۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
توافق سران اتحادیه اروپا بر سر بسته نجات منطقه یورو

توافق سران اتحادیه اروپا بر سر بسته نجات منطقه یورو

سران اتحادیه اروپا، سرانجام بر سر بسته نجات اروپا به منظور احیای اقتصادهای کرونازده این بلوک به توافق تاریخی دست یافتند.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، سران اتحادیه اروپا پس از نشستی که حدود پنج روز به طول انجامید، سرانجام بر سر بسته نجات اروپا به منظور احیای اقتصادهای کرونازده این بلوک به توافق تاریخی دست یافتند. این توافق راه را برای کمیسیون اروپا، به منظور تامین میلیاردها یورو در بازارهای سرمایه به نیابت از ۲۷ کشور عضو هموار می‌کند؛ اقدامی حاکی از اتحاد که تقریبا در حدود هفت دهه ادغام منطقه یورو بی سابقه بوده است.

«چارلز مایکل» که ریاست این نشست را برعهده داشت، این توافق را «لحظه ای حیایی» برای اروپا خواند. اخبار این توافق در بروکسل، موجب افزایش یورو و رسیدن به بالاترین سطح چهارماهه اخیر آن شد؛ هر یورو حالا با ۱.۱۴۷۰ دلار مبادله می‌شود.

«امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه که به همراه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان طلایه داران این توافق بودند، آن را «به معنای واقعی تاریخی» خواندند. سران اتحادیه اروپا امیدوارند تا صندوق احیای ۷۵۰ میلیارد یورویی (۸۵۷.۳۳ میلیارد دلاری) و بودجه ۱.۱ تریلیون دلاری مربوط به آن، به احیا و ترمیم بزرگ‌ترین رکود این قاره از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون که شیوع کرونا آن را رقم زده است، کمک کند.

اما در این بلوک وسیع متشکل از ۲۷ کشور که همگی حق وتو دارند، اختلاف نظراتی وجود دارد که احتمالا تصمیمات آتی بلوک را در خصوص مسائل پولی به تعویق خواهد انداخت زیرا کشورهای ثروتمند شمالی برابر کمک به کشورهای جنوبی مقاومت کرده اند.

هلند که رهبر گروه به اصطلاح «اقتصادی‌ها» متشکل از اتریش، سوئد، دانمارک و فنلاند است، تاکید کرده است که کمک به ایتالیا، اسپانیا و سایر کشورهای مدیترانه که به شدت از پاندمی آسیب دیده اند، تنها باید در قالب وام باشد و نه کمک بلاعوض.

«مارک روت» نخست وزیر هلند در این باره گفت: کمی اختلاف نظر وجود دارد اما همه جزوی از بازی است. براساس توافق جدید، کمیسیون اروپا با استفاده از رتبه اعتباری خود ۷۵۰ میلیارد یورو قرض خواهد کرد و ۳۹۰ میلیارد یورو آن را در قالب کمک بلاعوض و ۳۶۰ میلیارد دیگر آن را به صورت وام‌های ارزان توزیع می کند؛ رقم کمک بلاعوض در ابتدا ۵۰۰ میلیارد یوور بود.

کد خبر: ۳۱٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha