۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
تعلل وزارتخانه های صمت و راه و شهرسازی در گرانی مصالح ساختمانی/ رد برخی سازمانها در گرانی آهن؟!
بازار گزارش می دهد

تعلل وزارتخانه های صمت و راه و شهرسازی در گرانی مصالح ساختمانی/ رد برخی سازمانها در گرانی آهن؟!

در حالیکه اغلب اتحادیه های فروشندگان مصالح ساختمانی و انبوه سازان از گرانی قیمت مصالح ساختمانی ابراز نگرانی می کنند دو وزارتخانه راه و شهرسازی و صمت، بی تفاوت نسبت به این موضوع نظاره گر روزهای جهشی قیمت ها هستند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: بی تفاوتی دو وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی نسبت به گرانی قیمت انواع مصالح ساختمانی باعث شده تا این موضوع علاوه بر نگرانی برخی انبوه سازان، واکنش نمایندگان مجلس را نیز در پی داشته باشد. 

رشد جهشی قیمت انواع مصالح ساختمانی به خصوص آهن و میلگرد باعث شده تا در روزهای اخیر حتی برخی از نمایندگان مجلس و هیات رئیسه مجلس خواستار ورود وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی به موضوع گرانی بی دلیل میلگرد و مصالح ساختمانی شوند.

بعد از اینکه قیمت انواع آهن آلات و میلگرد علیرغم تولید داخل و بی ارتباط با نرخ دلار رشد بیش از حدی پیدا کرد سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران اسلامشهر و پردیس گفت: قیمت میلگرد و سیمان افزایش چشم گیری داشته؛ در حالی که هیچ کدام از این ها وابستگی چندانی به نرخ دلار ندارند. بی برنامگی و عدم نظارت در عملکرد وزارت صمت مشهود است. همین بی کفایتی، عرصه جولان دلالان را باز گذاشته تا دود افزایش قیمت مصالح ساختمانی، باز هم به چشم مردم برود.

وی افزود: اگر در همین هفته به افزایش بی رویه قیمت میلگرد و سیمان رسیدگی نشود باز هم شاهد جهش قیمت مسکن خواهیم بود. از سرپرست وزارت صمت و وزیر راه و شهرسازی در مجلس خواهیم خواست تا علت این جهش قیمت ها را توضیح داده و بگویند چرا کاری برای مهار قیمت ها نکرده اند؟

این نکته نماینده مردم تهران به خوبی نشان می دهد که گران شدن میلگرد و آهن آلات در قیمت تمام شده مسکن تاثیر بسزایی خواهد داشت.

قیمت مصالح ساختمانی رشد کند قیمت تمام شده ساخت افزایش می یابد
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه هزینه های ساخت مسکن این روزها در کف قیمتی برای تهران حدود ۳ میلیون تومان است گفته است که اگر قیمت مصالح ساختمانی رشد کند بدون شک قیمت تمام شده ساخت نیز افزایش خواهد یافت.

انبوه سازان در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار این شدند که عوامل پشت پرده گرانی مصالح ساختمانی را شناسایی و معرفی کنند

وی با بیان اینکه پس وقتی به گزارش اخیر سازمان نظام مهندسی ساختمان واکنش نشان می دهیم که هزینه ساخت مسکن به شکل ۱۰۰ درصد رشد کرده است خاطر نشان کرد: اگر نمایندگان مجلس به تازگی به این نتیجه رسیده اند که باید دو وزارتخانه صمت و راه و شهرسازی به موضوع گرانی میلگرد و آهن ورود کنند انبوه سازان نیز هفته پیش در نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستار این شدند که عوامل پشت پرده گرانی مصالح ساختمانی را شناسایی و معرفی کنند.

وی پیش تر گفته بود که در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت معدن و تجارت، خواستار برخورد با عوامل پشت پرده گرانی مصالح ساختمانی شده ایم. 

او گفت: در شش ماه گذشته بدون هیچ دلیل منطقی و حتی خارج از قواعد بازار عرضه و تقاضا، قیمت انواع آهن آلات به میزان ۱۰۰ درصد افزایش یافته است؛ به طوری که در یک بازه کوتاه زمانی قیمت ‌میلگرد از  ۴۲۰۰ تومانی به بیش از ۸۰۰۰ تومان افزایش یافت.

وی ادامه داد: از آنجا که آهن آلات تماماً در داخل کشور تولید می شود و در چند ماه گذشته نیز هیچ گونه افزایش قیمتی بابت سایر خدمات وجود نداشته، این روند صعودی ناگهانی موجب سوال و پرسش سازندگان و انبوه سازان مسکن است. به راستی چه دستانی در این شرایط ویژه اقتصادی و بحران شیوع کرونا در کار است که این گونه بازار آهن را دچار التهاب و تورم کاذب کرده و چرا هیچگونه نظارتی از سوی وزارت صنعت بر این بازار پر التهاب صورت نمی گیرد؟

از سوی دیگر ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار گفته بود که افزایش قیمت مصالح ساختمانی زمینه‌ساز افزایش قیمت ساخت و قیمت تمام شده واحد مسکونی است. مطابق محاسبات صورت گرفته پیش از افزایش افسارگسیخته قیمت مصالح، قیمت ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران نزدیک به ۳ میلیون تومان بود، با توجه به افزایش قیمت‌ مصالح، تاکنون محاسبه‌ای برای قیمت ساخت انجام نشده اما برآوردها خبر از افزایش ۰.۵ تا ۱ میلیون تومانی قیمت ساخت و رسیدن این رقم به ۳.۵ تا ۴ میلیون می‌دهد.

پشت پرده گرانی قیمت آهن و میلگرد؟
در خصوص اینکه چه کسانی پشت پرده گرانی میلگرد و آهن هستند از حمید رضا رستگار رئیس اتحادیه آهن پرسیدیم که نمایندگان مجلس و انبوه سازان نگران گرانی آهن و میلگرد هستند و می گویند چرا قیمت آهن آلات علیرغم اینکه در داخل تولید می شوند و ارتباطی با نوسانات نرخ دلار ندارند رشد کرده اند؟ گفت: اتحادیه آهن نیز مانند نمایندگان مجلس و انبوه سازان نگران گرانی میلگرد و آهن است. اما عواملی که به برخی سازمانها وابسته هستند و رانت اطلاعاتی دارند در زمان مقرر آهن و میلگرد را به نفع خود گران و یا ارزان می کنند.

وی افزود: هر کالایی که در داخل تولید می شود یک حاشیه سود دارد و یک قیمت تمام شده پس بنابراین اگر می خواهیم آن کالا و به طور مشخص آهن آلات و میلگرد با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد باید برای توزیع آن کالا نیز اهمیت قائل شد. 

وقتی جزیره ای تولید می شود، جزیره ای توزیع می شود، جزیره ای مصرف می شود و جزیره ای تصمیم گیری می شود هر گروهی تلاش می کند تا منافع خود را در نظر بگیرد

رستگار با تاکید بر اینکه تولید کننده آهن باید کالا را به توزیع کننده برساند تاکید کرد: متاسفانه وقتی جزیره ای تولید می شود، جزیره ای توزیع می شود، جزیره ای مصرف می شود و جزیره ای تصمیم گیری می شود هر گروهی تلاش می کند تا منافع خود را در نظر بگیرد.

وقتی از قانون تبعیت نمی شود هزاران میلیارد تومان به جیب کسانی می رود که فرار مالیاتی دارند و فعالان صنفی که قانونی هم فعالیت می کنند تمام هزینه ها را بر دوش خود می کشند

رئیس اتحادیه آهن در پاسخ به این پرسش عوامل گرانی میلگرد و آهن چه کسانی هستند؟ ادامه داد: وقتی از قانون تبعیت نمی شود هزاران میلیارد تومان به جیب کسانی می رود که فرار مالیاتی دارند. و فعالان صنفی که قانونی هم فعالیت می کنند تمام هزینه ها را بر دوش خود می کشد. پس منشاء گرانی همان عوامل سودجو و رانتخواری هستند که مدام بر طبل گرانی می کوبند. 

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت آهن و یا میلگرد نسبت به ماه گذشته چند درصد رشد کرده است؟ گفت: قیمت میلگرد در سایزهای مختلف از کیلویی ۶۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان هم رسید. اما با یک تغییر قیمت جزئی در بازار قیمت میلگرد یک مقدار افت کرد. 

وی افزود: قیمت تیرآهن بصورت افسارگسیخته و فضایی افزایش یافته است. اما باید اذعان کرد که در حال حاضر قیمت آهن در بازار حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد کاذب است.

رستگار خاطر نشان کرد: به هر حال قیمت شمش مشخص است و نباید قیمت آنرا با دلار محاسبه کرد. اما آنچه که مشخص است این است که قطعا رشد قیمت میلگرد و تیرآهن بر قیمت تمام شده مسکن اثرگذار خواهد بود.

کد خبر: ۳۱٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha