۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۷
یک شب چکشی علیه بورسی‌های مسکن یزد
بازار از یزد گزارش می‌دهد؛

یک شب چکشی علیه بورسی‌های مسکن یزد

یزد- گرانی نامتعارف و غیرواقعی قیمت زمین و مسکن در یزد باعث دستگیری پنج نفر و پلمب بیش از ۸۰ مشاور املاک در حوزه مسکن شد که این گزارش به ابعاد این ماجرا و وضعیت زمین و ملک در یزد می‌پردازد.

مریم بهرامی؛ گروه استان‌ها: طرح برخورد با متخلفان حوزه زمین و مسکن که دو شب پیاپی، در آخرین چهارشنبه و پنجشنبۀ تیرماه ۹۹ برای نخستین بار در یزد اجرا شد، در سطح استان و کشور همراه با بازخوردهایی بود که تحسین شهروندان و نارضایتی آنها از افزایش غیرواقعی قیمت زمین و مسکن را گواه می‌داد. حال این که این اقدام چکشی، می تواند به بهبود شرایط منجر شود یا نه، مهم ترین سئوال پیش روست.

این طرح از سوی دستگاه قضا، نیروی انتظامی و اطلاعات سپاه یزد اجرا شد و در مقطع اول ۷۶ بنگاه املاک پلمپ، ۵ نفر بازداشت و ۸ پیج و کانال متخلف در حوزه زمین و املاک مسدود شدند.

در جلسه‌ای که همراه با اعلام این خبر به طور رسمی بود، تلاطم ایجاد شده از سوی برخی بورس‌بازان، دلال‌ها و سودجوها در حوزه زمین و مسکن عامل اجرای این طرح عنوان و بیان شد که هدف از اجرای طرح، مهار افزایش قیمت و ایجاد آرامش نسبی در حوزه زمین و مسکن با توجه به گلایه‌های زیاد شهروندان از وضعیت ملک و مسکن در استان بوده است؛ چراکه پس از این اقدام نیز در شبکه‌های مجازی شاهد ابراز رضایت شهروندان و خرسندی آن‌ها از اقداماتی از این قبیل بودیم.

یزد از نظر مسکن شهر گرانی محسوب می‌شود اما گرانی ملک و زمین در یزد به مانند کلان‌شهرها نیست و هنوز هم می‌توان جلوی افزایش قیمت‌های نامتعارف و کاذب قیمت مسکن در یزد را گرفت تا بیش از این فاصلۀ طبقاتی در میان مردم یزد افزایش نیابد و این شهر که زمانی برند کم بودن شکاف اقتصادی در ایران را داشت، دچار ناامیدی نکند.

جدیت در ثبات قیمت مسکن
طبق گفتۀ مسئولان و بنا به شواهد، عزم استان در برخورد با دلالان، سودجویان و کارشناسان التهاب‌آفرین که با ایجاد اشتهای کاذب و قیمت‌های نامتعارف در حال فعالیت در بازار مسکن هستند، جدی است، در این اقدام که برای نخستین بار در استان یزد انجام می‌شد ۲۰ تیم سه نفره که در رأس هر تیم یک قاضی دادسرا حضور داشته است نسبت به ورود میدانی به آشفته بازار مسکن اقدام کرده‌اند.

آن‌طور که بیان شده است، با بررسی‌های اولیه و مستندسازی اولیه دستگاه قضای استان دستور برخورد با این افراد سودجو و دلال در حوزه اراضی و مسکن صادر شده است

همچنین قرار است در گام بعدی با کارشناسان متخلف در حوزه قیمت‌گذاری که بعضأ کارشناس رسمی دادگستری نبوده بلکه به عنوان خبره در حال فعالیت هستند برخورد ‌شود و اگر کارشناس رسمی بر اساس نظر دلال و بنگاه قیمت‌گذاری کند باید پاسخگو باشد.

برخورد با بنگاه‌های بدون پروانه که گلایه‌های بسیاری از شهروندان را به همراه داشته نیز در دستورکار استان قرار گرفته است.

قیمت زمین و ملک در یزد، از سر تا فلک
احمد عرفانی، فعال حوزه مسکن و ملک در گفت‌وگو با بازار، پلمپ املاکی‌های متخلف را بهترین کار می‌داند و می‌گوید: با این کار حداقل از تلاطم بازار کاسته می‌شود.

وی که خود از گلایه‌مندان وضعیت شکل‌گرفته از سوی دلالان و بورسی‌ها است، بیان می‌کند: به واقع افرادی هستند که وضعیت آشفته‌ای در بازار مسکن ایجاد کرده‌اند؛ اکنون قیمت زمین در یزد به گونه‌ای شده که زمینی واقع در محدودۀ بیابانی که اواخر سال گذشته متری ۶۰۰ هزار تومان بود به قیمت یک میلیون و پانصد معامله می‌شود.

زمین‌ها از متری ۶۰۰ هزار تومان به متری دو میلیون و ۶۰۰ و بعضأ پنج میلیون تومان رسیده است که این قیمت‌ها ناشی از جو روانی موجود در بازار و نیز فعالیت‌های هدفمند بورس‌بازها است

عرفانی در مورد وضعیت مسکن در منطقه تحت فعالیت خود یعنی بلوار رسالت، می‌گوید: ما مورد اجاره‌ای داشتیم که اکنون پس از گرانی‌های دلار و طلا از ۶۰۰ هزار تومن در سال گذشته به قیمت یک میلیون و دویست ماهانه رسیده است و متأسفانه نمی‌توانیم صاحب ملک را بابت سقف قیمت بیست درصدی توجیه کنیم.

عرفانی که هجده سال سابقه فعالیت به عنوان مشاور املاک را دارد و به گفتۀ خود سال‌ها است پروانه فعالیت تمدید کرده و مالیات می‌دهد، بیان می‌کند: متأسفانه در حوزۀ املاک افرادی هستند که پروانه ندارند و مالیات هم نمی‌دهند اما در افزایش سرسام‌آور قیمت در استان با بورس‌بازی و دلالی به شدت نقش داشته و آبروی املاکی‌های معتبر و با اخلاق شهر را به حراج گذاشته‌اند.

او معتقد است اتحادیه مشاوران املاک باید به طور فعالانه‌تری در شناسایی افراد سودجو و املاکی‌های بدون پروانه تلاش کند و عملکرد نظارتی خود را تقویت کند.

عرفانی بیان می‌کند: هرچند بعضأ دست اتحادیه برای برخورد بسته است، اما اکنون که دستگاه قضا نیز ورود کرده‌ است، بهترین فرصت است تا جلوی تخلفات گرفته شود.

همۀ مناطق شهری در سیطره دلالان
محمدرضا تفکری، بنگاه‌دار جوانی که به تازگی دارای پروانه ‌فعالیت در این حوزه شده است در گفت‌وگوی تلفنی با بازار اعلام می‌کند که اقدام اخیر و پلمپ ۷۶ واحد مشاور املاک در صورتی‌که ادامه داشته باشد کار ارزشمندی است؛ چراکه بورسی‌ها و برخی کارشناسان به طور ناعادلانه و سودجویانه‌ای قیمت ملک و مسکن را در همۀ نقاط شهر افزایش داده‌اند.

وی می‌گوید: معتقدم کارشناسی حرفه‌ای نقش مهمی در افزایش کاذب نرخ ملک و زمین دارد و لازم است کارشناسان این حوزه در اولویت بعدی در تیرس نظارت مسئولان استان قرار گیرد.

تفکری بیان می‌کند: شخصأ با دلالان کار نمی‌کنم و معتقدم فروشنده و خریدار واقعی مراجعه‌کنندۀ واقعی ما هستند، اما به مرور شاهد مراجعه و فعالیت دلالان در سطح استان هستیم که این موضوع باید ساماندهی شود.

این فعال حوزه مسکن عملکرد اتحادیه مشاوران املاک یزد را جای کار می‌داند اما معتقد است که قطعأ اتحادیه به تنهایی نمی‌تواند با بورس‌بازان و متخلفان برخورد کند و همراهی دیگر بخش‌ها را هم نیاز دارد.

تورم یزد تا مرز ۶۰ درصد و ۶۰ برابری
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد در گفت‌وگو با خبرنگار بازار همچون دیگر فعالان حوزه مسکن، پلمپ شبانۀ ۷۶ واحد املاک متخلف را راهکار مناسبی برای جلوگیری و رفع تخلفات حوزه مسکن و ملک می‌داند و می‌گوید: معتقدم این طرح نتایج خوبی خواهد داشت، چراکه قیمت‌ها در حوزه زمین و ملک واقعی نیست.

تورم در بازار مسکن یزد از ۶۰ تا ۲۰ درصد بنا به منطقه متفاوت است و می‌توان گفت میانگین تورم قیمت زمین و ملک در سطح شهر ۴۵ درصد است

محمدرضا دشتی‌نژاد بیان می‌کند: اکنون تورم در بازار مسکن یزد از ۶۰ تا ۲۰ درصد بنا به منطقه متفاوت است و می‌توان گفت میانگین تورم قیمت زمین و ملک در سطح شهر ۴۵ درصد است.

او در حالی که با ماشین‌حساب خود در حال محاسبه است، می‌افزاید: اکنون در برخی نقاط شهر یزد طی سه الی پنج سال اخیر قیمت زمین تا ۶۰ برابر افزایش داشته است که حس من این است که در این مناطق بورس‌بازان وارد شده‌اند.

وی در تعریف بورس‌بازان حوزه مسکن، می‌گوید: بورسی‌ها سرمایه‌گذارانی هستند که می‌خواهند پول خود را در بخش‌های مسکن سرمایه‌گذاری کنند. آنها در بخش‌های مستعد سرمایه‌گذاری می‌کنند و با دارا بودن تعداد زیادی زمین در آن منطقه، انحصار قیمت در منطقه را در دست می‌گیرند که این وضعیت آفت‌هایی دارد که مهمترین آن افزایش قیمت ملک و مسکن در آن مناطق به وسیلۀ آنها است.

بورس‌بازان ۲۰۰ میلیاردی بازیگران اصلی افزایش قیمت‌ها
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد ضمن بیان اینکه موقعیت اقتصادی کشور و افزایش قیمت طلا و دلار قطعأ در افزایش قیمت ملک تأثیرگذار است، می‌گوید: با این حال، لازم است جلوی افزایش‌ قیمت‌های نامتعارف و غیرواقعی گرفته شود.

دشتی‌نژاد در توضیحات بیشتر بیان می‌کند: یک نفر از بین پنج نفری که بازداشت شدند دارای پروانه املاک بوده است و بقیه دارای پروانه نبوده و به واقع جزو دلالان و سودجویان محسوب می‌شدند.

وی همچنین می‌گوید: در بین متخلفان، افرادی بودند که هرچه اتحادیه به آنها تذکر می‌داد، باز به تخلفات خود ادامه می‌دادند و به واقع جزو متخلفان و بورسی‌ها محسوب می‌شدند که با سرمایه‌های کلان و بعضأ بیش از ۲۰۰ میلیاردی انحصار قیمت در برخی مناطق مستعد شهری را در دست گرفته بودند و موجب افزایش کاذب قیمت‌ها شده بودند.

طبق گفته‌های نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک یزد، دلالان با سرمایه‌های دو میلیاری و با داشتن تعداد کمی زمین در برخی مناطق نیز ایفاگر نقش بورس‌بازی بوده‌اند.

نام مشاوران املاک از دلال‌ها جداست
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه حدود هزار و ۱۰۰ واحد دارای پروانه در استان وجود دارد، از بزرگترین دغدغه اتحادیه برخورد با متخلفان را عنوان می‌کند و می‌افزاید: همواره حرف ما این بوده که دست ما برای برخورد با متخلفان بسته است زیرا کمیسیون نظارت به ما اعلام کرده بود در زمانی که قولنامه به مردم داده نشود و هزینه کمیسیون بیشتر از اندازه گرفته شود ورود و با واحدهای متخلف برخورد کنید و در دیگر موارد تخلف حق ورود نیست و باید از طریق دادگستری اقدام شود.

این فعال بازار زمین و ملک از این اعتقادش می‌گوید که واحدهای املاکی تأثیری در افزایش قیمت بازار ندارند و این بورسی‌ها هستند که با سرمایه‌های کلان خود این کار را انجام دهند و در این بین، طبیعتأ و متأسفانه برخی مشاران املاک نیز به عنوان عامل فروش نقش داشته و در این سوداگری شریک شده‌اند.

دشتی‌نژاد در عین حال که تأکید می‌کند پلمپ واحدهای املاک متخلف و بازداشت تعدادی از آنها اقدام مؤثری برای کاهش تخلفات است، در مورد طرح دستگاه قضا بیان می‌کند: طرح انجام‌شده بدون هماهنگی با اتحادیه مشاوران املاک انجام شده و در این بین واحدهای پلمپ‌شده واحدهایی بودند که تخلفات بسیار داشته و باید با آنها به طور جد برخورد می‌شد و برخی هم بودند که تخلفات آنها صنفی بود و بعضأ جزو واحدهای سالم به شمار می‌رفتند و دارای سابقه تخلف نبودند.

هشتاد درصد مشاوران املاک واحدهای استیجاری دارند و افرادی نیستند که بتوانند با سرمایه‌هایشان قیمت ملک را تغییر دهند بلکه این بورسی‌ها هستند که باعث اختلال در بازار مسکن شده‌اند و قیمت‌ها را سرسام آور افزایش داده‌اند

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌افزاید: اما متأسفانه با همۀ آنها به یک شکل برخورد شد که شاید بشود گفت خدشه‌دار شدن وجهه و آبروی برخی از آنها به نسبت تخلف ارتکابی، سزاوارشان نبود و به نوعی می‌توان گفت تر و خشک با هم سوختند.

دشتی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که اتحادیه مشاوران املاک چه راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود و ساماندهی قیمت زمین و ملک در استان دارد، می‌گوید: اتحادیه دست روی دست نگذاشته است و در آینده نزدیک اخبار خوبی را به جامعۀ یزد اطلاع‌رسانی می‌کند؛ با این حال، مردم یزد بدانند قیمت‌ها در یزد به ثبات خواهد رسید و سازوکارهایی برای کوتاه شدن دست دلالان اندیشیده شده است.

کد خبر: ۳۰٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha