۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
مطالعات طراحی مسیر ریلی «تبریز - کارس» تا پایان سال جاری به اتمام می رسد
معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو:

مطالعات طراحی مسیر ریلی «تبریز - کارس» تا پایان سال جاری به اتمام می رسد

ارومیه- معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس جمهوری ترکیه در مراحل پایانی قرار داشته و تا پایان سال به اتمام می رسد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی منطقه آزاد ماکو، مهدی صفری مقدم با اشاره به تفاهم منعقده بین ایران و ترکیه در خصوص اتصال ریلی تبریز - کارس افزود: با مطالعاتی که ترکیه در خصوص طراحی مسیر انجام داده است، دو نقطه اتصال را پیشنهاد داده اند که یکی چشمه ثریا و دیگری نقطه اتصال سه کشور ایران، ترکیه و آذربایجان (نخجوان) می باشد که این موضوع در حال بررسی است.

وی با بیان اینکه بعد از انجام مطالعات چندین مسیر ریلی از تبریز به چشمه ثریا نهایتا دو مسیر مورد تایید قرار گرفت، ادامه داد: بر اساس این مطالعات نخستین کریدور، تبریز- مرند- مرگلنر - یولاگلدی و چشمه ثریا بوده و دومین کریدور تبریز - صوفیان- رازی (قبل از ایستگاه سلماس) - مراکان - مرگنلر- چشمه ثریا است که مورد تایید قرار گرفته و تا شهریورماه سال جاری فقط یکی از این مسیرها مورد تصویب وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت.

صفری مقدم از بازدید تیمی متشکل از اداره کل راه آهن،‌ دفتر فنی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی شرکت راه آهن، مشاور و مجموعه معاونت لجسنیک حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از جزئیات این دو کریدور مشخص شده خبر داد و اظهار داشت: این مسیر ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور می‌کند که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و لجستیکی منطقه آزاد ماکو ایفا خواهد کرد.

معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو بیان کرد: این خط ریلی به طول ۲۰۰ کیلومتر و به صورت برقی در دو خط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی می شود و برای اجرای آن ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.

احیای شاهراه ارتباطی چین-اروپا موضوعی است که کشورهای مسیر این جاده در حال انجام آن هستند. قطار عبوری از مسیر ریلی تبریز به کارس می تواند روزانه به طور متوسط ۷۰۰ کیلومتر را طی کند که از سرعت کامیون و حمل و نقل جاده ای بیشتر است و بدین طریق، چین و بندر شانگهای از طریق ایران در سریع ترین زمان به اروپا متصل خواهد شد.

کد خبر: ۳۰٬۷۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha