۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
بی‌رمقی قنات‌های بام ایران؛ آبدهی پایین و خشکیدگی باغات
بازار گزارش می‌دهد؛

بی‌رمقی قنات‌های بام ایران؛ آبدهی پایین و خشکیدگی باغات

شهرکرد- کاهش بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری بر روی قنات‌های استان تاثیر قابل توجهی گذاشته است و هم‌اکنون آبدهی پایین قنات موجب خشکیدگی برخی باغات در این استان شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: تابستان به نیمه رسیده است و بارش قابل توجهی در سطح استان چهارمحال و بختیاری رخ نداده است. آمار کاهش بارش در این استان همچنان روند صعودی دارد و مشکلات خشکسالی و کم آبی روز به روز در این استان افزایش می یابد.

 قنات ها یکی از مهمترین تامین کننده های آب کشاورزی در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می روند. طی ۱۲ سال گذشته در این استان بسیاری از قنات ها خشک شده اند و بسیاری از قنات ها نیز با دبی آب بسیار پایین مواجه هستند.

امسال نیز وضعیت قنات ها در استان چهارمحال و بختیاری در پی کاهش بارش ها وخیم تر شده است و کم آبی قنات ها موجب کاهش سطح باغات تحت پوشش قنات ها در این استان شده است.

«کرسنگ» منطقه ای کشاورزی و باغی در بخش فرخ شهر است که آب کشاورزی این منطقه توسط قنات تامین می شود. متاسفانه تمام اراضی کشاورزی این منطقه به علت کم آبی از زیر کشت خارج شده است و باغ های منطقه نیز شادابی سال های گذشته را ندارد.

آبدهی قنات این منطقه روز به روز در حال کاهش است و مشکلات باغداران این منطقه در حال افزایش است.

متاسفانه طی سال های اخیر به علت کاهش بارش ها آبدهی قنات های منطقه کاهش قابل توجهی داشته است و بسیاری از اراضی کشاورزی از زیر کشت خارج شده است

یکی از کشاورزان منطقه کرسنگ در گفت و گو با خبرنگار بازار گفت: اراضی کشاورزی این منطقه در  گذشته زیر کشت می رفت و کشاورزان منطقه درآمد داشتند.

شاهقلی بیان کرد: متاسفانه طی سال های اخیر به علت کاهش بارش ها آبدهی قنات های منطقه کاهش قابل توجهی داشته است و بسیاری از اراضی کشاورزی از زیر کشت خارج شده است.

وی تاکید کرد: وضعیت باغ های منطقه نیز خوب نیست و سطح باغات در این منطقه سال به سال به علت خشکسالی و خشک شدن درختان کم تر می شود.

این کشاورز چهارمحالی اظهار کرد: کشاورزان و باغداران برای آبیاری باید ابتدا قنات را در استخر آب کشاورزی برای چند ساعتی جمع کنند و تا فشار آب افزایش یابد و بتوانند درختان را آبیاری کنند.

 منطقه کرسنگ نمونه ای از کل اراضی کشاورزی باغی استان چهارمحال و بختیاری است که با آب قنات آبیاری می شوند.

حدود ۶۰ درصد قنات های چهارمحال و بختیاری در ماه تیرماه با افت آبدهی شدید مواجه شده اند و میزان سطح قابل آبیاری با قنات ها کاهش یافته است

دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه طی یک دهه گذشته بیش از ۲۰۰ قنات در استان چهارمحال و بختیاری خشک شده است، عنوان کرد: بیش از ۵۰۰ قنات نیز در استان استان چهارمحال و بختیاری کم آب و فصلی شده است.

 طاهر نوربخش بیان کرد: حدود ۶۰ درصد قنات های استان چهارمحال و بختیاری در تیرماه با افت آبدهی شدید مواجه شده اند و میزان سطح قابل آبیاری با قنات ها کاهش یافته است.

دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: ۱۷ درصد از اراضی کشاورزی و باغی چهارمحال و بختیاری با قنات آبیاری می شوند.

وی تاکید کرد: بارش ها در استان کاهش ۳۶ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است و  طبق پیش بینی های انجام شده هواشناسی، بارش های قابل توجهی نیز در سال جاری پیش بینی نمی شود.

دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بهره گیری از روش های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری باید در دستور کار قرار گیرد.

 ۱۰۰ قنات در چهارمحال و بختیاری لایروبی می شوند
رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در زمینه وضعیت قنات ها به خبرنگار بازار می گوید: بارش ها در سطح استان کاهش قابل توجهی داشته است و هم اکنون شاهد تغییر الگوی بارش در سطح استان هستیم.

ذبیح الله غریب بیان کرد: بارش برف در زمستان نقش مهمی در تقویت منابع زیر زمینی در سطح استان دارد که متاسفانه بارش برف در سطح استان کاهش یافته است و این امر موجب کاهش آبدهی قنات ها شده است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، عنوان کرد: بیشترین قنات ها در شهرستان های شهرکرد، بن، بروجن و کیار قرار دارند.

وی ادامه داد: لایروبی قنات ها در استان چهارمحال و بختیاری برای افزایش آبدهی قنات ها در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اختصاص اعتبارات برای لایروبی قنات ها، تاکید کرد: بیش از ۱۰۰ قنات در این استان لایروبی می شوند.

در حالی است که در سطح کشور نیز کم آبی قنات به یک مشکل اساسی در بخش کشاورزی تبدیل شده است و هم اینک بازسازی و بهسازی قنات ها از سوی وزارت جهاد کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است.

۵۸۰ کیلومتر عملیات بازسازی و مرمت قنوات را در برنامه داشتیم که با تخصیص اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومانی از ۱۵۸ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده، حدود ۳۴۰ کیلومتر عملیات اجرایی شده است

به گفته مدیرکل دفتر آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی، ۳۴۰ کیلومتر از قنات های کشور بازسازی شده است.

رضا سرافرازی با اشاره به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۸ برای طرح های زیربنایی عنوان کرد: در بازسازی و نوسازی قنوات، ۵۸۰ کیلومتر پیش‌بینی عملیات بازسازی و مرمت قنوات را در برنامه داشتیم که با تخصیص اعتبار ۱۲۵ میلیارد تومانی از ۱۵۸ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده، حدود ۳۴۰ کیلومتر عملیات اجرایی داشتیم.

مدیرکل دفتر آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به طرح تامین و انتقال آب برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار، تصریح کرد: طبق پیش‌بینی برنامه برای سال ۹۸،  چهار هزار و ۱۰۰ هکتار در دستورکار قرار داشت که با ۵۶ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته، حدود دو هزار و ۵۰ هکتار عملیات اجرایی انجام شد.

حفظ قنات ها در چهارمحال و بختیاری نقش مهمی در حفظ اشتغال پایدار بخش کشاورزی دارد. باید تمهیدات لازم برای لایروبی قنات ها در کوتاهترین زمان انجام شود تا آبدهی قنات ها افزایش و خسارت های خشکسالی کاهش یابد.

کد خبر: ۳۰٬۵۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha