۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
رشد چندین برابری سهام عدالت/ سهام عدالت از ۵۳۰ هزار تومان به ۱۶ میلیون تومان رسید
گفتگوی بازار با سخنگوی کانون سرمایه‌گذاریهای استانی سهام عدالت

رشد چندین برابری سهام عدالت/ سهام عدالت از ۵۳۰ هزار تومان به ۱۶ میلیون تومان رسید

کرج- با اجرای طرح آزاد سازی سهام عدالت به فرمان مقام معظم رهبری در اردیبهشت ماه امسال، روند تازه ای در تاریخ سهام عدالت پیش روی مردم قرار گرفت و این روند به شدت رشد صعودی داشته به طوری که دارندگان سهام ۵۳۰ هزارتومانی اکنون با رشد چندین برابری و بالاتر از ۱۶ میلیون تومان روبه رو هستند.

 فتانه احدی؛ بازار:  اساس سهام عدالت این است که مردم در سرمایه گذاری استانی با تجمیع سرمایه ها بتوانند هم سود بیشتری کسب کنند و هم ثروت خانوار ایرانی افزایش یابد و علاوه بر اینها عدالت اجتماعی به عنوان چتر گسترده در جامعه فراهم شود.

در ۹ اردیبهشت امسال با فرمان مقام معظم رهبری آزاد سازی سهام عدالت انجام شد، که بعد از آن مردم با روشهای مستقیم و یا غیر مستقیم مالکیت و مدیریت سهام خود را برعهده گرفتند و امروز با رشد چشمگیر این سهام مواجه هستند.

در مورد کسانی که موفق به ثبت نام سهام عدالت نشده اند هم مجلس در تلاش است تا ساز و کاری ایجاد کند که دربازه زمانی کوتاهی امکان ثبت نام مشمولان عقب مانده فراهم شود. دراین باره با «اکبر حیدری» مدیر کل شرکت تعاونی سهام عدالت البرز و سخنگوی کانون سرمایه‌گذاریهای استانی سهام عدالت گفتگویی انجام داده و از وی پرسیده است:

*کدام یک از روشهای مستقیم یا غیر مستقیم سهام عدالت به نفع مردم است؟
هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم مزایاو معایبی دارد و در هر دو صورت مالکیت سهام در دست مردم است. در روش مستقیم شیوه مدیریت به صورت مستقیم توسط خود فرد باید انجام شود و خودش باید از دارایی های خود محافظت کند و در روند افزایشی و کاهشی باید دقت و پیگیری مداوم داشته باشد و اگر به موقع در تنظیم دارایی ها اقدام نکند متضرر می شود و پیچیدگی کار از روش غیر مستقیم بیشتر است.

کارشناسان توصیه می کردند که مردم از روش غیرمستقیم استفاده کنند زیرا مالکیت در هر دو روش به فرد منتقل شده است که در این روش مدیریت از طریق سرمایه گذاری استانی انجام می شود. سود سهام وصول، رصد و جمع آوری می شود و در قالب یک شماره حساب پرداخت می شود. درباره روش غیرمستقیم برای افرادی که قصد فروش سهام را ندارند این روش هزینه کمتر و صرفه بیشتری برای آنها دارد.

*ارزش سهام کدام روش بیشتر است؟
ارزش سهام کسانی که روش غیرمستقیم را انتخاب کردند معادل یا بیشتر از سهام افرادی است که روش مستقیم را انتخاب کردند. پیش بینی می کنیم افرادی که گزینه غیرمستقیم را انتخاب کرده اند، به دلیل ارزش معنوی که برای سرمایه گذاری استانی از سوی شورای عالی بورس طراحی شده است، حتما ارزش سهام افرادی که در گزینه غیرمستقیم هستند بیشتر خواهد شد.

*آیا مردم میتوانند تغییر روشی در انتخاب خود دهند؟
اکنون که دیگر امکان انتخاب وجود ندارد. افرادی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت انتخاب کرده اند، اگر قصد فعالیت جدی در بورس را دارند، در این روش مدیریتی بمانند وگرنه در آینده امکان ویرایش برای مدیریت سهام فراهم شد، این روش را اصلاح و روش غیر مستقیم را انتخاب کنند.

*آیا در حال حاضر سرمایه‌گذاری های استانی در بورس پذیرفته شده اند؟
شرکت های سرمایه گذاری استانی بازار سرمایه قالب سهامی عام دارند و آماده ورود به بورس هستند، در حال حاضر دارایی سهام عدالت در صورت های مالی شرکت های سرمایه گذاری استانی نشسته است و مقدمات ورود به بورس انجام شده است.

*چه تعداد افراد سهام عدالت دارند و از این دو روش استفاده کرده اند؟
۴۹ میلیون نفر از سهام عدالت برخوردارند که از این تعداد ۱۹ میلیون از روش مستقیم و ۳۰ میلیون نفر از روش غیر مستقیم برای آزاد سازی سهام خود استفاده کرده اند.

* ارزش سهام عدالت چقدر است؟
حدود ۷ میلیون نفر دارای سهام با ارزش اسمی یک میلیون تومانی هستند. بر این اساس بیش از ۴۲ میلیون نفر سهام غیر از یک میلیون تومانی در اختیار دارند.

*سهام عدالت تاکنون چه میزان رشد کرده است؟
در روز آزاد سازی، ارزش سهام عدالت ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزیابی شده بود که اکنون نزدیک به ۱۷ میلیون تومان برای افرادی که سهام ۵۳۰ هزارتومانی دارند ارزش ایجاد شده است.

* از نظر شما آیا به فروش رساندن سهام عدالت کار درستی بوده یا خیر ؟
سهام عدالت در حقیقت یک ثروت و دارایی است نه یک چک که مردم بخواهند آن را نقد کنند. کارشناسان اقتصادی نیزبافروش سهام موافق نیستند. سهام عدالت قرار است یک دارایی باشد نه یک چک که مردم بخواهند آن را نقد کنند. در فرمان ۸ماده ای رهبر انقلاب و سیاست های کلی اصل ۴۴، سهام عدالت یک فرآیند ادامه دار است که قرار است از طریق تعاونی های سهام عدالت شهرستانی و سرمایه گذاری استانی در استان ها منجر به اشتغال و آبادانی و عمران شود. اساساً سهام عدالت برای فروش نیست. حتماً باید سازوکاری در نظر گرفته شود که افزایش روزانه درآمد و دارایی مردم در سهام عدالت تبیین شود. هم اینکه اقدامات کنترلی مانند ارائه تسهیلات بانکی یا کارت های اعتباری را ترویج دهیم که مردم به جای اینکه به سمت فروش سهام روند، از فواید سهام استفاده کنند. متأسفانه بعضی ها عامدانه مردم را به سمت گزینه مستقیم و فروش سهام هدایت کردند.

*درباره سهام عدالت چه چیزی تاکید شده است؟
تأکید شده است حتماٌ مردم به ماندگاری سهامشان در سرمایه گذاری های استانی تشویق شوند. با خرد شدن سهام مردم و جدا شدن سهام مردم از سرمایه گذاری های استانی از این جمع متحد استانی باعث می شود که از خیلی موارد و مزایا جا بمانند و حتی اداره آن برایشان هزینه بر باشد و در ادامه به جای اینکه به صورت یکپارچه در سرمایه گذاری استانی مدیریت شود، مجبور باشند مردم مدام در حال رصد سهام خود باشند. مدیریت یکپارچه در سرمایه گذاری استانی قابل اجرا است. افرادی که اقدام به فروش سهام کرده و دارایی خود را بلافاصله تبدیل به سهام نکرده اند به شدت زیان دیده اند. عملا رشد بازار سرمایه از همه بازارهای دیگه بیشتر بوده و بیشتر هم خواهد شد.

*چه آینده ای در انتظار شرکتهای سرمایه گذاری است؟
به زودی سرکتهای سرمایه گذاری سهامشان قابل پذیرش در بورس و سهام قابل معامله و مدیریت خواهد بود.

*رشد سهام عدالت به چه صورت است؟
سهام عدالت با رشدی که داشته، پیش بینی ما این هست که این سهام از سهام های ارزنده بازار سرمایه است و این رشد مداوم خواهد بود.

*برای سهام افرادی که در زمان انتخاب روش های مستقیم و غیر مستقیم آزاد سازی سهام اقدامی نکرده اند،چه اتفاقی می افتد؟
گزینه غیر مستقیم برای همه به صورت پیش فرض اعمال شده است و به صورت پیش فرض اسم همه این افراد ثبت شده وجز سهام داران سرمایه استانی سهام عدالت هستند.

*آیا افرادی که موفق به دریافت سهام عدالت نشدند، می توانند از این سهام برخوردار باشند؟
سهام عدالت قرار بود به ۶ دهک پایین درآمدی تعلق قرار بگیرد و ابتدا هم قرار نبود همه افراد جزو مشمولان سهام عدالت باشند. اما افرادی که مشمول سهام عدالت بوده و به هر دلیلی موفق به ثبت نام نشدند، جز جاماندگان محسوب می شوند. طرحی در کمیسیون اقتصادی مجلس در دست بررسی است که در صورت تصویب در صحن علنی مجلس، امکان ثبت نام افراد جامانده فراهم خواهد شد. که این امر مستلزم طی مراحل قانونی و تخصیص سهام قابل واگذاری خواهد بود. این اقدام طبیعتا زمان بر است. اما برای افراد جامانده نیز مجلس جدید به دنبال طرح دوفوریتی است که به دنبال آن امکان ثبت نام و شناسایی برای افراد جا مانده فراهم می شود.

*پس با وجود تبلیغات برخی سایتها برای ثبت نام سهام عدالت، دیگر ثبت نامی انجام نخواهد شد و این تبلیغات کذب است؟
بله همین طور است. برخی سایت‌های کلاهبرداری از افرادی که موفق به ثبت نام سهام عدالت نشده‌اند به بهانه خرید و فروش سهام و یا ثبت نام جدید پول دریافت می‌کنند. با توجه به اینکه فعلأ هیچ ثبت نامی انجام نمی‌شود، مردم نباید فریب این افراد را بخورند و پولی پرداخت کنند. و اخبار سهام عدالت را از رسانه های رسمی پیگیری و رصد کنند.

کد خبر: ۳۰٬۸۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha