۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۲
کشت گیاهان پرآبخواه کاهش می‌یابد
به دلیل وضعیت کم‌آبی در یزد؛

کشت گیاهان پرآبخواه کاهش می‌یابد

یزد- کشت گیاهان پرآبخواه در شهرستان‌هایی که قطب تولیدات کشاورزی استان یزد هستند، با توجه به وضعیت کم‌آبی استان در حال کاهش است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان، مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به کم‌آبی شهرستان و پرآبخواه بودن محصولات صیفی از جمله طالبی محلی، میزان تولید و سطح زیرکشت این محصول در سال زراعی ۹۹- ۹۸ با ۸۰ درصد کاهش به ۲۰ هکتار رسیده است.

حسن زارع با بیان اینکه تداوم دو دهه پدیده خشکسالی و تغییر الگوی کشت علت کاهش سطح زیرکشت است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر ۱۰۰ هکتار اراضی به کاشت این محصول اختصاص یافته است.

وی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی و مراقبت‌های ویژه کشاورزان در زمینه داشت و برداشت تولید این محصول در هر هکتار، به طور متوسط ۲۴ تن و در بعضی مزارع تا ۳۰ تن رسیده است و امسال  در مجموع ۵۰۰ تن محصول برداشت شده است.

زارع تصریح کرد: با وجود شرایط مطلوب بارندگی اواخر پارسال و اوایل سال ۹۹، هنوز شرایط آبی شهرستان شرایط مناسبی برای بخش کشاورزی نیست و هر سال  از میزان ذخایر آبی و بارندگی‌ها کاسته می‌شود.

تجهیز ۵ هزار هکتار اراضی ابرکوه به آبیاری نوین
این در حالیست که مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه هم هفته گذشته در این خصوص چنین گفت: حدود پنج هزار هکتار اراضی و باغ‌های این شهرستان از سال ۱۳۷۰ تاکنون به آبیاری نوین تجهیز شده و از این میزان حدود سه هزار هکتار آن در دولت یازدهم و دوازدهم اجرا شده است.

مهدی غیب‌الهی با تبیین اهمیت طرح‌های آبیاری نوین در افزایش بهره‌وری و راندمان تولید برای جهش تولید، افزود: دولت برای این میزان آبیاری نوین ۴۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت کرده است.

وی با بیان اینکه آبیاری کم فشار، قطره‌ای، زیرسطحی، تیپ و تشتکی از روش‌های آبیاری اجرا شده است، اظهار کرد: همچنین امسال عملیات تجهیز ۵۰۰ هکتار دیگر اراضی و باغ‌ها به آبیاری نوین در دست اجراست.

دولت برای آبیاری کم‌فشار و قطره‌ای در هر هکتار به ترتیب ۷۰ میلیون ریال و ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می‌کند و در این سامانه راندمان آبیاری از ۳۵ تا ۸۵ درصد افزایش می‌یابد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم‌آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال‌های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار  و ۵۰۰ خانوار، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می‌کنند.

کد خبر: ۳۰٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha