۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
نظام تنظیم بازار بیشترین آسیب را به تولید زده است
دبیر کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی ایران:

نظام تنظیم بازار بیشترین آسیب را به تولید زده است

سروش، دبیر کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برخی مشکلات تولید در رابطه با افزایش تورم دلیل اصلی این افزایش را در چاپ اسکناس توسط دولت به منظور پرداخت هزینه های خودش عنوان کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مجید سروش دبیر کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه جهش تولید آرزوی همه مردم است، گفت: اگر در جامعه تولید بیشتری وجود داشته باشد این تولید بیشتر می تواند رفاه به همراه داشته باشد که اگر سبد خانواده کوچک باشد به خانواده آسیب می رسد.

وی گفت: راه بهبود تولید و جهش تولید رفع موانع در این بخش است.

پول خوب است؛ در آوردنش توصیه نمی خواهد!
وی با بیان اینکه پول یک کالای خوب است و به صورت عقلانی بیشتر در اختیار داشتن آن در بازار موجه است، ادامه داد: خیلی نیازی نیست از کسی بخواهیم [اشاره به تولیدکننده] بیشتر پول در بیاورد؛ اگر تولید وجود ندارد باید ببینیم مانع در کجاست که رغبت افراد برای کسب درآمد از بین می رود و کارخانه ها تعدیل نیرو می کنند.

سروش با برشمردن سه مانع از موانع چهارگانه بخش تولیدی ادامه داد: یک بروکراسی عریض و طویل دولتی وجود دارد که مراحل اخذ مجوز فعالیت را سخت کرده است. مراحل صدور مجوز طولانی است و خیلی وقتها موجب پشیمانی سرمایه گذار برای فعالیت می شود، چرا که بازارهایی هستند که در آنها می توان ورود سرمایه را دنبال کرد.

تورم یک مانع برای تولید
وی با بیان اینکه تورم مانع دوم است، افزود: مادام که پایه پولی افزایش پیدا می کند، افزایش تورم را خواهیم داشت.

سروش به طرح این موضوع پرداخت که انتشار اوراق قرضه هم دیگر کار نمی کند و یک زمانی می شد با انتشار اوراق قرضه کار کرد.

در بخش دیگری دبیر کمیسیون کسب و کار اتاق بازرگانی ایران سومین مانع را نظام قیمت گذاری و تنظیم بازار عنوان کرد و گفت: با قیمت گذاری دستوری نمی توان بازار را متوقف کرد و تنظیم بازار به روش دستوری امکان ندارد.

نظام تنظیم بازار بیشترین آسیب را به تولید زده است
سروش گفت: نظام تنظیم بازار بیشترین آسیب را به تولیدکننده می زند. با این نظام دلالان و واسطه ها هدف قرار نمی گیرند بلکه تولید کننده هدف قرار می گیرد.

وی درباره ناکارآمدی شیوه های دستوری برای قیمت گذاری به فروش خودورهای داخلی با قرعه کشی اشاره کرد که موجب تغییر قیمت آن نشدند و به دلیل اینکه قیمت بازار بیشتر از قیمت دستوری بود افراد واسطه ای اقدام به معامله کردند و سودی از این محل عاید آنها شد و به طرح این موضوع پرداخت که این افزایش درآمد باید عاید تولید کننده شود.

در بخش دیگری سروش شرایط تورمی این مقطع را با قبل متفاوت دانست و به حضور طیف های گسترده مردم در بورس اشاره کرد ضمن اینکه دولت هم برای حل مشکلات خود اقدام به چاپ پول بی پشتوانه می کند و تصریح کرد: با تولید این پول بی پشتوانه اقشاری از مردم می خواهند قدرت خریدشان را حفظ کنند و اجازه کاهش ارزش آن توسط بانک مرکزی را نمی دهند و فشار این موضوع بر قشری نابرخوردار در جامعه وارد می شود و به این ترتیب در آینده یک طبقه بسیار فقیر در جامعه خواهیم داشت.

۴ راهکار برای تقویت بخش تولید
وی با بیان اینکه برای تقویت بخش تولید ۴ راهکار وجود دارد به برشمردن بعضی از این راهکارها پرداخت و گفت: یک عامل تامین مالی کسب و کارهاست، ابزارهای تامین مالی باید تقویت شود.

وی عامل دیگر را تامین زیرساخت عنوان کرد و با بیان مثالی از وضعیت کشاورزی در شمال کشور که به دلیل نبود کانتینر کافی محصولات شان آسیب می بیند و فروش نمی رود گفت: یکسری موانع برای واردات وجود دارد. جلساتی برای موضوع تامین کانتینرها برگزار شده است. همچنین موانعی برای واردات ماشین آلات معدنی وجود دارد در حالی که اینها اگر وارد شود منجر به تولید می شوند.
سروش خواستار این شد که موانع واردات چنین ماشین آلاتی برطرف شود و مسئولان اجازه دهند زیرساخت ها توسط سرمایه گذاران تامین شود.

نقش بیشتر بخش خصوصی در ارز آوری
وی عامل دیگر تقویت بخش تولید را ثبات اقتصادی عنوان کرد.

در بخش دیگری این صاحبنظر حوزه اقتصاد با بیان اینکه دولت نمی تواند به آسانی پول بیاورد و بخش خصوصی بیش از دولت سهم تعهد ارزی ایفا کرده است اظهار داشت: باید بهبود در روابط تجاری را دنبال کنیم و نیازمند بازارهای منطقه ای و فرامنطقه ای هستیم. باید صرفه ناشی از مقیاس را به کار بگیریم و این نیاز به ورود به بازار بین المللی دارد. در حوزه اقتصادی باید سفیران اقتصادی داشته باشیم که راجع به بازار صحبت کنند.

وی تاکید کرد: هرکدام از مشکلات –تقویت بخش تولید- اگر حل نشود سرمایه ها از بخش مولد به بخش نامولد خواهد رفت.

تورمی که دولت آن را به وجود آورده است
در بخش دیگری وی مهمترین علت مشکلات اقتصادی و تولید را تورم عنوان کرد و علت افزایش آن را چاپ پول برای خرج کردن به منظور هزینه های دولت مطرح کرد و بر کاهش هزینه های دولت و محدود شدن آن تاکید ویژه کرد.

وی همچنین به موضوع مراحل صدور مجوز فعالیت های تولیدی و کسب و کار پرداخت و گفت: هرچقدر این مراحل کم شود میل به سرمایه گذاری بیشتر می شود.

دولت به فکر بهبود شاخص های رقابتی باشد
در پایان وی با اشاره به بعضی شاخص های رقابتی بین المللی در دنیا که شرایط و فضای کسب و کارها در کشورهای مختلف را می سنجند و نقاط مناسب برای سرمایه گذاری با این شاخص ها معلوم می شود خواستار کارکردن برای بهبود این شاخص ها شد و از مسئولان دولتی خواست بهبود این شاخص های رقابتی توسط آنها دنبال شود.

وی به طرح این موضوع پرداخت که کاری کنیم شان و منزلت صاحب کسب و کار بالا رود و او افتخار کند که کارآفرین است.

کد خبر: ۳۱٬۲۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha