۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
اتفاق نظر دولت و مجلس درباره قیمت واقعی ارز؛ اختلاف در نحوه کنترل بازار
بازار گزارش می دهد

اتفاق نظر دولت و مجلس درباره قیمت واقعی ارز؛ اختلاف در نحوه کنترل بازار

مجلس و دولت در حالی درباره قیمت واقعی ارز در بازار اتفاق نظر داشته و آن را بالاتر از ارزش واقعی می دانند که نمایندگان مجلس از قدرت کنترل دولت بر نرخ ارز انتقاد داشته و دولت اما افزایش نرخ ارز را ناشی از تکانه های بیماری کرونا و بازنگشتن ارزهای صادراتی به بازار نیما عنوان می کند.

به گزارش خبرنگار بازار،  طی هفته های اخیر بازار ارز به نوسانانات خود ادامه داد و دلار از سویی تا مرز ۲۵ هزار تومان رسید؛ هر چند که فعالان بازار ارز اعلام کردند که در این نرخهای بالا معامله چندانی صورت نگرفته و خریداران به اصطلاح، دست نگه داشتند.

این در حالی است که این روزها عوامل مختلفی برای افزایش نرخ ارز مطرح بوده است که از جمله آن می‌توان به کاهش عرضه ارز برای پاسخگویی به تقاضا و به عبارتی کمبود منابع اشاره کرد. 

سخنگوی دولت اما چند روز گذشته در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اعلام اینکه منحنی ارز در حال پایین آمدن است، قیمت واقعی ارز را بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن برشمرد و گفت که این افزایش قیمت ارز مصنوعی و غیرواقعی است.

علی ربیعی در حالی چند روز گذشته درخصوص پایین آمدن قیمت ارز سخن گفت که قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ایران از روز دوشنبه هفته گذشته روند کاهشی خود را آغاز کرد و  تا پایان هفته به حدود ۲۱ هزارتومان نیز رسید.

البته همتی -رئیس کل بانک مرکزی - اوایل تیرماه سال جاری با اشاره به نوسان بازار ارز گفت: در دو ماه اول سال به دلیل تبعات شیوع کرونا و بسته شدن مرزها و همچنین کاهش ارزش محصولات صادراتی مانند فرآورده‌ها، نفت و پتروشیمی، ناترازی‌هایی بین عرضه و تقاضای ارز به وجود آمد که همه این موارد و همچنین شوک های روانی که به دلیل تصمیم آژانس بین المللی انرژی اتمی و قطعنامه‌ای که به ناحق علیه جمهوری اسلامی صادر کرد، موجب ایجاد جو روانی علیه ایران شد.

 مجلس هم درباره افزایش قیمت ارز ساکت ننشسته و بسیاری از نمایندگان تورم ایجاد شده در پی افزایش نرخ ارز را مورد انتقاد قرار دادند و خواستار پاسخگویی مسئولین به برخی از مشکلات شدند.

دلار ۲۵ هزار تومانی با واقعیت‌های ارزی موجود نسبتی ندارد

مهدی طغیانی در ارزیابی خود از قیمت واقعی نرخ دلار در کشور به خبرنگار بازار، گفت: افزایش نرخ دلار ناشی از شرایط حاکم بر بازار است.

وی تاکید کرد: همچنین یکی از دلایل افزایش نرخ ارز به تنظیم بانک مرکزی در این بازار وابسته است . البته این مسئله به تنهایی اتفاق نمی افتد و بانک مرکزی بعلاوه مابقی قسمتهای دولت اعم از وزارت صمت و قسمت‌های مربوط به بازرگانی داخلی باید در این زمینه سیاست هایی را اتخاذ کنند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: باید دانست که افزایش نرخ دلار ناشی از اتفاقات کشور اعم از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها و تنگنا در بحث صادرات است  و البته باید دقت کنیم که ما در جنگ اقتصادی هم هستیم. 

طغیانی ادامه داد: در حال حاضر در تامین ارز وارداتی و به تبع آن بازگرداندن ارز صادراتی مشکلاتی داریم که  این مسئله مربوط به سیاست گذاری‌های نادرست وزارت صمت است.

وی با اشاره به جلسات کمیسیون اقتصادی با مسئولین وزارت صمت،در زمینه قیمت ارز، بیان داشت:  ما در جلسات مختلف دغدغه‌های خودمان را به مسئولین وزرات صمت و همچنین بانک مرکزی منتقل کردیم و  این دوستان هم قول دادند که اصلاحات و تنظیم بازار ارزی مدنظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس گفت: ارز ۲۵ هزار تومانی با واقعیت‌های ارزی موجود نسبتی ندارد .این در حالی است که  متأسفانه علیرغم تلاش‌هایی که در کمیسیون با حضور مسئولان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد داشتیم هنوز به نتیجه نرسیده و برنامه‌ای برای مدیریت بازار از سوی دولت دریافت نکرده‌ایم.

دولت نقدینگی را به سمت تولید هدایت کند

همچنین جعفر قادری در همین زمینه به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری بازار، با اشاره به افزایش قیمت ارز و تورم ایجاد شده در کشور، گفت: ما چیزی به عنوان قیمت واقعی دلار نداریم و به نوعی قیمت دلار بر پایه عرضه و تقاضا تعیین می شود .

وی تاکید کرد: با این حال برای کالایی چون دلار دو نوع تقاضا وجود دارد؛ یک تقاضای مصرفی و دوم تقاضای سرمایه ای.

این نماینده مجلس تصریح کرد: طبیعی که در شرایط  عدم اطمینان و در شرایطی که مردم نسبت به آینده ابهاماتی دارند، وضعیت برای سفته بازی و برای خرید ارز بیشتر ‌شود. با این حال و در این شرایط تقاضا برای ارز و برای حفظ قدرت خرید بیشتر شده و طبیعی است وقتی قدرت خرید مردم بیشتر شود، قیمت بالایی برای عرضه دلار تعیین می‌شود.

قادری با بیان اینکه دولت باید نقدینگی موجود را به سمت تولید سوق دهد، تصریح کرد: در این شرایط دولت باید فضای کسب و کار را تسهیل کرده و راه را برای صادرات غیر نفتی توسعه دهد تا در این صورت امکان کسب درآمدهای ارزی بیشتر شده و دلار بیشتری به بازار تزریق شود.

عضو کمیسیون برنامه،بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: همچنین دولت باید راه انتقال دلار و ارزهای خارجی  را به چرخه ورود کالا تسهیل کرده و امکان جایگزینی کالاهای داخلی با کالاهای خارجی را فراهم سازد لذا  مجموع این سیاست‌ها است که می‌تواند تقاضا را برای عرضه ارز کاهش داده و دلار تعادلی را در قیمت پایین تری نگه دارد.

قادری اظهارداشت: بدون در نظر گرفتن این موارد و اقدامات قطعا مشکلات ادامه پیدا خواهد کرد و ممکن است قیمت ارز افزایش بیشتر از اینها را تجربه کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نقدینگی موجود در کشور به سمت بازار ارز سوق داده می شود، بیان داشت: ما در شرایطی هستیم که امکان صادارت کالایی چون نفت محدود شده است و امکان تزریق ارز به باراز وجود دارد و نگرانی درباره برخی از بازار ها ملموس است بنابراین باید در این زمینه اقدامات لازم مدنظر قرار گیرد.

قیمت واقعی دلار زیر ۱۰ هزار تومان است

در عین حال جبار کوچکی نژاد در همین زمینه به خبرنگار پارلمانی بازار گفت: دولت در زمینه منابع ارزی دچار اشتباه شد.

وی تاکید کرد: اشتباه دولت در زمینه منابع ارزی از این قرار بود که این منابع را درست زمانی که نباید در بازار توزیع می‌کرد، دست به توزیع منابع ارزی زد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: پیرو این اقدام بسیاری از دلالان اقتصادی به بازار دلار آمده و منابع ارزی را جمع آوری کردند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به مدیریت غلط دولت در زمینه ارز، گفت: متاسفانه دولت قدرت کنترل بازار دلار را ندارد لذا  دولت تنها نظاره گر بازار ارز و نوسانات موجود در این بازار است.

کوچکی نژاد بیان داشت: به اعتقاد بنده تنها راه حل کنترل بازار ارز نظم بخشیدن به واردات است آن هم واردات کالاهای اساسی چرا که مواد اولیه نیاز ضروری بسیاری از کارخانجات ما را تشکیل می دهد.

این نماینده مجلس گفت: در حال حاضر واردات کالاهای اساسی با ارز ۲۲ الی ۲۵ هزار تومانی شبیه به یک بحران است چرا که در پی این موضوع قیمت‌ها به طور سرسام آوری رشد خواهد کرد.

کوچکی نژاد تصریح کرد: در واقع قیمت واقعی دلار زیر ۱۰ هزار تومان است.

با همه این تفاسیر باید منتظر بود و  دید که آیا سیاست های ارزی دولت و بازگشت ارز صادارتی منجر به فروکش کردن تب دلار در روزهای آینده به زیر ۲۰ هزارتومان هم خواهد شد و یا اینکه کاهش نرخ ارز بر اساس برخی از شوک های ناشی از بازگشت ارز صادراتی برای مدتی این بازار را آرام کرده است.

کد خبر: ۳۱٬۲۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha