام مهم نسبت به مسئله مستاجرین برداشتیم. اول نسبت به اضافه اجاره بهاء بود که یک روند صعودی و غیر منطقی پیدا کرده بود که در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب کردیم تا حداکثر افزایش اجاره بهاء در تهران ۲۵ درصد، در شهرهای بزرگ ۲۰ درصد و در بقیه شهرها ۱۵ درصد بیشتر نباشد.

صادرکنندگان ارز را برگردانند
رئیس جمهور با بیان اینکه باید برای شرایط بازار و گرانی‌های اخیر که مردم را تحت فشار قرار داده است، چاره اندیشی شود، گفت: بانک مرکزی تلاش می‌کند قیمت ارز به سمت قیمت متعادل هدایت کند.

روحانی در جلسه امروز هیئت دولت افزود: صادرکنندگان باید با همه توان به کمک بیایند و طبق مقررات مقدار ارز به دست آمده را به سامانه نیما عرضه کنند که این روند شروع شده و ادامه خواهد یافت.

روحانی تصریح کرد: باید بتوانیم کاری کنیم که ارزی که در کشورهای دیگر به عنوان ذخیره داریم، استفاده شود که حداقل سه کشور در روزهای اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده اند.

وزارتخانه تفکیک شود دو وزیر معرفی می کنم
وی با بیان اینکه مردم شاهد قیمت متعادل ارز در روزها و هفته‌های آینده خواهند بود، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید اقدامات مهمی برای مهار گرانی قیمت اجناس انجام دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در مجلس دهم تفکیک وزارت صنعت و وزارت بازرگانی تصویب شده و شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته که باید در مجلس فعلی رفع شود، گفت: هر زمانی که مجلس این ایراد شورای نگهبان را رفع و قانون را ابلاغ کند، ما دو وزیر را به مجلس معرفی می‌کنیم.

روحانی افزود: یک وزارت خانه قادر نیست هم صنعت، هم معدن و هم بازرگانی را در شرایط تحریم اداره کند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز باید طوری برنامه ریزی کنند که کالا از لحظه اول صادرات و واردات تا لحظه پایانی به صورت آنلاین قابل ملاحظه و ردگیری باشد، گفت: بانک مرکزی نیز باید از لحظه‌ای که ارز را به صادرکنندگان می‌دهد، طوری برنامه ریزی کند تا لحظه‌ای که ارز به سامانه نیما برمی گردد، بتوان آن را ردیابی کرد.

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی برای همسان سازی حقوق از مهرماه
رئیس جمهور گفت: ۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شد تا این سازمان توانمندی لازم را برای همسان سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان از مهرماه داشته باشد.

روحانی در ادامه سخنان خود در نشست امروز هیئت دولت، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا در پائیز امسال همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان را اجرایی و عملیاتی کنیم.

رئیس جمهور افزود: ۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تامین اجتماعی، پس از ۱۴ سال انتظار و مدت‌ها بدهکاری پرداخت شد تا تامین اجتماعی توانمندی لازم را برای همسان سازی حقوق‌ها پیدا کند.

روحانی همچنین گفت: سازمان برنامه و بودجه نیز ان شاء الله برای بقیه عزیزان این کار را انجام خواهد داد، تا یک کمکی از مهر ماه به بعد برای بازنشستگانی باشد که به طور طبیعی با شرایط کنونی تحت فشار قرار گرفته اند.

نگذارید با کاغذ بازی قیمت ها افزایش یابد
رئیس جمهور با تاکید بر این که نباید بگذاریم با کاغذ بازی قیمت‌ها افزایش پیدا کند، گفت: افزایش دو تا سه برابری قیمت‌ها قابل قبول نیست.

حسن روحانی در ادامه جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه نباید به بهانه‌های مختلف اجناس گران شود، گفت: گاهی جنس نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد گران می‌شود که این قابل قبول است، اما اینکه یک جنسی سال قبل یک قیمت داشته و الان دو تا سه برابر آن قیمت است، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

رئیس جمهور گفت: ما تمام قیمت‌ها را در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار دادیم و آن‌ها باید تمام قیمت‌ها را کنترل کنند و بر مبنای قیمت‌هایی که این ستاد ابلاغ می‌کند همه موظف به اجرا هستند. نباید بگذاریم با کاغذ بازی و بروکراسی قوانین گذشته مردم تحت فشار قرار بگیرند.

روحانی با اشاره به اینکه مشکل کرونا در کنار مردم است و تمام کادر درمانی ما در تلاش خستگی ناپذیر برای درمان بیماران هستند، اظهار داشت: این مشکل به این زودی حل نخواهد شد؛ آن چه ما از آن عبور کردیم در مقایسه با راه باقی مانده بیشتر است؛ در این ۵ ماه از برخی از مشکلات عبور کردیم. یک عده بیمارستان رفتند، یک عده از بیمارستان مرخص شدند، عده‌ای که بدون این که بفهمند دوره کرونایی را سپری کردند و الان سالم هستند، اما یک مقدار زیادی هم در پیش رو باقی مانده است.

تخت های بیشتری  برای کرونا اشغال می شود
رئیس جمهور اضافه کرد: پیش بینی دقیق علمی این است که در ماه‌های آینده بستری ما تا پایان سال بیشتر از ۴ یا ۵ ماه گذشته است؛ بنابراین در این شرایط باید خودمان را از لحاظ بیمارستان، تخت، پزشک و پرستار آماده کنیم و بار روی دوش ما پیش بینی می‌شود که سنگین‌تر شود. البته ما دعا می‌کنیم که این گونه نشود.

روحانی با اشاره به اینکه وزیر بهداشت خبر داد که بعضی از داروهایی که می‌تواند به درمان کرونا کمک کند تا هفته آینده بدست ما می‌رسد، گفت: همچنین امروز وزیر صمت، اعلام کرد، ۱۱ میلیون ماسک در روز تولید می‌کنیم؛ البته این مقدار ممکن است هنوز هم کم باشد و باید اضافه شود.

رئیس جمهور همچنین تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان پزشکان و محققان ما به صورت شبانه روزی در حال تلاش هستند و کار پیش می‌رود، اما در عین حال باید بدانیم هنوز یک راه طولانی حداقل تا پایان سال پیش روی ما است.

روحانی با بیان اینکه برای آماده بودن در مقابله با کرونا راهی نداریم جز این که آداب و رسوم مان را عوض کنیم، افزود: نمی‌شود هم بخواهیم با این بیماری مقابله کنیم و هم عروسی‌ها را مثل گذشته با حضور همه اقوام و دوستان برگزار کنیم. باید برای مبارزه با بیماری رسومات را با شرایط روز سازگار کنیم، نمی‌شود، برای مراسم ترحیم همه اقوام با انواع وسیله نقلیه از شهرهای مختلف برای عرض تسلیت بیایند.

روحانی با اشاره به این که مردم در هفته‌های گذشته بیش از قبل همکاری کرده اند، تصریح کرد: من قبلا هم گفته ام که شعار مقاومت، بهداشت و معیشت، باید گفتمان امروز ما را تشکیل دهد.

وارد نسل پنجم اینترنت شدیم
رئیس جمهور گفت: امروز وارد نسل پنجم اینترنت شدیم و این یک تحول بزرگ در زمینه دیجیتال است و استفاده از این تکنولوژی  در تهران به عنوان پایلوت عملیاتی خواهد شد.

روحانی در ادامه سخنان خود در نشست امروز هیئت دولت با تاکید بر اینکه شعار مقاومت، بهداشت و معیشت باید گفتمان ما را تشکیل دهد، افزود: امروز ما باید در برابر فشارهای خارجی مقاومت کنیم، توطئه‌ها را بشکنیم، بهداشت و سلامت جامعه را مراعات و معیشت مردم را تامین کنیم.

رئیس جمهور گفت: همانطور که در این شرایط سخت، ما باید از لحاظ بهداشتی و درمانی فعال باشیم، باید از لحاظ نحوه ارتباطات هم شرایط مناسبی داشته باشیم.

روحانی افزود: توانمندی دولت ما امروز در سایه دو اقدامی است که از سال‌ها پیش این دولت آن را دنبال کرده است، یعنی تحول سلامت و تقویت ارتباطات.

رئیس جمهور گفت: امروز اگر ما می‌توانیم در زمینه آموزش، بهداشت و کسب و کار راحت حرف بزنیم و در ارتباط بین خودمان دسترسی‌های آسانی داشته باشیم، به خاطر این است که فضای مجازی آماده و شبکه ملی اطلاعات در اختیار داریم.

روحانی با اشاره به اینکه امروز نسل سه و چهار اینترنت تا روستاهای ما هم امتداد پیدا کرده است، افزود: اگر این وضع نبود ما در مضیقه زیادی بودیم.

رئیس جمهور گفت: می‌خواهم این خبر خوش را امروز به مردم بدهم که ما داریم وارد نسل پنجم اینترنت می‌شویم.

روحانی افزود: ان شاءالله از روزهای آینده نسل پنجم فعالیت خودش را در تهران آغاز می‌کند و به تدریج گسترش پیدا می‌کند و این یک تحول بزرگ در زمینه دیجیتال است.

رئیس جمهور همچنین گفت: نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست، برای اقتصاد دیجیتال کشور است.

روحانی افزود: سال گذشته ما مرکز هوش مصنوعی را تشکیل دادیم و افتتاح کردیم و امسال هم اعلام می‌کنیم که فعالیت نسل پنجم را ما آغاز کردیم و من از وزارت ارتباطات می‌خواهم در روزهای آینده در این زمینه برای مردم توضیحات لازم را ارائه کند.

کد خبر: ۳۱٬۳۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha