۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸
گرانی در بازار کرمان غوغا می کند؛ رکود در بازار طلا و سکه
نبود نظارت بر بازار و دغدغه های مردم

گرانی در بازار کرمان غوغا می کند؛ رکود در بازار طلا و سکه

کرمان- مردم کرمان این روزها قیمت های غیر قابل باوری را برای خرید کالاهای مصرفی تجربه می کنند و نظارت ها هر روز کمتر می شود.

بازار؛ گروه استان ها: این روزها جیب مردم پس از دریافت حقوق ماهیانه زودتر از ماه های قبل خالی می شود و سبد کالاهای مصرفی مردم نیز هر روز کوچک تر می شود.

سیر صعودی افزایش قیمت ها در حالی بیش از گذشته به مردم فشار آورده است که این افزایش قیمت ها به کالاهای پر مصرف مردم بیشتر راه یافته است و سفره ها را کوچکتر کرده است.

این در حالیست که شیوع کرونا در استان کرمان که این روزها سرعت بیشتری به خود گرفته است بسیاری از مشاغل را تحت شعاع خود قرار داده است.

بسته شدن مرزها و معطلی کامیونهای حامل کالاهای تولیدی استان به خصوص محصولات کشاورزی بیش از گذشته مردم را نگران آینده اقتصادی محصولات صادراتی کرده است.

بسته شدن مرزها و معطلی کامیونهای حامل کالاهای تولیدی استان به خصوص محصولات کشاورزی بیش از گذشته مردم را نگران آینده اقتصادی محصولات صادراتی کرده است

آمارهای منتشر شده از میزان صادرات و واردات نیز دیگر معیاری برای رونق اقتصادی نیست، کافیست سری به انبارها محصولات کشاورزی استراتژیک کرمان بیندازید و سری به درب کارگاه های فرآوری محصولات کشاورزی بزنید.

تعطیلی این کارگاه ها در کنار انبارهای مملو از محصولات که در حال خراب شدن هستند نشان می دهد چرخ کشاورزی استان کرمان که بزرگترین بخش اقتصادی گسترده ترین استان کشور را تشکیل می دهد نمی چرخد.

نظارتی بر قیمت ها وجود ندارد
بسیاری در انتظار پسا کرونا هستند اما گویی این ویروس هم خیال رفتن ندارد، در مقابل قیمتهای کالاهای مورد نیاز مردم هم هر روز بیشتر می شود و این در حالیست که تنها چیزی که وجود ندارد نظارت بر قیمتهاست.

کرونا تاثیر خود را به بخش صنعت هم گذاشته است؛ کارگاه های نیمه تعطیل یا تعطیل شده بخش صنعت و معدن نیز نشان می دهد که وضعیت هر روز بدتر می شود، دلیل عمده تعطیلی این کارگاه های و کارخانه ها نیز عدم امکان صادرات محصولات است.

این امر موجب افزایش بیکاری در جامعه شده است و با وجود شعارهای روز افزون دولت در راستای رونق تولید و اقتصاد اما در عمل مردم با گرانی مسکن، نان، مرغ، گوشت، لبنیات، نان و کرایه حمل و نقل مواجه هستند.

مردم با گرانی مسکن، نان، مرغ، گوشت، لبنیات، نان و کرایه حمل و نقل مواجه هستند
سری به بازار کرمان می زنیم، محمد ایرانمنش از کاسبهای قدیمی بازار فرش کرمان است که می گوید: مدت هاست که صادرات فرش تحت تاثیر تحریم ها با مشکل جدی مواجه شده و امکان صادرات فرش هایی که بافته شده وجود ندارد.

این صادر کننده فرش می گوید: عملا فرش هایی صادراتی که در یک سال گذشته تولید شده در انبارها مانده است و مردم نیز در بازار داخلی به دلیل مشکلات اقتصادی و تورمی که در اوایل سال گذشته متحمل شدند توان خرید فرش را از دست داده اند و ما هم فقط برای باز بودن حجره به بازار می آییم.

علی کمالی، کمی آن سو تر صنایع دستی و کالاهای مسی می فروشد، کمالی می گوید: درآمد ما از فروش کالاهای صنایع دستی و مس به توریست های خارجی بود اما عملا از پنج ماه قبل تاکنون هیچ گردشگری وارد بازار کرمان نشده است.

درآمد ما از فروش کالاهای صنایع دستی و مس به توریست های خارجی بود اما عملا از پنج ماه قبل تاکنون هیچ گردشگری وارد بازار کرمان نشده است

وی افزود: اندک مسافری هم که وارد استان می شود هم از ترس شیوع کرونا جرات حضور در بازار را ندارد.

وی گفت: درآمدم نسبت به قبل به یک چهارم رسیده است بسیاری از مغازه دارها حتی نمی توانند کرایه ها را پرداخت کنند و تعطیل شده اند.

این در حالیست که مشتری ها نیز از وضعیت قیمت ها نالان هستند، احمد یکی از شهروندان کرمانی است که همراه خانواده اش در راسته بازار کفش فروش ها در حال عبور است، در حالیکه همه اعضای خانواده اش ماسک زده اند می گوید: یک جفت کفش برای فرزندم حداقل ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارد و با سه فرزندم باید حداقل ۴۵۰ تومان هزینه کنم در حالیکه درآمدم نسبت به قبل بسیار کم شده است.

علی رضا نیز می گوید: حبوبات، برنج، روغن و حتی لبنیات هم با افزایش قیمت مواجه است اما حقوق ها یا ثابت مانده و یا کاهش یافته است.

قرار بود از اقشار آسیب پذیر حمایت شود
وی می گوید: مردم سعی می کنند از خانه ها خارج نشوند طبیعتا برای من که یک کارگر ساده هستم فرصت درآمدزایی کمتری ایجاد می شود و وضعیت من هر ماه بدتر می شود.

وی افزود: قرار بود از اقشار آسیب دیده حمایت شود اما نه کرونا تمام شد و نه به ما کمک شد و نمی دانیم دولت چه برنامه ای دارد و نمی توانم برای آینده برنامه ریزی کنم.

زهرا دیگر شهروند کرمانی است که می گوید: کار من شیرینی پزی است اما مردم دیگر تمایلی برای خرید شیرینی ندارند و  تصور می کنند همه خوراکی هایی که کارخانه ای نیستند احتمال آلودگی دارند.

وی تصریح کرد: مسئولان هیچ طرح مشخصی برای حمایت از اصنافی این چنینی ندارند و همه چیز به حال خود رها شده است و این واقعا نگران کننده است کرونا معلوم نیست کی تمام می شود و همه به این فکر می کنند که خود را از بیماری دور کنند و درآمد ما هم کمتر می شود.

این زن سرپرست خانوار بیان کرد: از سوی دیگر قیمت ها در بازار هر روز بیشتر می شود و نظارتی هم در بازار نیست و هر کس هر جور بخواهد قیمت ها را بالا می برد و کم فروشی و گران فروشی به یک امر عادی تبدیل شده است.

تغییر نرخ ارزی بهانه ای دست سودجویان داد
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان در گفتگو با بازار در این خصوص گفت: مبارزه با گرانی ها به عزم عمومی نیاز دارد و مردم باید در کنار عدم خرید از گران فروشان این افراد را به دستگاههای نطارتی معرفی کنند.

ارسلان میری بیان کرد: در صورتی که مردم با بازرسان همکاری کنند و یک عزم ملی ایجاد شود می توانیم به دستاوردهای خوبی در این زمینه برسیم.

وی گفت: متاسفانه همکاری مردم در راستای مبارزه با گرانی بسیار اندک است و این یکی از مشکلات عمده است چون همه چیز با تحکم رفع نمی شود.

بازرسان در بازار حضور فعال دارند اما تورم و تغییر نرخ ارزی بهانه ای دست برخی از افراد سود جو داده است اما اعلام می کنیم که نرخ ها مطابق نرخ نامه ای ابلاغی تعیین شده است و از مردم می خواهیم گران فروشی ها را گزارش دهند

میری افزود: بازرسان در بازار حضور فعال دارند اما تورم و تغییر نرخ های ارزی بهانه ای دست برخی از افراد سود جو داده است اما اعلام می کنیم که نرخ ها مطابق نرخ نامه ای ابلاغی تعیین شده است و از مردم می خواهیم گران فروشی ها را گزارش دهند.

وی بر در اولویت قرار گرفتن برخی از کالا تاکید کرد و گفت: گشت های مشترکی با حضور بازرسان دستگاه های مختلف تشکیل شده است و با گران فروشان به صورت فوریتی برخورد و حکم صادر می شود.

وی گفت: گرانی ها را باید ریشه یابی و رفع کرد در غیر این صورت اقدامات تحکمی فقط تاثیر مقطعی دارد.

وضعیت بازار طلا فروشها ها در بازار ابراهیم خان بدتر از همه جاست حتی یک مشتری در مجموعه بازار نیست و برخی از حجره ها تعطیل است و آنها هم که باز هستند حتی یک مشتری هم ندارند.

اوضاع در این بازار از رکودی خبر می دهد که در پی افزایش قیمت ها حکایت دارد دیگر عروس و دامادها نیز تمایلی برای خرید طلا ندارند و خرید طلا از دسترس مردم عادی خارج شده است.

کد خبر: ۳۰٬۵۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha