۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
آیا باید با خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون خداحافظی کرد؟ / زاوه: خودروسازان ماشین زیان و خلق نقدینگی شده اند
نگرانی از جهش دوباره قیمت‌ها، متقاضیان خرید را افزایش داد

آیا باید با خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون خداحافظی کرد؟ / زاوه: خودروسازان ماشین زیان و خلق نقدینگی شده اند

قیمت خودرو در بازار آزاد دوباره صعودی شده، با این وجود فعالان بازار می گویند که نگرانی نسبت به جهش بیشتر قیمت‌ها خریداران اتومبیل را زیاد کرده است. نگرانی که زاوه کارشناس صنعت خودرو به جا دانسته و مدعی است که تا آخر تابستان دیگر خودروی زیر ۱۰۰ میلیون نخواهیم داشت.

بازار؛ گروه صنعت: دور دوم گرانی خودرو را سایپا آغاز کرد. حالا با مجوز شورای رقابت قیمت ۴ محصول سایپا بین ۱۲ تا ۱۷ میلیون تومان افزایش یافته است. فعالین بازار می‌گویند قیمت‌ها در بازار آزاد با شیب تندی در حال افزایش است و مردم هم از ترس بدتر شدن اوضاع در حال خرید هستند. نگرانی که فربد زاوه کارشناس صنعت خود آن را منطقی می‌داند. او که معتقد است تا پایان تابستان دیگر هیچ خودرویی پیدا نخواهد شد که قیمت آن زیر ۱۰۰ میلیون تومان باشد، می‌گوید: برخلاف آنچه ادعا می‌شود این روزها تورم در بخش خودرو به بالای ۵۰ درصد رسیده است. در شرایط تورمی‌هر کس به دنبال تبدیل ریال به دارایی‌های دیگر و حفظ ارزش دارایی خود است. همین مساله باعث شده که قیمت‌ها در تمامی ‌بازارها مدام در حال افزایش باشد.

او که شورای رقابت و قیمت گذاری دستوری را یکی از عوامل اصلی افزایش نرخ تورم در کشور می‌داند، گفت: وقتی خودروساز با زیان تولید می‌کند، قادر به بازپرداخت تسهیلات دریافتی از بانک‌ها نمی‌شود. بانک‌ها هم که می‌دانند که خودروسازان نمی‌توانند بدهی‌های خود را پس بدهند، از محل اضافه برداشت بانک مرکزی به خودروسازان پول می‌دهند و به این ترتیب خلق نقدینگی مجهول در کشور اتفاق می‌افتد و خیلی راحت یک نفر بر حجم نقدینگی و نرخ تورم در کشور اضافه می‌کند.

با وجود اینکه قیمت‌ها رشد پیدا کرده مردم مدام در حال خرید هستند. حتی نگرانی از جهش دوباره قیمت‌ها موجب شده که بسیاری خریدهای خود را جلو بیندازند و تن به خرید مدل‌های پایین تر بدهند و کارکرده تن بدهند

قیمت مواد اولیه به دلار تعیین می‌شود

اما این تنها سایپا نیست که خواهان افزایش قیمت محصولات خود شده است. پیر محمدی مدیرعامل ساپکو به بازار می‌گوید: قیمت تمام شده محصولات تولید شده در ایران خودرو خیلی بیشتر از قیمت‌های فعلی در بازار است. او با بیان اینکه قیمت مواد اولیه متناسب با رشد قیمت دلار افزایش می‌یابد، ادامه می‌دهد: در حال حاضر خودروساز مواد اولیه مصرفی خود در بازار را بر اساس قیمت ارز آزاد و طبق قیمت گذاری که در بورس انجام می‌شود، تامین می‌کنند. در شرایطی که قیمت قیمت آلومینیوم، مس و فولاد و مواد پتروشیمی‌ مدام در حال رشد است چطور می‌توان انتظار داشت که قیمت خودروهای داخلی تغییری نکند.

به گفته او، در ماه‌های ابتدایی سال خودروسازان مواد اولیه خود را بر اساس دلار ۱۶ هزار تومانی تامین می‌کردند اما حالا بهای دلار به بالای ۲۵ هزار تومان رسیده است. اگر قرار به کنترل قیمت‌هاست باید مانع رشد مواد اولیه در بازار شد.

در ماه‌های ابتدایی سال خودروسازان مواد اولیه خود را بر اساس دلار ۱۶ هزار تومانی تامین می‌کردند اما حالا بهای دلار به بالای ۲۵ هزار تومان رسیده است. اگر قرار به کنترل قیمت‌هاست باید مانع رشد مواد اولیه در بازار شد

سایپا گران کرد، قیمت محصولات ایران خودرو هم بالا رفت!
با وجود اینکه هنوز ایران خودرو قیمت محصولات خود را افزایش نداده اما شوک ناشی از افزایش قیمت دیگر گروه خودروسازی محصولات آبی پوش‌های جاده مخصوص را هم بالا برده است. محمد که از شانس بد روزگار قرار امضای قولنامه خرید خودرویش مصادف شده با روز انتشار خبر رشد قیمت خودرو، می‌گوید: قرار بود که یک پژو ۲۰۶ مدل ۹۷ که تنها ۱۰ هزار تا کار کرده بود را دیروز بعد از ظهر به قیمت ۱۳۴ میلیون تومان معامله کنم اما حالا خریدار حاضر به فروش آن به قیمت ۱۳۸ میلیون تومان هم نیست.

آنگونه که فعالین بازار می‌گویند قیمت محصولی همچون ۲۰۶ در یک روز حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. سراتو سایپا رشد حدود ۲۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و محصولاتی همچون پرشیا هم حدود ۷ میلیون گرانتر معامله می‌شده است.

قیمت محصولی همچون ۲۰۶ در یک روز حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. سراتو سایپا رشد حدود ۲۰ میلیون تومانی را تجربه کرده و محصولاتی همچون پرشیا هم حدود ۷ میلیون گرانتر معامله می‌شده است

رونق خرید و فروش خودروهای کارکرده
افزایش قیمت خودرو حالا خرید و فروش خودروهای کارکرده را حسابی رونق بخشیده است. نادری یکی از فعالین بازار می‌گوید: با وجود اینکه قیمت‌ها رشد پیدا کرده مردم مدام در حال خرید هستند. حتی نگرانی از جهش دوباره قیمت‌ها موجب شده که بسیاری خریدهای خود را جلو بیندازند و تن به خرید مدل‌های پایین تر بدهند و کارکرده تن بدهند.

به گفته او، حتی بسیاری از فروشنده‌ها دست از فروش کشیده‌اند و منتظر هستند که رشد قیمت‌ها در بازار ادامه پیدا کنند.

قبل از عید اعلام کردم که اگر پراید و پژو ۴۰۵ را از حذف کنید دیگر ماشیم زیر ۱۰۰ میلیون تومان نخواهیم داشت. در خرداد اظهار نظر خود را اصلاح کردم و گفتم که با وجود پراید و ۴۰۵ هم دیگر تا آخر سال خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومان نخواهیم داشت. حالا باز باید گفته‌های خود را تصحیح کرده و بگویم که تا آخر تابستان باید با خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان خداحافظی کنیم

شرایط بازار خودرو باز هم بدتر می‌شود؟
به نظر می‌رسد که در صورت ادامه همین وضعیت بازار خودروی ایران دیگر رنگ خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان را نخواهد دید. زاوه کارشناس صنعت خودرو که ریشه اصلی افزایش قیمت‌ها در بازار را رشد نقدینگی و به تبع آن افزایش نرخ تورم می‌داند، در اینباره می‌گوید: قبل از عید اعلام کردم که اگر پراید و پژو ۴۰۵ را از حذف کنید دیگر ماشین زیر ۱۰۰ میلیون تومان نخواهیم داشت. در خرداد اظهار نظر خود را اصلاح کردم و گفتم که با وجود پراید و ۴۰۵ هم دیگر تا آخر سال خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومان نخواهیم داشت. حالا باز باید گفته‌های خود را تصحیح کرده و بگویم که تا آخر تابستان باید با خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان خداحافظی کنیم.

او می‌گوید با توجه به سیاست گذاری‌های اشتباه در وزارت اقتصاد و دارایی و بانکی مرکزی و دیگر نهادهای تصمیم گیر روند به رشد خلق نقدینگی در ماه‌های آینده هم همچنان ادامه خواهد داشت و ما در ماه‌های آینده با تورم بالای ۵۰ درصد مواجه خواهیم بود. بر همین اساس پیش بینی می‌شود که شرایط بازار در نیمه دوم سال آینده به مراتب بدتر هم شود.

خودروسازی یا ماشین زیان و خلق نقدینگی!
زاوه که معتقد است صنعت خودروسازی به ماشین خلق زیان تبدیل شده است، ادامه داد : شخص رئیس شورای رقابت خود به تنهایی در حال افزایش نرخ تورم است. قیمت گذاری دستوری موجب شده که خودروساز محصول خود را پایین تر از قیمت حاشیه بازار عرضه کند و قادر به بازپرداخت تسهیلات بانکی خود نباشند و همواره حجم بالایی از معوقات را داشته باشند.

او افزود: در چنین شرایطی خودروساز برای اینکه مشمول قانون ورشکستگی نشود، تورم را در صورت‌های مالی خود وارد می‌کند. بدین ترتیب شرکتی که رسما ورشکسته است و کفایت سرمایه ندارد، می‌آید با حساب سازی، صاحب کفایت سرمایه می‌شود. چنین شرکتی بدهی‌هایش را نمی‌تواند پس بدهد و بدهکار است. چون بانک‌ها هم می‌دانند که اینها نمی‌توانند بدهی خود را پس بدهند، آنها از محل اضافه برداشت بانک مرکزی پول به شرکت‌های خودروسازی می‌دهند. در نتیجه نقدینگی که وجود ندارد، به این شرکت‌ها می‌دهند و خلق نقدینگی مجهول اتفاق می‌افتد.

شرکتی که رسما ورشکسته است و کفایت سرمایه ندارد، می‌آید با حساب سازی، صاحب کفایت سرمایه می‌شود.   چون بانک‌ها هم می‌دانند که اینها نمی‌توانند بدهی خود را پس بدهند، آنها از محل اضافه برداشت بانک مرکزی پول به شرکت‌های خودروسازی می‌دهند. در نتیجه نقدینگی که وجود ندارد، به این شرکت‌ها می‌دهند و خلق نقدینگی مجهول اتفاق می‌افتد

۱۲ تا ۱۷ میلیون تومانی قیمت خودروها در بازار
 بر اساس آنچه اعلام شده از این پس تیبا ۲ که پیش از این به قیمت ۶۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان عرضه می‌شد، به ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود که نشان دهنده رشد بیش از ۱۷ میلیون تومانی را نشان می‌دهد. کوئیک معمولی نیز که ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان قیمت داشت، حالا محصولی ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب می‌آید و این یعنی، ۱۵ میلیون تومان به قیمت آن اضافه شده است.

همچنین قیمت ساینا آپشنال نیز از ۷۸ میلیون تومان به ۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده تا صعودی بیش از ۱۳ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرده باشد. قیمت وانت پراید نیز از ۴۸ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان به ۶۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده که ۱۲ میلیون تومان رشد را نشان می‌دهد. شورای رقابت اما با افزایش قیمت ۱۵ میلیون تومانی تیبا ۲ پلاس نیز موافقت کرده تا قیمت این محصول به ۹۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان برسد. ساینای رینگ فولادی نیز که ۶۱ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان قیمت داشته، حالا محصولی ۷۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی به شمار می‌رود.

کد خبر: ۳۰٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha