۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
وجود ۴۲ ماده معدنی در استان سمنان یک ظرفیت اقتصادی ویژه است
کارشناس معدن:

وجود ۴۲ ماده معدنی در استان سمنان یک ظرفیت اقتصادی ویژه است

سمنان- یعقوبی، کارشناس معدن بابیان اینکه استان سمنان دارای ۴۲ نوع ماده معدنی است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها سیلیسیوم، مس، روی، پتاس و ... است، گفت: این ظرفیت می‌تواند از لحاظ اقتصادی استان را به یک نوع هاب معدنی بدل سازد.

محمدعلی یعقوبی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن اشاره به وجود ۴۲ نوع ماده معدنی اعم از فلزی و غیرفلزی در سطح استان سمنان، ابراز کرد: خام فروشی یکی از مشکلاتی است که اگر در سطح استان بتوانیم آن را رفع کنیم شاهد خواهیم بود که درزمینهٔ ارتقای وضعیت اقتصادی و اشتغال گام‌های اساسی برداشته خواهد شد.

وی بابیان اینکه نیمی از مواد شناخته‌شده معدنی استان سمنان در شرق این استان یعنی در دامغان، شاهرود و میامی قرار دارند که اتفاقاً ۸۰ درصدان ها فلزی و ارزشمند محسوب می‌شوند، افزود: از این معادن تاکنون بهره ویژه‌ای برده نشده است.

عدم بهره برداری درست از معادن
این کارشناس با ذکر مثالی از عدم بهره‌مندی درست اقتصادی از معادن استان سمنان، ابراز کرد: معادن مهم فلزی در روستای فرومد در شرقی‌ترین بخش استان سمنان وجود دارد که دارای اهمیتی ملی هستند اما آیا این معادن فقط همین روستا را متحول کرده است؟ پاسخ خیر است. زیرا ما نقشه راه درستی درزمینهٔ معدن نداریم درنتیجه نه مزیت‌هایمان را می‌دانیم و نه می‌دانیم که قرار است از کجا به کجا برسیم.

یعقوبی بابیان اینکه امروز معادن به‌خصوص در شرق استان سمنان به‌وسیله ای برای تسهیلات گرفتن بانکی بدل شده است، تأکید کرد: افرادی هستند که بدون اهلیت سرمایه‌گذاری معادن را خریداری و بر روی آن وام می‌گیرند تا آن پول‌ها را در جای دیگری به‌خصوص درزمینهٔ ساخت‌وساز در شهرهای سمنان و شاهرود هزینه کنند درنتیجه تسهیلات به نام معادن و به کام ساخت‌وساز بی‌رویه، تمام می‌شود.

وی بابیان اینکه جذب سرمایه‌گذار درزمینهٔ فرآوری محصولات معدنی یک اصل اساسی در استان است، تأکید کرد: ازلحاظ معدنی استان سمنان دارای جذابیت خوبی است اما برای مثال عدم ارائه خدمات از سوی شرکت برق سبب شده تا بسیاری از سرمایه‌گذاران قید فعالیت در حوزه معدن را بزنند و این مشکل به‌ویژه در جنوب شهرستان‌های دامغان و شاهرود و منطقه طرود به‌وضوح دیده می‌شود.

نیاز به نقشه راه و واحدهای فرآوری  است
این کارشناس ادامه داد: مسئولان صمت چندی پیش اعلام کردند که ۶۲۶ معدن استان سمنان دارای پروانه بهره‌برداری بوده که از این تعداد ۱۸۳ فقره دارای پروانه اکتشاف هستند در نتیجه این نشان می دهد ازلحاظ معادن وضعیت خوبی داریم اما سوال اساسی این است که چرا این معادن آنطور که باید و شاید مزیت اقتصادی به استان نمی دهند؟

یعقوبی افزود: استان سمنان معادن مهم زیادی در خود جای داده که گچ، سولفات سدیم، سنگ ‌آهک، سنگ لاشه، گرانیت، مرمریت، سنگ‌آهن، نمک، بوکسیت، زئولیت، زغال‌سنگ، باریت، طلا، مس، کائولن، کرومیت، روی، فلورین و سلستین ازجمله این معادن هستند.

وی گفت: موضوع اصلی این است که ما در ابتدا نقشه راه و در حالت دوم فراوری محصولات معدنی را در استان سمنان به اندازه ای که اهمیت دارند، جدی نگرفته ایم لذا باید ورود جدی به این موضوع شود.

کد خبر: ۳۰٬۷۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha