۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
کرونا به جمعیت غیرفعال کرمان دامن زد؛ پررنگ‌تر شدن دغدغه های بیکاری
گزارش خبری بازار

کرونا به جمعیت غیرفعال کرمان دامن زد؛ پررنگ‌تر شدن دغدغه های بیکاری

کرمان - مسئولان استان کرمان کاهش نرخ بیکاری به ۱۰.۱ درصد را مثبت نمی دانند چرا که این کاهش به دلیل اضافه شدن به جمعیت غیرفعال پس از شیوع کرونا رخ داده و هیچگونه افزایشی در جمعیت شاغلان استان اتفاق نیفتاده است.

بازار؛ گروه استان ها: ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته وارد کشور شد و پس از آن به استان کرمان رسید ضمن این که افزایش روز به روز شمار مبتلایان به این ویروس و تاثیر آن بر اقتصاد استان کرمان باعث شد تا عده زیادی از مردم خصوصا قشر کارگر دچار آسیب شوند که در این راستا دولت در خصوص جبران خسارت‌های ناشی از این بیماری و همچنین کمک به قشر ضعیف جامعه، پرداخت تسهیلات و بیمه بیکاری را در دستور کار خود قرار داد.

اما کرونا در کنار تمامی آسیب هایش، این بار باعث کاهش نرخ بیکاری شده است اما این کاهش هم به گفته مسئولان اتفاقی خوشایند نیست چرا که علت آن افزایش جمعیت شاغلان نیست و به دلیل اضافه شدن به جمعیت غیرفعالان استان است و این یعنی دغدغه های بیکاری استان کرمان نه تنها کمرنگ تر نشده است بلکه با شدت بیشتری رخ نموده است.

برای برقراری تعادل در بازار کار ۴۰ هزار فرصت شغلی تعهد استان کرمان در سال جاری است این مطلب را جعفر رودری عصر شنبه در جلسه کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه‌گذاری استان کرمان که در سالن شهید مرتضوی استانداری کرمان برگزار شد، گفت. رودری ادامه داد: نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمان در بهار سال گذشته ۴۸.۲ درصد بوده که این آمار در بهار سال جاری به ۳۹.۱ درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه ۳.۱ واحد درصد نرخ مشارکت اقتصادی استان کاهش یافته که این آمار در کشور در همین بازه زمانی ۳.۷ واحد درصد بوده است.

در حال حاضر اثر کرونا بر اقتصاد استان کاملاً مشهود است ضمن این که ۷۳ هزار نفر از جمعیت افراد جویای کار کاهش پیدا کرده‌اند و جزو جمعیت غیرفعال قرار گرفته‌اند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: در حال حاضر اثر کرونا بر اقتصاد استان کاملاً مشهود است ضمن این که ۷۳ هزار نفر از جمعیت افراد جویای کار کاهش پیدا کرده‌اند و جزو جمعیت غیرفعال قرار گرفته‌اند.

نرخ بیکاری در کرمان به ۱۰.۱ درصد کاهش یافت
رودری تصریح کرد: طبق آمارهای بازار کار استان کرمان، در بهار سال جاری بخش زیادی از بازار کار خارج شده و به جمعیت غیرفعال اضافه شده که همین امر موجب شده تا کاهش نرخ بیکاری مثبت به نظر نرسد زیرا زمانی می‌توانستیم شاهد مثبت بودن نرخ کاهش بیکاری باشیم که جمعیت شاغل و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش داشته باشد.

وی گفت: نرخ بیکاری در استان کرمان در بهار سال قبل ۱۲.۲ بوده که در مدت مشابه سال جاری به ۱۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده است ضمن اینکه کاهش نرخ بیکاری در استان نسبت به کشور حدوداً دو برابر بوده است.

رودری یادآور شد: در بهار امسال کاهش نرخ مشارکت و نرخ بیکاری در استان کرمان نسبت به کشور از شرایط بهتری برخوردار بوده که این امر به واسطه این است که سهم خدمات در اشتغال استان پایین بوده که موجب شده در استان کرمان تاثیرات کرونا بر روی اشتغال نسبت به کشور کمتر باشد.

انتقاد از نحوه پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ بانک های استان کرمان
استاندار کرمان در ادامه این جلسه با انتقاد از نحوه پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ بانک های استان کرمان گفت: چگونه در کشور این تسهیلات به راحتی پرداخت می شود اما این پرداختی ها در استان کرمان پایین است لذا به نظر می رسد که در استان اراده‌ای برای اجرای این طرح وجود ندارد.

فاصله زمانی بین ثبت‌نام در سامانه تا پرداخت تسهیلات بانکی در استان کرمان بسیار زیاد است

محمد جواد فدایی با بیان اینکه تا مردادماه سال جاری حداقل ۱۰ درصد اشتغال دستگاه‌های استان باید انجام شود، گفت: بانک ها باید در پرداخت تسهیلات کرونا همکاری داشته باشند این در حالیست که فاصله بین ثبت‌نام در سامانه تا زمان پرداخت تسهیلات بانکی در استان کرمان بسیار زیاد است.

استاندار کرمان یادآور شد: باید علت عدم دریافت تسهیلات متقاضیان از طرف سازمان صنعت معدن و تجارت و کار گروه پنج نفره پیگیری تسهیلات بانکی، بررسی شود.

فدایی گفت: میانگین پرداختی های تسهیلات تبصره ۱۸ نسبت به طرح های ارائه شده به بانکها در کشور حدود ۲۰ درصد است که این میزان پرداختی در استان ۵ درصد می باشد ضمن اینکه مسائل استان و کشور نباید با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

وی در بخشی از سخنان خود به طرح جامع گردشگری استان کرمان اشاره کرد و یادآور شد: تهیه طرح جامع گردشگری در استان ضرورت دارد و باید توسط دستگاه های ذیربط تهیه این طرح پیگیری شود.

اقدام کُند بانک های کرمان در پرداخت تسهیلات کرونایی
در این جلسه همچنین مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان به چالش‌های پیش رو در راستای ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات کرونایی اشاره کرد و گفت: متاسفانه از ابتدای شروع این طرح در سامانه کارا با چالش‌های مختلفی مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه تاکنون شاهد ثبت‌نام هفت هزار و ۴۰۶ واحد در استان کرمان در سامانه کارا بوده‌ایم، افزود: به بیش از ۱۲ هزار نفر این تسهیلات پرداخت خواهد شد که مجموعا بیش از ۱۳۳ میلیارد تومان تسهیلات درخواستی در استان است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان کرمان گفت: میزان پرداختی ها در استان بسیار کم است یعنی ۱۳۳ میلیارد تومان تسهیلات کمتر از ۲ درصد و تنها سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از سوی بانک‌ها پرداخته شده است.

در کل کشور فرآیند اعطای تسهیلات با مشکل مواجه است و پرداختی ها کم بودند که در این راستا بیشترین پرداخت مربوط به استان تهران با شش میلیارد تومان بوده است

اسماعیلی ابراز داشت: ۲۰ بانک پرداختی تسهیلات را به عهده دارند اما به نظر می‌رسد که برخی از بانک ها با این رویه پرداخت تسهیلات آشنا نیستند ضمن اینکه برای بعضی از بانک ها دستورالعمل از طرف بانک مرکزی دیر ابلاغ گردیده است.

وی با بیان اینکه استان کرمان از حیث پرداخت تسهیلات این طرح در رتبه هفتم کشوری قرار دارد یادآور شد: در کل کشور فرآیند اعطای تسهیلات با مشکل مواجه است و پرداختی ها کم بودند که در این راستا بیشترین پرداخت مربوط به استان تهران با شش میلیارد تومان بوده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه با پیشنهاد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و تایید ستاد ملی مقابله با کرونا به صاحبان و فعالان کسب و کارهای فاقد بیمه تسهیلات حمایتی تعلق می گیرد، افزود: در راستای مشاغلی که به دستور دولت در ایام کرونا تعطیل شده اند به ازای هر نفر نیروی کار ۱۶ میلیون تومان و مشاغلی که به تشخیص ستاد ملی مقابله با کرونا آسیب دیدند ۱۲ میلیون تومان رانندگان خویش فرما شش میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد با سه ماه فرصت تنفس و بازپرداخت ۲۴ ماه پرداخت می‌شود.

استاندار کرمان گفت: در صورت تصویب طرح جامع گردشگری طرح تامین اعتبار خواهد شد که در راستای آن ۴۲ هزار و ۹۴ شغل تعهد دستگاه های اجرایی استان می‌باشد.

۷ هزار شغل توسط کمیته امداد در استان کرمان ایجاد شده است
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره)  استان کرمان هم در این جلسه یادآور شد: بر طبق برنامه تعهد کمیته امداد امام در راستای ایجاد اشتغال در سال ۹۸ تعداد ۴ هزار نفر شغل بوده که در حال حاضر بیش از هفت هزار شغل ایجاد شده است یعنی بیش از ۱۰۰ درصد تعهد اشتغال در استان محقق شده است.

یحیی صادقی یادآور شد: امسال کمیته امداد برای ایجاد اشتغال بیش از چهار هزار و ۵۰۰ شغل تعهد کرده است.

۹۰ درصد واحدهای صنفی کارگر بیمه شده ندارند
مهدی حسینی نژاد مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان کرمان نیز در این جلسه گفت: در سال جاری در راستای ایجاد اشتغال نگرانی داریم زیرا به دلیل شیوع کرونا نتوانستیم حداقل‌ها را برای واحدهای تولیدی ایجاد کنیم.

وی افزود شرایط ثبت نام تسهیلات کرونا بسیار سخت است و واحد های تولیدی نمی توانند از این ظرفیت بهره مند شود زیرا بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنفی کارگر بیمه شده ندارند.

کد خبر: ۳۰٬۵۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha