۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۶
نوش داروی کشاورزی برای  احیای اقتصاد کرونا زده هند
درغیاب اقتصاد شهری رقم می خورد؛

نوش داروی کشاورزی برای احیای اقتصاد کرونا زده هند

بر اساس اعلام وزیر دارایی هند، سومین اقتصاد بزرگ آسیا از موقعیت خوبی در جهت بهبود جدی بخش کشاورزی و صنایع همگن در راستای تقویت بخش روستایی برخوردار است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: بر اساس گزارشات تحلیلگران، مسیر بازگشت مجدد رشد و بهبود اقتصاد هند ضعیف خواهد بود زیرا مقامات این کشور تلاش زیادی را برای مهار و ریشه کن ساختن این بیماری نوظهور در پیش گرفته و از طرفی نیز سیاست‌های مالی هند در مقایسه با قوانین سخت گیرانه مهار کرونا پاسخگو نبوده است، بنابراین اقتصاددانان بیش از هر زمان دیگری به دنبال یافتن راهکارهایی در جهت بازگرداندن اقتصاد این کشور به مسیر رشد می باشند.

 اقتصاد هند، اقتصاد متنوعی است که بخش عظیم آن مرتبط با کشاورزی و خدمات می باشد. کشاورزی بیش از ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را از آن خود کرده و منبع درآمد بیش از نیمی از جمعیت کثیر این کشور در نظر گرفته می شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی منطقه شبه قاره، اقتصاد هند حتی پیش از کرونا هم شاهد بدترین روند کند شدن اقتصاد خود در ده سال گذشته بوده و بر اساس پیش بینی های دولت، رشد اقتصادی سال مالی این کشور تا ۳۱ مارس سال جاری، با کاهش پنج درصدی حتی از میزان رشد سال بحران مالی  ۲۰۰۸ هم بدتر بوده است.  

به همین منظور اعتقاد مقامات مالی هند در شرایط بحران کنونی این است که بخش کشاورزی در این کشور باید رقابتی تر شده و میلیاردها دلار به این بخش تزریق شود زیرا کشاورزی موجب بقای اقتصادی هند از این پاندومی خواهد شد.  همچنین احیای مناطق روستایی نیز شرایط بهبود اقتصاد را فراهم خواهد آورد.  

بر اساس داده های اداره کل هواشناسی، هند به تازگی مرطوب ترین ماه ژوئن را از سال ۲۰۱۳ تجربه کرده و میزان بارندگی ۱۵ درصد بالاتر از حد معمول گزارش شده است.  

بر اساس گزارش فایننشال تایمز، از آنجایی که بیماری همه گیر کوید_۱۹ اقتصاد کشور را بی رحمانه ضعیف و رشد مراکز شهری را فلج کرده است، این میزان بارش غیر عادی باران در ماه گذشته، به ویژه در مناطق روستایی و کشاورزی، یک درخشش کم از سوی مناطق روستایی هند برای ایجاد امیدواری در جهت بازگشت اقتصاد می باشد.

اقتصاددانان و نمایندگان شرکت های بزرگ بر این باورند عملکرد اقتصاد روستایی در چند ماه گذشته از رشد اقتصادی شهری بهتر بوده است. افزایش فروش تراکتور در ماه مه گذشته موجب افت و رکود فروش خودروی شهری شده به طوری که فروش تراکتور در بازار داخلی با رشد چهار درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است.

اقتصاددانان و نمایندگان شرکت های بزرگ بر این باورند عملکرد اقتصاد روستایی در چند ماه گذشته از رشد اقتصادی شهری بهتر بوده است. افزایش فروش تراکتور در ماه مه گذشته موجب افت و رکود فروش خودروی شهری شده به طوری که فروش تراکتور در بازار داخلی با رشد چهار درصدی نسبت به سال گذشته روبرو شده است 

همچنین در ماه ژوئن، آمار منتشر شده توسط شرکت ها تاکنون تقاضای گسترده ای را برای فروش تراکتورها نشان داده است. به عنوان مثال، Escorts Ltd اعلام کرده که رشد ۲۳ درصدی فروش در بازار داخلی را تجربه کرده و Mahindra  از افزایش ۱۰ درصدی فروش در ماه ژوئن خبر داده است.

حتی  یک تحلیل ساده از تعداد مالیات کالاها و خدمات (GST) در ماه گذشته نشان می دهد که کاهش درآمد در دهلی،  هاریانا و گجرات(ایالت هایی که جمعیت شهری قابل توجهی دارند) رشد نسبتاً محکمی را در ایالت های غالب روستایی به ثبت رسانده است.  

 اما از نظر سیاستمداران و شرکتهای بزرگ این کشور تنها یک باران موسمی خوب، تنها دلیلی نیست که موجب تجدید حیات روستایی شود. اما اگر این باران های موسمی کفایت می کنند،   تولید دانه های روغنی بیشتر خواهد شد و این امر افزایش تقاضای روستایی را به همراه خواهد داشت.

 آنها در رابطه با این مسئله به سه نکته اشاره می کنند:  نکته اول مربوط به بخش کشاورزی است که حتی در حین اجرای قوانین سخت قرنطینه ای که از ۲۵ مارس آغاز شده و تولید در حال کاهش بود ، ادامه داشته است. نکته دوم به ارزیابی های اولیه توسط سازمان های دولتی اشاره دارد که در سال جاری زمین های بیشتری در حال کشت بوده و رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است و نکته سوم بیانگر این مسئله است که بسیاری از کارگران کارخانه ها که به دلیل تعدیل شغل در شهرها به زادگاه خود بازگشتند، اکنون درگیر فعالیتهای کشاورزی می باشند.  

توجه به این عوامل موجب شده تا شرکت های بزرگ هندی بویژه آن هایی که دارای سبد روستایی گسترده تری هستند، بر مصرف کنندگان در مناطق روستایی بیشتر تمرکز کنند.  

در همین راستا، مشاور اقتصادی نخست وزیر اعلام کرده که محرک رشد اکنون باید از مناطق روستایی حاصل شود، به طوری که دولت اقدامات لازم را در جهت بهبود بازاریابی کشاورزی اعلام کرده است. اما نتایج این اقدامات به اجرای دولتها بستگی دارد. باید اصلاحات روستایی بیشتری انجام شود.  هندوستان می تواند یک محرک رشد را فراهم کند، اما نه به عنوان جایگزینی برای شهر، که در زمان مناسب احیا می شود.  

مشاور اقتصادی نخست وزیر اعلام کرده که محرک رشد اکنون باید از مناطق روستایی حاصل شود، به طوری که دولت اقدامات لازم را در جهت بهبود بازاریابی کشاورزی اعلام کرده است. اما نتایج این اقدامات به اجرای دولتها بستگی دارد. باید اصلاحات روستایی بیشتری انجام شود.  هندوستان می تواند یک محرک رشد را فراهم کند، اما نه به عنوان جایگزینی برای شهر، که در زمان مناسب احیا می شود  

اما تجدید حیات اقتصادی در مناطق روستایی هند نیز می تواند روند نزولی داشته باشد.  اگر کشاورزان تولید زیادی داشته باشند، در نتیجه تعادل تقاضای عرضه را مختل می کند. قیمت محصولات کشاورزی به شدت کاهش می یابد و این امر بر خود کشاورزان تأثیر می گذارد. از نظر تئوریک، صادرات مازاد باید مشکل را برطرف کند، اما در عمل چندان ساده نیست.

برای مقابله با جهش ناگهانی در تولید محصولات کشاورزی، دولت باید یک استراتژی خوب کالیبره شده را برای استقرار فوری آماده کند. در این میان، دولت باید تلاش کند تا راهی برای تشویق رشد روستایی و گسترش این دستاوردها در سراسر کشور پیدا کند.

در همین راستا، وزیر و دارایی هند، نیروملا سیتارامان نیز در گفت و گویی در نشست آنلاین که توسط شورای بازرگانی ایالات متحده و هند برگزار شد، گفت : دولت از نزدیک اقتصاد را رصد می کند و در صورت لزوم، دست آن برای انجام مداخلات بیشتر باز است. هند تمامی بخش های خود را به سمت سرمایه گذاری باز کرده و حضور بخش عمومی را حداقل و فقط در بخش های از پیش تعیین شده و استراتژیک ضروری خواهد کرد.

از نظر این مقام مالی هندی به نقل از روزنامه ایکونومیک تایمز،  تمام گزینه های لازم کاملا باز است و  بسیاری از اقدامات اعلام شده در حال حاضر نتیجه می دهند و حتی در آینده ممکن است مداخلاتی برای احیای اقتصاد رخ دهد.

 علاوه بر آن، سیتارامان هماهنگ سازی نزدیک در میان بخش مالی، تنظیم کننده ها و نظارت بر شاخص ها را روند بهبودی و هدایت اقتصاد می داند.  

وزیر دارایی هند هماهنگ سازی نزدیک در میان بخش مالی، تنظیم کننده ها و نظارت بر شاخص ها را روند بهبودی و هدایت اقتصاد می داند

وی در این نشست آنلاین به معاملات بانکی دیجیتال و پیشرفت در شاخص مدیران خرید (PMI) که در بهبود اقتصاد موثر بوده، نیز اشاره کرده است.

این وزیر دارایی در پایان گفتگوی خود اعلام کرد که فعالیت های مربوط به اقتصاد روستایی، از جمله فروش تراکتور، فروش ابزار کشاورزی و لجستیک مربوط به بخش مواد غذایی در میان سایر موارد، همه و همه فعال بوده است.  

کد خبر: ۳۱٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha