۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
بازار یخ‌زده در تابستان داغ!/ ۵۰درصد فروش بستنی و آبمیوه فروشیها، آب شد
«بازار» گزارش می دهد

بازار یخ‌زده در تابستان داغ!/ ۵۰درصد فروش بستنی و آبمیوه فروشیها، آب شد

فروشندگان بستنی و آب میوه در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش حداکثری فروش و افزایش قیمت اجاره بها مواجه شده اما چتری برای حمایت از آنها همانند سایر صنوف باز نشده است.

ملیحه خورده پا؛ بازار: شیوع ویروس کرونا میلیون ها فرصت شغلی و میلیاردها دلار سرمایه را در ایران و جهان از بین برده است و طبیعتا مشاغل خرد و خدماتی بیشترین آسیب را از شیوع این ویروس ناشناخته و خطرناک متحمل شده اند که بدون حمایت های کلان دولت ها عبور از برهه حساس اقتصادی میسر نیست.

در ایران تعداد واحدهای صنفی فعال دو تا سه برابر استانداردهای جهانی است زیرا راه اندازی واحدهای صنفی یکی از راه حل های مسئولان برای عبور از بحران بیکاری ناشی از تبعات اقتصادی دوران جنگ تحمیلی بوده است؛ حال در شرایطی که شیوع ویروس کرونا بسیاری از فرصت های شغلی و درآمدهای اقتصادی را در دنیا از میان برده است تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا بر فعالیت های اقتصادی خرد و خدماتی بیشتر خودنمایی می کند و در این میان اصناف ایران که سهم بسزایی در اشتغالزایی دارند بیشترین آسیب را متحمل می شوند و می توانند در افزایش آمار بیکاری نیز نقش آفرینی کنند.

فروشندگان بستنی و آب میوه که در بهار و تابستان باید روزهای طلایی کسب درآمد را می گذراندند به دلیل شیوع ویروس کرونا نه تنها روزهای پررونقی را تجربه نکرده اند بلکه علیرغم رشد نرخ تورم و گرانی های سر به فلک کشیده حتی به میزان سال گذشته نیز درآمدی کسب نکرده اند.

اسکندر آزموده رئیس اتحادیه فروشندگان بستنی و آب میوه: ارزیابی کلی از خسارت های صنوف با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا امکان پذیر نیست ولی دولتمردان و روسای اتاق های اصناف ایران و تهران می توانند با رایزنی و تبادل نظر برنامه ای موقت برای حمایت از اصناف تدوین کنند اما حمایت کلی را به روزهای پس از کرونا موکول کنند

کسی به سراغ ما نمی آید
یکی از رسته های صنفی که از شیوع ویروس کرونا متحمل آسیب های جدی شده است؛ فروشندگان آب میوه، بستنی و کافی شاپ داران هستند. فعالیت در این صنف بیش از پنج ماه است که متوقف شده است و در روزهایی که دستور بازگشایی این صنوف صادر شد، فعالیت در این واحدهای صنفی به شدت کاهش یافته است زیرا هنوز اعتماد مردم نسبت به بازگشت سلامت کامل به جامعه جلب نشده است؛ و صد البته شیوع دوباره این ویروس و افزایش آمار مرگ و میر بار دیگر بر میزان فروش در واحدهای صنفی اثرگذار خواهد بود.

در ابتدای روزهای میانسالی قرار دارد و از پشت شیشه ای که مقابل پیشخوان برای مقابله با شیوع ویروس کرونا کشیده است، سفارشاتی که گاه گاه دریافت می کند را ثبت و به همکارانش اعلام می کند تا سفارش مشتری را پرکند.

خود را علیرضا معرفی کند و اصالتش را متعلق به خراسان رضوی. وی درباره شرایط فعالیت در این صنف می گوید: شیوع ویروس کرونا فعالیت در صنف آب میوه و بستنی را تقریبا به صفر رسانده است؛ البته هنوز صاحبان آب میوه و بستی فروشی های قدیمی و دارای سرمایه توانسته اند به دلیل فروش اندک و سرمایه ای که از گذشته دارند همچنان سر پا بمانند اما بدون تردید بسیاری از فعالان این صنف کسب و کار خود را رها کرده و یا تغییر شغل داده اند.

علیرضا ادامه می دهد: بیش از ۲۰ سال است که در این آب میوه فروشی فعالیت می کنم و در سالهای گذشته توانستیم با جلب رضایت مشتریان و کسب درآمد بالا شعبه دیگری در حوالی میرداماد بزنیم.

وی تصریح می کند: در این آب میوه فروشی شریک هستیم؛ کار و خرید میوه و بستنی از ما و ملک از شریک مان است با این حال به دلیل شیوع ویروس کرونا نمی توانیم از عهده مخارج بر بیاییم زیرا از یک سو میزان فروش ما به حداقل ممکن رسیده و از سوی دیگر قیمت میوه و بستنی و... سر به فلک کشیده است.

وی خاطرنشان می کند: سال گذشته در روزهای تابستان ۸ میلیون تومان فروش داشتیم اما در حال حاضر این عدد به ۱.۵ تا دو میلیون تومان رسیده است.

علیرضا درباره قیمت های جدید فروش بستنی و آب میوه در سال ۹۹ می گوید: قیمت بستنی و آب میوه را هزار تومان افزایش دادیم زیرا با توجه به نبود مشتری و کاهش حداکثری میزان تقاضا در این صنف امکان افزایش قیمت واقعی را نداشتیم.

اسکندر آزموده رئیس اتحادیه فروشندگان بستنی و آب میوه: تا کنون برای حمایت از این صنف حمایتی صورت نگرفته است و ما در اتحادیه افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها را مصوب کردیم تا بدین ترتیب بخشی ناچیزی از ضرر و زیان های این صنف جبران شود

میزان فروش ها نصف شد
رئیس اتحادیه فروشندگان بستنی و آب میوه بر این باور است که میزان فروش در واحدهای صنفی فعال در این رسته صنفی تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

اسکندر آزموده در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: اتحادیه فروشندگان بستنی و آب میوه فروشی بیش از ۱۷۰۰ عضو دارد و در دوران شیوع کرونا نیز تا کنون ابطال پروانه به دلیل کسادی بازار و کاهش میزان فروش در این صنف نداشتیم.

این فعال صنفی افزاید: تاکنون برآوردی از میزان خسارت وارده به اعضای این صنف و یا اقدامات حمایتی از آنها صورت نگرفته است و ما نیز مانند سایر فعالان صنفی در انتظار دریافت کمک های حمایتی از سوی دولت هستیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان بستنی و آب میوه ادامه می دهد: ارزیابی کلی از خسارت های صنوف با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا امکان پذیر نیست ولی دولتمردان و روسای اتاق های اصناف ایران و تهران می توانند با رایزنی و تبادل نظر برنامه ای موقت برای حمایت از اصناف تدوین کنند اما حمایت کلی را به روزهای پس از کرونا موکول کنند.

آزموده تصریح می کند: بیشترین میزان فروش و سود فروشندگان بستنی و آب میوه در ماههای بهار و تابستان است اما به دلیل شیوع ویروس کرونا فعالان در این صنف علیرغم افزایش قیمت شاید کمتر از ۵۰ درصد درآمد سال گذشته را کسب می کنند.

وی خاطرنشان می کند: واحدهای صنفی عرضه کننده آب میوه و بستنی و کافی شاپ ها همانند مدت زمان زیادی را به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا تعطیل بودند و حالا که فعالیت خود را از سر گرفته اند متقاضی خرید ندارند زیرا مردم برای رعایت نکات بهداشتی کمتر از مواد غذایی و خوراکی خارج از منزل استفاده می کنند.

رئیس اتحادیه فروشندگان بستنی و آب میوه از افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها در این صنف خبر داده و می گوید: تا کنون برای حمایت از این صنف حمایتی صورت نگرفته است و ما در اتحادیه افزایش ۲۰ درصدی قیمت ها را مصوب کردیم تا بدین ترتیب بخشی ناچیزی از ضرر و زیان های این صنف جبران شود.

کد خبر: ۳۰٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha