۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
قطب چهارم صنعتی کشور در جستجوی نقدینگی
بازار نرخ بیکاری استان مرکزی را بررسی کرد؛

قطب چهارم صنعتی کشور در جستجوی نقدینگی

اراک- استان مرکزی طبق آمار رسمی ارائه شده دومین نرخ بیکاری در میان استان‌های کشور را دارد، اما متاسفانه نیمی از واحدهای صنعتی این استان تعطیل است.

بازار؛ گروه استان‌ها: نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در زمستان سال ۹۸ نشان می‌دهد، که از میان ۳۱ استان کشور استان مرکزی بعد از خراسان جنوبی، با ۶.۹ درصد بیکاری کم‌ترین نرخ بیکاری در کشور را داشته است.

از سویی دیگر همین اطلاعات و آمار نشان می‌دهد، که نرخ بیکاری در استان مرکزی نسبت به زمستان ۹۷ که ۸.۳ درصد بوده است، ۱.۴ درصد کاهش داشته است.

وجود این درصد از بیکاری در استان مرکزی بی‌ارتباط بااینکه این استان را پایتخت صنعتی کشورمان می‌نامند، نیست، اما در همین شرایط نیز شاهد وجود مشکلات متعددی در میان واحدهای صنعتی هستیم، در این گزارش سعی کردیم، به بررسی نقاط ضعف و قوت واحدهای صنعتی و بررسی چالش‌ها و فرصت‌های اشتغال در این حوزه بپردازیم.

ثبت‌نام ۹ هزار نفر برای بیمه بیکاری
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی در مورد دلیل این میزان بیکاری به خبرنگار بازار گفت: استان مرکزی در شرایط کنونی اقتصادی توانسته جایگاه خوبی را در حوزه کسب‌وکار و صنعت داشته باشد، که این روند باید همچنان طی شود.

سعید فرخی اضافه کرد: بیش از سه هزار واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در استان مرکزی فعال هستند، که این تعداد واحد فعال و پویا یکی از عوامل کاهش بیکاری در این استان است، که علاوه بر این از ابتدای سال ۹۸ تاکنون نزدیک به ۶۰۰ جواز تأسیس در استان مرکزی صادرشده و پیش‌بینی می‌شود، با راه‌اندازی واحدهایی که جواز آن‌ها صادر شده است، ۸۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام‌شده و برای بیش از ۱۵ هزار نفر در این استان شغل ایجاد و نرخ بیکاری بیش‌ازپیش کاهش یابد.

تأثیرات کرونا بر بازارهای اقتصادی با تلاش فعالان بازارهای صنعت و کسب‌وکار به حداقل رسید و درعین‌حال در حال پیگیری برای حمایت از فعالان صنعت و صنفی هستیم

وی بابیان این‌که کرونا خسارت‌های زیادی به صنعت و اقتصاد در استان مرکزی مانند کل کشور وارد کرد، گفت: ۹ هزار و ۲۰۰ نفر از کارگران استان که براثر شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، برای دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند.

فرخی افزود: البته تأثیرات کرونا بر بازارهای اقتصادی با تلاش فعالان بازارهای صنعت و کسب‌وکار به حداقل رسید و درعین‌حال در حال پیگیری برای حمایت از فعالان صنعت و صنفی هستیم، تا تعداد بیکاران که در پی شیوع ویروس کرونا ایجاد شدند، کاهش یابد و از سویی دیگر در حال پیگیری برای پرداخت حقوق این افراد هستیم.

کاهش نرخ بیکاری علی‌رغم شیوع ویروس کرونا
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کاهش نرخ بیکاری در استان علی‌رغم شیوع ویروس کرونا تداوم یافت و طبق اعلام مرکز آمار کشور نرخ بیکاری در استان مرکزی طی بهار ۹۹ به ۶.۵ درصد رسید، که ۱.۹ درصد کم‌تر از نرخ بیکاری این استان در بهار سال ۹۸ بود.

محمدتقی آبایی بابیان این‌که بررسی‌ها به‌خوبی نشان می‌دهد، که توان تحقق جهش تولید در استان مرکزی وجود دارد، گفت: قبول داریم که مشکلات متعددی در فضای کسب‌وکار و بنگاه‌های اقتصادی در استان وجود دارد، اما با حمایت از بنگاه‌های اقتصادی می‌توانیم، شاهد کاهش بیش‌ازپیش بیکاری باشیم.

جذب ۹۶ هزار میلیارد ریال سرمایه
استاندار مرکزی نیز در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که دلایل کاهش نرخ بیکاری در استان مرکزی را چه می‌دانید؟ گفت: عوامل زیادی برای این کاهش نرخ وجود دارد، چراکه نمی‌توان در کشور به رتبه دوم کاهش نرخ بیکاری میان استان‌ها رسید، اما یک یا دو عامل در این امر دخیل باشند.

سید علی آقازاده گفت: برگزاری منظم جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید یکی از دلایلی است، که توانسته به کاهش نرخ بیکاری در کشور منجر شود، در این جلسات به‌طور ویژه مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی استان مطرح و برای حل آن راه‌حل ارائه و تا رسیدن به نتیجه عملی پیگیری می‌شود.

وی گفت: در همین قضایای مشکلات «هپکو» با اینکه مشکلات این شرکت در سطح ملی است، اما نقش فعال و پویای ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مرکزی در پیگیری امور مربوط به این شرکت به‌خوبی مشخص است.

کاهش ۲ درصدی نرخ بیکاری
استاندار مرکزی ادامه داد: وجود ظرفیت‌ها و شرایط منحصربه‌فرد سرمایه‌گذاری در استان مرکزی دلیل دیگر کاهش نرخ بیکاری در این استان است، در سال گذشته شاهد افزایش ۳۰ درصدی سرمایه‌گذاری در استان بودیم، که رقم قابل‌توجهی است و تنها در بخش جوازهای صادرشده و پروانه‌های بهره‌برداری ۹۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه جذب شد.

آقازاده انسجام بین مسئولان استان در راستای رسیدگی به مشکلات صنایع و فعالان اقتصادی و شتاب رشد سرمایه‌گذاری صنعتی در سال‌های اخیر را از دیگر دلایل کاهش نرخ بیکاری و تثبیت اشتغال موجود و ایجاد اشتغال جدید در این استان دانست و افزود: علاوه بر این نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی نیز در این مدت به ۳۵.۸ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این طی سه‌ماهه ابتدایی سال جاری شاهد کاهش دو درصدی نرخ بیکاری در استان مرکزی نسبت به سال گذشته بودیم.

واحدهای صنعتی نیازمند نقدینگی
البته نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی هم ضمن ابراز خرسندی از نرخ پایین بیکاری در استان مرکزی نسبت به تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای صنعتی در این استان ابراز نگرانی کرد و به خبرنگار بازار گفت: استان مرکزی قطب چهارم صنعتی کشور و این جایگاه باعث خرسندی است.

محمدحسن آصفری بابیان این‌که نیمی از واحدهای صنعتی در استان مرکزی تعطیل است، اضافه کرد: واحدهایی که تعطیل نیستند، نیز با ۳۰ الی ۵۰ درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند.

وی گفت: باید نقدینگی به‌سوی تولید روانه شود، تا شاهد راه‌اندازی واحدهای صنعتی باشیم و این امر نیازمند نگاه ویژه دولت به بخش صنعتی و فراهم کردن مقدمات جهش تولید در این بخش است.

آصفری افزود: امروز بسیاری از واحدهای صنعتی از نبود نقدینگی رنج می‌برند، اگر از این واحدها حمایت و نقدینگی موردنیاز آن‌ها تأمین شود، شاهد تداوم روند کاهش نرخ بیکاری خواهیم بود، در غیر این صورت خطر افزایش بیکاری و کاهش اشتغال در استان وجود دارد.

مشکلات هپکو رفع ‌نشده است
نماینده دیگر مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن هشدار نسبت به برخی بی‌تفاوتی‌های مسئولان اجرایی نسبت به مشکلات واحدهای صنعتی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: متأسفانه هنوز شاهد اداره وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط سرپرست هستیم.

علی‌اکبر کریمی اضافه کرد: در ماجرای مشکلات شرکت هپکو شاهدیم، که این واحد صنعتی ملی پنج سال است، با بحران دست‌وپنجه نرم می‌کند، اما هنوز شاهد اقدام عملی و مؤثری درزمینهٔ حل مشکلات شرکت نیستیم، امروز واحدهای صنعتی نیاز به حمایت عملی دارند و با شعار نمی‌توانیم، توقع رفع مشکلات را داشته باشیم.

درحالی‌که نرخ بیکاری در استان مرکزی در جایگاه خوبی در کشور است، اما همین استان به‌عنوان قطب چهارم صنعتی کشور نیز نیاز به توجه بیشتر به واحدهای صنعتی دارد.

کد خبر: ۳۰٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha