۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۵
نقدینگی بورسی باید جذب ابرپروژه ها شود
تحلیلگر بازار پول و سرمایه:

نقدینگی بورسی باید جذب ابرپروژه ها شود

شهبازی، تحلیلگر بازار پول و سرمایه با انتقاد از عدم استفاده صحیح از نقدینگی در بورس گفت: این سرمایه که هنوز در بازار سرمایه وجود دارد، باید جذب ابرپروژه ها شود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مجتبی شهبازی تصریح کرد: با کاهش ارزش پول ملی فعلا تنها دارایی برای سرمایه گذاری، اوراق بهادار است و با توجه به ورود نقدینگی به بورس، روند بازار سرمایه را محکم می بینیم.

وی افزود: از اینکه در آینده چه اتفاقی بیفتد اطلاعی در دست نیست ولی با توجه به گزارش اخیر شرکت ها، تعدیل مثبت در شرکت ها را شاهد هستیم.

شهبازی ادامه داد: ما فعلا شرایط بورس را محکم یه و دلیلی برای خروج نقدینگی از این بازار نمی بینیم چراکه سایر بازارها نیز پتانسیل بالفعل دارند و رشدی برای آن ها متصور نیستیم.

این کارشناس پول و سرمایه اظهار کرد: ارزش دلاری با توجه به عرضه اولیه جای خاصی نرفته و تقریبا افت ارزش ریال در بازار جبران شده است و البته شرکت ها هم افزایش سرمایه داشتند.

شهبازی گفت: با توجه به عقب ماندگی ارزش گذاری بورس در بین بازارهای مسکن، طلا و سکه، این رشد همان عقب ماندگی را جبران کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من رسانه ها باید به این قضیه ورود کنند که از ورود نقدینگی استفاده بهینه کنیم.

شهبازی اضافه کرد: این نقدینگی فرصت مناسبی برای افزایش درصد شناوری شرکت هاست که در حال حاضر باید محقق شود.

وی گفت: همچنین از طریق این نقدینگی باید برای ابر پروژه ها امنیت مالی شود و بهتر است رسانه ها به سمتی روند که از این نقدینگی چطور استفاده شود که اگر فقط دنبال نگرانی برویم، فرصت را از دست می دهیم.

شهبازی رکود اقتصادی و تاثیر کرونا روی سود بسیاری شرکت ها را موجب افزایش شاخص بورس عنوان و خاطرنشان کرد: اتفاق بورس بدلیل سبدی از عوامل و بخش عمده آن بدلیل کاهش ارزش پول ملی بود.

این کارشناس پول و سرمایه در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی گفت: بسیاری موارد که در اقتصاد کشور باعث محدودیت می شود، شامل ساختارهای بروکراتیک است و البته شرکت ها نیز کوتاهی کرده اند.

شهبازی نگرانی کارشناسان نسبت به بورس را غیر اصولی خواند و اضافه کرد: مبنای مقایسه بسیاری اقتصاد دانان اشتباه است؛ این ها ارز سال ۹۴ را با امروز مقایسه می کنند. اگر سال مبنا، ۹۰ هم باشد، ارزش دلاری در بازار رشد نداشته و حتی دارایی مصرفی مانند خودرو در مقایسه با امروز غیر قابل مقایسه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان باید سیاست گذاران را به سمت استفاده از ابزار مالی بورس هدایت کنند؛ این نگرانی ها کار را درست نمی کند و توجیحی ندارد. اما ابراز نگرانی مردم بدلیل عدم تخصص است که اگر از طریق شرکت های سبدگردانی وارد بورس شوند، هیچ نگرانی نخواهند داشت.

کد خبر: ۳۰٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha