۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
صندوق پس انداز مسکن یکم با نرخ سود تک رقمی به تاریخ پیوست/ عضوگیری جدید منتفی شد
بازار گزارش می دهد

صندوق پس انداز مسکن یکم با نرخ سود تک رقمی به تاریخ پیوست/ عضوگیری جدید منتفی شد

در حالیکه هنوز صندوق پس انداز مسکن یکم با نرخ سود تک رقمی اقدام به پرداخت تسهیلات خرید مسکن به سپرده گذاران خود می کند اما خبرها حاکی از این است که این صندوق عضوگیری جدیدی نخواهد کرد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: صندوق پس انداز مسکن یکم در ۱۸ خرداد سال ۹۴ و با حمایت عباس آخوندی وزیر مستعفی و سابق راه و شهرسازی راه اندازی شد. این صندوق با این هدف راه اندازی شد که متقاضیان خانه اولی با سپرده گذاری ۴۰ میلیون تومانی و دوره انتظار یک ساله بتوانند ۸۰ میلیون تومان به علاوه سپرده خود با نرخ سود ۱۴ درصد دریافت و اقدام به خرید مسکن کنند. البته چندین بار نرخ سود این تسهیلات دستخوش تغییر شد. ابتدا با ورود رئیس جمهور نرخ سود این تسهیلات به ۱۳ درصد، سپس به ۱۱ درصد و در نهایت به ۶ درصد برای بافتهای فرسوده و برای سایر بافتها به ۸ درصد رسید.

موضوعی که در اساسنامه این صندوق به تایید رسیده بود ظاهرا عدم رشد سقف تسهیلات بود. چرا که بارها این موضوع مطرح شد که رشد قیمت مسکن عملا کارایی این صندوق را از بین برده است. اما هر بار که این موضوع مطرح می شد که سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش یابد مسئولان ارشد بانک مسکن عنوان می کردند که در صورتی سقف تسهیلات صندوق پس انداز مسکن می تواند افزایش یاید که یا سرمایه بانک مسکن افزایش یابد و یا اینکه راهکارهای تامین کسری منابع مثل اختصاص منابع از صندوق توسعه ملی پیش بینی شود.  

اگر چه صندوق پس‌انداز مسکن یکم بارها با کسری منابع مواجه شد به همین دلیل مقرر شد تا سال ۱۴۰۲ اقساط مسکن مهر به این مطلب اختصاص پیدا کند. یعنی هم اقساط وصولی از محل صندوق یکم مسکن و هم استمهال اقساط بازگشتی مسکن مهر می‌تواند از پس بازپرداخت تسهیلات بر بیاید و این صندوق را حفظ کند.

ظاهرا با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز بانک مرکزی تمایلی به ادامه فعالیت و سپرده گذاری متقاضیان خرید مسکن در این صندوق را که عملا کارایی خود را تا حدودی از دست داده ندارد

به هر سوی بعد از اتمام مهلت ۵ ساله فعالیت صندوق پس انداز مسکن یکم، مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن با برگزاری چندین جلسه در بانک مرکزی تلاش کردند تا بانک مرکزی را متقاعد کنند که زمان مهلت این صندوق تمدید شود. اما ظاهرا با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز بانک مرکزی تمایلی به ادامه فعالیت و سپرده گذاری متقاضیان خرید مسکن در این صندوق را که عملا کارایی خود را تا حدودی از دست داده ندارد. البته نباید فراموش کرد که این تسهیلات بعد از تسهیلات مسکن مهر ارزان ترین تسهیلات با نرخ سود تک رقمی است.

در پایان سال ۹۷، قیمت مسکن ۱۰ میلیون و  ۶۶ هزار تومان و در سال  ۹۸ بیش از ۱۵ میلیون تومان است، زوج وام گیرنده {۱۶۰ میلیون تومان} از محل صندوق پس انداز مسکن یکم می‌توانسته در سال ۹۷ حدود ۱۶ مترمربع و در سال ۹۸ حدود ۱۰ تا ۱۲ متر مربع خانه در تهران خریداری کنند

با توجه به میانگین قیمت مسکن در تهران که به گفته دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در پایان سال ۹۷، قیمت مسکن ۱۰ میلیون و  ۶۶ هزار تومان و در سال  ۹۸ بیش از ۱۵ میلیون تومان است، زوج وام گیرنده {۱۶۰ میلیون تومان} از محل صندوق پس انداز مسکن یکم می‌توانسته در سال ۹۷ حدود ۱۶ مترمربع و در سال ۹۸ حدود ۱۰ تا ۱۲ متر مربع خانه در تهران خریداری کنند. در واقع قدرت تسهیلات مسکن یکم برای خرید خانه بسیار کم شده و تنها نزدیک به یک چهارم مبلغ یک خانه حدود ۵۰ متری را در سال ۹۸ پوشش می‌دهد، یعنی عملا فاقد کارایی است.

البته طبق گزارش اخیر بانک مرکزی که متوسط قیمت مسکن به متری ۱۷ میلیون تومان رسیده به نظر می رسد زوجینی که بخواهند از صندوق پس انداز مسکن یکم تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی با نرخ سود مناسب ۸ درصد دریافت کنند می توانند در منطقه متوسط شهر تهران تنها ۸ متر یک واحد مسکونی را از محل این تسهیلات تامین و پرداخت کنند.

بانک مرکزی هنوز تصمیمی به تمدید مهلت صندوق پس انداز مسکن یکم نگرفته
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که علیرغم موافقت مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن برای تمدید مهلت صندوق پس انداز مسکن یکم ظاهرا بانک مرکزی به تمدید مهلت ترغیب نشده است گفت: در جلساتی که با بانک مرکزی داشتیم به ویژگیهای صندوق پس انداز مسکن یکم برای خانه دار شدن خانه اولی ها در طی ۵ سال گذشته اشاره کردیم. به هر حال بانک مرکزی هنوز تصمیمی به تمدید مهلت صندوق پس انداز مسکن یکم نگرفته است.

۱۶۰ هزار نفر که معادل ۲۰۴ هزار حساب می‌شود تقریبا از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم صاحب مسکن شده‌اند. در حال حاضر نیز ۳۳۰ هزار نفر در حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند

طبق گفت های نادر قاسمی سرپرست بانک مسکن،  ۱۶۰ هزار نفر که معادل ۲۰۴ هزار حساب می‌شود تقریبا از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم صاحب مسکن شده‌اند. در حال حاضر نیز ۳۳۰ هزار نفر در حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم سپرده‌گذاری کرده‌اند و باقی مانده‌اند که اگر ۲۰ درصد آنها هم انصراف دهند باز هم رقم قابل‌ ملاحظه‌ای خواهد شد و تعهد سنگینی هم بابت این موضوع خواهیم داشت.

محمودزاده در این خصوص گفت: سپرده گذارانی که در صندوق پس انداز مسکن یکم سپرده گذاری کرده اند می توانند از امتیاز خود بهره مند شوند. چرا که سپرده گذارانی که حساب در این صندوق دارند برای بانک مسکن تعهد ایجاد کرده اند پس سیستم باز است و هر زمانی که متقاضیان درخواست تسهیلات و استفاده از امتیاز خود کنند می توانند با مراجعه به شعب درخواست وام خرید مسکن را انجام بدهند. عضو گیری جدید در صندوق پس انداز مسکن یکم و سپرده گذاری جدید ممنوع است.

عضو گیری جدید در صندوق پس انداز مسکن یکم و سپرده گذاری جدید ممنوع است. اما طبق قانون افرادی که دارای سپرده هستند می توانند از امتیاز خود هر زمان که سررسید شد استفاده کنند

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که برخی شعب اقدام به عضو گیری می کنند و می توانند سپرده گذاری انجام دهند گفت: عضو گیری جدید در صندوق پس انداز مسکن یکم و سپرده گذاری جدید ممنوع است. اما طبق قانون افرادی که دارای سپرده هستند می توانند از امتیاز خود هر زمان که سررسید شد استفاده کنند.

کد خبر: ۳۱٬۱۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha