۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
افزایش کالای قاچاق در کرمان؛ رکود تولید زیر سایه سودجویی
قفل محکم بر زنجیره تولید

افزایش کالای قاچاق در کرمان؛ رکود تولید زیر سایه سودجویی

کرمان- تولیدکنندگان داخلی در حالی برای جهش تولید تلاش می کنند که در مقابل سودجویان با قاچاق کالاهای مختلف قفل محکمی بر زنجیره تولید می زنند.

بازار؛ گروه استان ها: درب های بسته کارگاه ها و کارخانه های تولید کالاهای مصرفی در استان کرمان نشان از عدم حمایت از تولید داخلی دارد، این بی سامانی فقط از سوی مسئولان نیست بلکه بی توجهی به حمایت از تولید از سوی مصرف کنندگان نیز به چالشی جدی تبدیل شده است.

کالاهای ایرانی در مغازه ها مانده است و هنوز هم مردم در صنوف مختلف دنبال کالاهای مارک دار خارجی می گردند و بسیاری به کالای چینی هم دل خوش کرده اند.

تولید کنندگان داخلی به دلیل عدم فروش کالای با کیفیت داخلی درب کارخانه را بسته و صدها کارگر خانه نشین شده اند

در مقابل تولید کنندگان داخلی به دلیل عدم فروش کالای با کیفیت داخلی درب کارخانه را بسته و صدها کارگر خانه نشین شده اند.

بیکاری، عدم رونق تولید، رکود و در نهایت تشدید مشکلات اقتصادی و اجتماعی به مشکل عمده در جامعه تبدیل شده است اما این کالاهای خارجی که معادلشان در ایران نیز تولید می شود از کجا می آیند؟

طبق قانون واردات کالاهای مشابه تولید داخل ممنوع است اما آیا این قانون اجرا می شود؟ هم اکنون و با وجود تحریم ها شاهد وجود کالاهای گوناگون با مارک های خارجی در صنوف مختلف هستیم.

استان کرمان به دلیل همجواری با استانهای جنوبی و شرقی و وجود راه های گسترده به چهار راهی برای رسیدن به بخشهای مختلف کشور تبدیل شده است و بندر چابهار، بندر شهید رجایی و گذرگاه مرزی میل در استانهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان عمده مبادی ورودی کالاها به کشور در جنوب شرق هستند که به گفته مسئولان با استقرار گمرک هیچ جنس قاچاقی از این مبادی وارد کشور نمی شود.

پس کالاهای قاچاق از کجا وارد می شود، وجود چتر بازها در طول مرزهای آبی و خارجی جنوب شرق در استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان از مهمترین دلایل قاچاق کالا است که در نهایت به فعالیت شوتی ها در جاده های استان کرمان و حمل و نقل گسترده و خطرناک انواع کالاهای قاچاق ختم می شود.

چرخش مالی قاچاق کالا در جاده های کرمان
اما قاچاق انواع قاچاق به مرزهای داخلی میلیاردها تومان عاید قاچاقچیان خرد و عمده می کند، نباید تصور کرد قاچاق فقط از مرزها به استانهای داخلی انجام می شود. بسیاری از کالاها تولید داخل هم به دلیل قیمت پایین تولید نسبت به کشورهای همسایه به ان سوی مرزها قاچاق می شود. به عنوان مثال می توان به سوخت، محصولات کشاورزی و قاچاق دام اشاره کرد.

قاچاق دام طی سال گذشته از استان کرمان به کشورهای حاشیه خلیج فارس که از راههای اصلی استان هم صورت می گرفت عملا بازار داخلی را با کمبود کالا برای عرضه مواجه کرد.

قاچاق دام طی سال گذشته از استان کرمان به کشورهای حاشیه خلیج فارس که از راههای اصلی استان هم صورت می گرفت عملا بازار داخلی را با کمبود کالا برای عرضه مواجه کرد

 مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان در گفتگو با بازار بیان کرد: راههای استان کرمان به دلیل گسترده بودن و امکان دسترسی به استانهای مرکزی کشور مورد استفاده قاچاقچیان قرار می گیرد که در نهایت این قاچاق به تولید داخلی صدمه می زند.

قاچاق از مشکلات عمده اقتصاد کرمان است
حمید شمس الدینی افزود: قاچاق از مشکلات عمده استان کرمان محسوب می شود و عملا هم ورود کالاهای قاچاق را داریم و هم خروج کالاهای قاچاق که هزینه و وقت بسیاری برای مقابله با قاچاق صرف می شود.

وی تصریح کرد: قاچاق سوخت، قاچاق مواد مخدر، قاچاق اتباع بیگانه و قاچاق کالا و حتی قاچاق دام زنده و دیگر اقسام محصولات از جمله این روند غیر قانونی است.

مدیرکل امنیتی استانداری کرمان گفت: استان در زمینه مبارزه با این اقتصاد زیر زمینی سرآمد کشور است.

رشد قاچاق در کرمان
دبیر کمیسیون قاچاق کالای استان کرمان هم به خبرنگار بازار گفت: قاچاق در کرمان در سال جاری ۱۰۵ درصد رشد دارد.

جواد صادقی افزود: در سه ماه ابتدایی سال جاری این رویه موجب شده ۶۰۲ میلیارد ریال کالاهای قاچاق در استان کرمان کشف شود.

وی از مردم خواست از خرید کالاهایی قاچاق خودداری کنند زیرا به دلیل تحریم ها سودجویان، کالاهای تقلبی را به صورت گسترده با مارک های خارجی وارد می کنند و مردم فریب کالاهای تقلبی را می خورند و تولید داخلی هم صدمه می بیند.

در صورت افزایش هزینه قاچاق کالا برای سودجویان زمینه محو این پدیده شوم که اشتغال و صنعت داخلی را تباه می کند مهیا خواهد شد

وی از ایجاد قرارگاه ویژه مبارزه با قاچاق کالا در کرمان خبر داد و گفت: با همکاری دستگاههای مختلف قصد داریم تا زمینه هر گونه قاچاق در استان را از بین ببریم.

صادقی با اشاره به عزم قوه قضائیه در ماههای اخیر برای مقابله با قاچاق گفت: در صورت افزایش هزینه قاچاق کالا برای سودجویان زمینه محو این پدیده شوم که اشتغال و صنعت داخلی را تباه می کند مهیا خواهد شد.

بدون شک مبارزه با پدیده قاچاق نیاز به همکاری و همیاری ویژه مسئولان و مردم در کنار یکدیگر دارد و انتظار می رود با عدم خرید کالاهای قاچاق که اکثرا اصالت تولید نیز ندارند زمینه برای جهش تولید در کشور مهیا شود.

کد خبر: ۳۰٬۵۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha