۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۲
مصرف برق به ۵۹ هزار مگاوات برسد، خاموشی داریم / اخطار به ۱۰ نهاد پر مصرف
سخنگوی صنعت برق در گفتگو با بازار

مصرف برق به ۵۹ هزار مگاوات برسد، خاموشی داریم / اخطار به ۱۰ نهاد پر مصرف

رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق از احتمال افزایش ۲۵۰۰ تا ۳ هزار مگاواتی برق در هفته جاری خبر داد و گفت: در صورتی که میزان مصرف از ۵۹ هزار مگاوات عبور کند، خاموشی خواهیم داشت.

بازار؛ گروه انرژی: هم زمان با افزایش دما، نگرانی‌ها نسبت به قطعی برق در کشور هم بیشتر شده است. بعد از اینکه رضا اردکانیان وزیر نیرو از احتمال شکسته شدن رکورد مصرف برق در هفته جاری سخن گفت، حالا سخنگوی مصرف برق از احتمال خاموشی در صورت افزایش مصرف برق به بالای ۵۹ هزار مگاوات خبر می‌دهد. مصطفی رجبی مشهدی رجبی در گفتگو با بازار با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی در خصوص افزایش متوسط دمای کشور طی هفته جاری، گفت: به ازای هر یک درجه افزایش دما میزان مصرف ۱۵۰۰ مگاوات بیشتر می‌شود و با توجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی در خصوص افزایش حدود ۲ درجه ای متوسط دمای کشور شاهد افزایش بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار مگاواتی مصرف برق خواهیم بود.

به گفته او امروز میزان مصرف تا لحظه تنظیم این خبر(۱۴) حدود ۵۷ هزار مگاوات بوده است که پیش بینی می‌شود حتی بیشتر هم شده و رکورد مصرف برق در سال گذشته که حدود ۵۷ هزار و ۸۰۰ مگاوات بوده شکسته شود.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: افزایش مصرف برق در شرایطی است که ظرفیت تولید برق در کشور تنها حدود ۵۹ هزار مگاوات است و در صورتی در ساعت‌های پیک مصرف یعنی ساعت‌های ۱۳ تا ۱۷ مشترکین مصرف خود را مدیریت نکنند ناچار به قطعی برق خواهیم بود. این در حالی است که اگر همه مشترکان در این ساعت مصرف خود را  تنها ۱۰ درصد کاهش دهند، هیچ مشکلی برای تامین برق ایجاد نخواهد شد.

به ازای هر یک درجه افزایش دما میزان مصرف ۱۵۰۰ مگاوات بیشتر می‌شود و با توجه به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی در خصوص افزایش حدود ۲ درجه ای متوسط دمای کشور شاهد افزایش بین ۲۵۰۰ تا ۳ هزار مگاواتی مصرف برق خواهیم بود

۱۲ استان در منطقه قرمز مصرف
این مقام مسئول در صنعت برق همچنین با بیان اینکه ۱۲ استان کشور در منطقه قرمز قرار دارند، افزود: خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سمنان، فارس، بوشهر، هرمزگان، لرستان، کرمانشاه، کردستان، استان تهران، آذربایجان شرقی، اردبیل و کلانشهر اهواز و منطقه غرب مازندران هم اکنون به دلیل افزایش مصرف در منطقه قرمز قرار دارند.

او با بیان اینکه بخش عمده ای از مصارف برق در این ساعت مربوط به وسایل سرمایشی است، ادامه داد: این روزها باید اقدامات مدیریت مصرف را جدی بگیریم تا بتوانیم بدون مشکل قطعی برق، این روزهای گرم را پشت سر بگذاریم. مردم کافی است که دمای کولرهای گازی روی ۲۴ درجه تنظیم کنند و از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند. همچنین قراردادن سایه بان روی کولرهای آبی به کاهش حدود ۳۰ درصدی مصرف برق این وسایل سرمایشی منجر خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی توانیر با بیان اینکه  با اعمال طرح‌های تشویقی دولت برای کاهش مصرف برق، امسال در مصارف خانگی شاهد تنها ۱۵ درصد افزایش مصرف هستیم، ادامه داد: آن دسته از مشترکان که مصرف خود را ۱۰ درصد کاهش دهند حدود ۲۰ درصد کاهش هزینه صورت حساب شاملشان می شود یعنی روی هم رفته به ازای هر ۱۰ درصد کاهش مصرف؛ ۲۰ درصد کاهش هزینه در صورت حساب اعمال خواهد شد.

قطعی برق در انتظار ۱۰ دستگاه پر مصرف
معاون برنامه ریزی توانیر همچنین از افزایش سخت‌گیری‌ها نسبت به نهادها و دستگاه‌های پر مصرف خبر داد و گفت: چنانچه ارگان مصرف خود را تا ۱۰ درصد کاهش ندهند، بعد از تذکر نسبت به طقع برق آنها در ساعت‌های پیک مصرف اقدام خواهیم کرد.

به گفته رجبی مشهدی گزارش‌های دریافتی حکایت از این دارد که در هفته گذشته حدود ۱۰ ارگان و نهاد میزان مصرفی بیش از حد مجاز داشته‌اند که به آنها تذکر دادیم که اگر مصرف خود را این هفته مدیریت نکنند ناچار هستیم که برخوردارهای سخت گیرانه ای را با آنها داشته باشیم.

کد خبر: ۳۰٬۴۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha