۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶
رشد قیمت ها در هزینه ساخت مسکن و پیش فروش ها
روزهای پر تنش قیمت محصولات ساختمانی و خواب وزارت صمت

رشد قیمت ها در هزینه ساخت مسکن و پیش فروش ها

آشفتگی بازار مصالح ساختمانی در تیر ماه نشان می دهد که اگر این بازار مسیر رشد خود را ادامه دهد قیمت تمام شده ساخت مسکن و هزینه ساخت از کف هر متر سه میلیون تومان عبور خواهد کرد.

اکبر محمودی؛ بازار: رشد نرخ دلار و ارزهای خارجی این روزها بهانه خوبی برای اکثر کالاهای تولید داخل شده است. روند بی ثبات انواع ارزهای خارجی باعث شده تا این روزها حتی قیمت انواع کالاهایی که به خوبی در داخل کشور تولید می شود و نیازمند مواد اولیه خارجی هم نیست سودای رشد قیمت کنند.

گزارش خبرنگار بازار از بازار آهن، میلگرد، سیمان و شیرآلات حاکی از این است که رشد قیمت این کالاها اکثر سازنده های مسکن را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

برخی سازندگان مسکن که واحدهای مسکونی خود را پیس فروش کرده اند در قراردادهای خود به خریداران مسکن این موضوع را متذکر شده اند که اگر نرخ دلار افزایش یابد و قیمت کالاها و انواع مصالح ساختمانی رشد کند مابه التفاوت این رشد قیمت را از پیش خریداران مسکن دریافت خواهند کرد.

اگر چه نتایج طرح آمارگیری از قیمت مصالح ساختمانی در استان تهران در نیمه‌ دوم سال ١٣٩٨ نشان می دهد که  «تیرآهن نمره‌ ١٦» با ٥٠,٧ درصد دارای بیش‌ترین افزایش و «گونی چتایی ٧×٤٠» با ١٧,٧ درصد دارای بیش‌ترین کاهش بوده‌اند. مقایسه‌ با دوره‌ مشابه سال قبل نیز نشان می‌دهد که بیش‌ترین افزایش قیمت مربوط به «سنگ پلاک صیقلی تراورتن سفید-درجه‌  یک» با ٨٢,٥ درصد بوده است.

این آمارها اگر چه مربوط به سال گذشته است اما به خوبی نشان می دهد که هنوز قیمت انواع مصالح ساختمانی در دوره ای که دلار حدود ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار تومان بوده این رشد قیمت ۵۰ درصدی را تجربه کرده است. پس با توجه به رسیدن نرخ دلار به ۲۵ هزار تومان باید پیش بینی رشد قیمت به خصوص در بازارآهن، میلگرد و شیرآلات را داشت.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی ناشی از افزایش نرخ ارز نمی تواند صحیح باشد
ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار بازار در پاسخ به این سئوال که این روزها علیرغم نظارت کامل دولت بر بازار مصالح ساختمانی به صورت هفتگی اما خبرها حاکی از رشد قیمت انواع مصالح ساختمانی دارد. آیا این رشد قیمت که به دلیل رشد نرخ ارز است می تواند هزینه ساخت مسکن را افزایش دهد؟ اولا که افزایش قیمت مصالح ساختمانی ناشی از افزایش نرخ ارز نمی تواند صحیح و درست باشد. چرا که تولید تمام کالاها و مصالح ساختمانی در داخل کشور صورت می گیرد.

وی ادامه داد: وقتی مواد اولیه و کارخانه های سازنده مصالح ساختمانی با کیفیت در کشور فراهم است و اکثر این مصالح تولید داخل است، پس این افزایش قیمت ها نباید ربطی به نرخ ارز داشته باشند.

مطابق محاسبات صورت گرفته پیش از افزایش افسارگسیخته قیمت مصالح، قیمت ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران نزدیک به ۳ میلیون تومان بود، با توجه به افزایش قیمت‌ مصالح، تاکنون محاسبه‌ای برای قیمت ساخت انجام نشده اما برآوردها خبر از افزایش ۰.۵ تا ۱ میلیون تومانی قیمت ساخت و رسیدن این رقم به ۳.۵ تا ۴ میلیون می‌دهد

نایب رئیس انجمن انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که گفته می شود هزینه ساخت مسکن این روزها با بالا رفتن قیمت مصالح ساختمانی رشد کرده است؟ گفت: افزایش قیمت مصالح ساختمانی زمینه‌ساز افزایش قیمت ساخت و قیمت تمام شده واحد مسکونی است. مطابق محاسبات صورت گرفته پیش از افزایش افسارگسیخته قیمت مصالح، قیمت ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران نزدیک به ۳ میلیون تومان بود، با توجه به افزایش قیمت‌ مصالح، تاکنون محاسبه‌ای برای قیمت ساخت انجام نشده اما برآوردها خبر از افزایش ۰.۵ تا ۱ میلیون تومانی قیمت ساخت و رسیدن این رقم به ۳.۵ تا ۴ میلیون می‌دهد.

رشد ۱۰۰ درصدی قیمت انواع آهن آلات
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار در تایید اظهارات نایب رئیس انجمن انبوه سازان می گوید: هزینه های ساخت مسکن این روزها در کف قیمتی برای تهران حدود ۳ میلیون تومان است. پس اگر قیمت مصالح ساختمانی رشد کند بدون شک قیمت تمام شده ساخت نیز افزایش خواهد یافت. پس وقتی به گزارش اخیر سازمان نظام مهندسی ساختمان واکنش نشان می دهیم که گزارش دقیقی از هزینه ساخت مسکن به وزیر راه و شهرسازی بدهند برای همین است.

در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت معدن و تجارت، خواستار برخورد با عوامل پشت پرده گرانی مصالح ساختمانی شده ایم

دبیر کانون انبوه سازان با اشاره به اینکه در نامه‌ای خطاب به وزیر صنعت معدن و تجارت، خواستار برخورد با عوامل پشت پرده گرانی مصالح ساختمانی شده ایم گفت: در شش ماه گذشته بدون هیچ دلیل منطقی و حتی خارج از قواعد بازار عرضه و تقاضا، قیمت انواع آهن آلات به میزان ۱۰۰ درصد افزایش یافته است؛ به طوری که در یک بازه کوتاه زمانی قیمت ‌میلگرد ۴۲۰۰ تومانی به بیش از ۸۰۰۰ افزایش یافت.

وی ادامه داد: از آنجا که آهن آلات تماماً در داخل کشور تولید می شود و در چند ماه گذشته نیز هیچ گونه افزایش قیمتی بابت سایر خدمات وجود نداشته، این روند صعودی ناگهانی موجب سوال و پرسش سازندگان و انبوه سازان مسکن است. به راستی چه دستانی در این شرایط ویژه اقتصادی و بحران شیوع کرونا در کار است که این گونه بازار آهن را دچار التهاب و تورم کاذب کرده و چرا هیچگونه نظارتی از سوی وزارت صنعت بر این بازار پر التهاب صورت نمی گیرد؟

در واکنش به این بی سامانی نیز خلیل محبت خواه، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اشاره به اینکه نظارت هفتگی بر بازار مصالح ساختمانی صورت می گیرد گفت: در این زمینه اداره کل راه و شهرسازی استان تهران به صورت هفتگی قیمت مصالح و بازار را زیر نظر دارد و طی هفته جاری از محل اخذ تسهیلات اقدام ملی، کمک های خوبی به سازندگان اقدام ملی مطابق قوانین انجام خواهد شد.

به نظر می رسد اگر دولت و مجلس و سازمانهای ذیربط به خصوص وزارت صمت نظارتی بر رشد قیمت مصالح ساختمانی نداشته باشند روند رو به رشد قیمت ها می تواند قیمت تمام شده و سپس بازار مسکن را تحت تاثیر خود قرار دهد. در این صورت تنها گروهی که از این نابسامانی قیمتها و رشد قیمت مسکن متضرر می شود مصرف کننده نهایی و متقاضیان خرید مسکن خواهند بود.

کد خبر: ۳۰٬۸۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha