۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۴
سود میوه فروشان عملا  ۹ درصد است/ قانون خالص فروشی اجرا شود
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی:

سود میوه فروشان عملا  ۹ درصد است/ قانون خالص فروشی اجرا شود

کارگر گلشن آبادی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران اظهار داشت: متاسفانه بنا به دلایلی قانون خالص فروشی از سوی عمده فروشان رعایت نمی‌شود و این امر باعث کاهش سود میوه فروشان می گردد. در شرایطی که اجرای این قانون باعث می‌شود مصرف کننده نهایی انواع میوه‌ها را با قیمت ۱۲ تا ۱۵ درصد کمتر خریداری کند.

گروه کشاورزی؛ بازار: اسدالله کارگر گلشن آبادی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: بازار خوب است، تنوع میوه‌ها زیاد است و قیمتها هم  نسبت به زمانی که غالب میوه ها نوبر بود و هنوز به انبوه نرسیده بود، الان به ثبات رسیده است.

کارگر گلشن آبادی در خصوص میزان تفاوت قیمتها از تره بار تا عرضه تصریح کرد: بر اساس مصوبه ای که داریم بین  ۲۵ تا ۳۵ درصد سود روی اجناس می کشیم و بنا به فاکتور این میزان افزایش روی قیمت اضافه می گردد.

وی با بیان اینکه در گذشته یکی از چالش های اصلی ما بحث جعبه بود و با تبدیل آن به سبدهای پلاستیکی کمی از این مشکل کاسته شده است، افزود: البته بحث سبد و کارتن هم وزن خودش را دارد چون جدیدا انواع بارها به صورت ۱۰ و ۲۰ کیلویی ارسال نمی شود و بارها عمدتا از ۱ و نیم کیلو تا ۳ کیلویی به دست ما می رسد. به این ترتیب حتی سبد پلاستیکی  هم در وزن بار تاثیرگذار است؛ یعنی گاهی در یک بار ۲ کیلویی ۴۰۰ گرم به ما اضافه می دهند و آن را کم نمی کنند که همین عامل سود میوه فروش را از بین می برد.

حتی سبد پلاستیکی  هم در وزن بار تاثیرگذار است؛ یعنی گاهی در یک بار ۲ کیلویی ۴۰۰ گرم به ما اضافه می دهند و آن را کم نمی کنند که همین عامل سود میوه فروش را از بین می برد

کارگر گلشن آبادی تاکید کرد: از سوی دیگر مشکل دیگری که داریم این است که پول کارگر عمده فروشان را ما می دهیم؛ یعنی  حق الزحمه کارگری که آنجا کار می‌کند را ما باید پرداخت کنیم!

سود میوه فروشان عملا  ۹ درصدی است نه ۳۵ درصد
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان میوه و سبزی تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر اصلی ترین چالش ما بحث ناخالص فروشی است؛ یعنی از عمده فروشی که می گیریم برخی از اقلامی که نقص هایشان قابل توجه است را باید کم کنند  تا ما خالص خریداری کنیم اما متاسفانه  این اتفاق نمی افتد.

برخلاف آنچه گفته می شود میوه فروش سودی ۲۵ تا ۳۵ درصدی می برد، عملا ۸ و نیم الی ۹ درصد سود میوه فروش می شود چون از عمده فروش تا خرده فروش حجم زیادی ضایعات وجود دارد، مخصوصا در یک تا دو سال اخیر که سوا شده و دستچین هم عرف شده است

وی در پاسخ به این سوال که عامل اصلی ناخالص فروشی چه مواردی است، گفت: روند کاری اعضای ما به این صورت است که ما ناخالص می خریم خالص می فروشیم، درهم می خریم سوا کرده می فروشیم و این  امتیازهای مثبت یک میوه فروش است اما در مبدا که عمده فروشی است این اتفاق نمی افتد. یعنی هم به ما بار را با جعبه می دهند  و هم ناخالص می دهند.

کارگر گلشن آبادی افزود: بنابراین وقتی بار را در مغازه می آوریم می بینیم که افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی را نداریم بلکه بر اساس محاسباتی که انجام داده‌ایم عملا ۸ و نیم الی ۹ درصد سود میوه فروش می شود چون از عمده فروش تا خرده فروش حجم زیادی ضایعات وجود دارد، مخصوصا در یک تا دو سال اخیر که سوا شده و دستچین هم عرف شده است و این به ضرر میوه فروش می شود. اگرچه ما بر اساس شعار مشتری مدار بودن با این مساله کنار می آییم.

وی اظهار داشت:  ما در این رابطه جلسات متعددی از جمله با اتحادیه بار فروشان برگزار کرده‌ایم و همچنین از ارگانهای دولتی مختلف همچون وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، اتاق اصناف، فرمانداری، استانداری و تعزیرات حکومتی  کمک خواسته ایم تا خالص فروشی و نگرفتن پول کارگر را مصوب کنیم که رعایت شود اما متاسفانه در عمل عمده فروش این موارد را اعمال نمی کنند.

 اگر خالص فروشی و فاکتور برای ما لحاظ شود شاید بین ۱۲ تا ۱۵ درصد در خروجی برای مصرف کننده کمتر تمام شود، یعنی قیمت نهایی به میزان ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش خواهد داشت

کارگر گلشن آبادی با بیان اینکه قانون خالص فروشی تصویب شده است اما اجرا نمی شود، تاکید کرد: اگر خالص فروشی و فاکتور برای ما لحاظ شود شاید بین ۱۲ تا ۱۵ درصد در خروجی برای مصرف کننده کمتر تمام شود، یعنی قیمت نهایی به میزان ۱۲ تا ۱۵ درصد کاهش خواهد داشت.

وی تاکید کرد: ما ۱۰ تا ۱۲ سال است درگیر این موضوعات هستیم و علیرغم جلسات متعددی که با بار فروشها داشته‌ایم  علیرغم وجود قانون خالص فروشی اما متاسفانه  نه تنها خالص فروشی انجام نمی شود بلکه هزینه هایی مانند پول کارگران نیز از ما گرفته می شود. در صورتی که در قانون چنین چیزی نیست مگر اینکه طرفین با یکدیگر توافق کرده باشند اما امروز شاهد هستیم که پرداخت این هزینهها به صورت اجباری شده است.

کارگر گلشن آبادی در پایان گفت: ما موظفیم از حقوق اعضایمان دفاع کنیم به همین دلیل به دنبال حق و حقوق این عزیزان هستیم و تقاضای زیادی هم نداریم تنها میگوییم حق ما را بدهید اما علیرغم اینکه غالبا این اجناس متعلق به خود بار فروشان نیست و مربوط به کشاورزان است اما بدون هیچ دلیل خاصی از خالص فروشی به ما امتناع می کنند.

کد خبر: ۳۱٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha