۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
باید تاب آوریمان در اقتصاد را بالا ببریم
رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

باید تاب آوریمان در اقتصاد را بالا ببریم

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور، گفت: در بخش اقتصادی، اولین رکن مهم تولید است که نه تنها باید حفظ شود، بلکه باید افزایش هم پیدا کند تا کالای مورد نیاز مردم در دسترسشان قرار گیرد و مردم هر نیازمندی دارند، وقتی به مغازه و فروشگاهی مراجعه می‌کنند کالای مورد نیاز در اختیارشان باشد.

به گزارش بازار، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: در گزارش مرکز تحقیقات وزارت بهداشت آمده است که از هر هزار نفر مبتلا به این بیماری ۵۰۰ نفر علامتی ندارند و شاید متوجه هم نشوند که این بیماری را گرفته اند و حدود ۳۵۰ نفر علائم خفیفی دارند که نیاز به بستری شدن آن‌ها نیست، اما ۱۵۰ نفر نیاز به بستری دارند. رئیس جمهور گفت: بنابر این ما جمعیت چند ۱۰ میلیون نفری را پیش رو داریم که تعدادی از آن‌ها نیاز به بستری شدن دارند و باید خودمان را آماده کنیم.

روحانی با اشاره به این که تاکنون شاهد دو موج از این بیماری بوده ایم، گفت: موج اول اسفند و فروردین بود که اواخر فروردین حرکت کاهشی داشت و موج دوم از اواخر خرداد آغاز شد که هنوز درگیر آن هستیم.

رئیس جمهور افزود: در موج اول برخی استان‌ها و در موج دوم استان‌های دیگری درگیر بودند و رأس موج اول قم و گیلان بود و احتمالاً انتشار این بیماری از قم و گیلان شروع شد که هر دو به خاطر مسافرانی بود که از ووهان وارد این دو استان شدند که در قم به سبب روابط تجاری و در گیلان به سبب روابط ورزشی بود.

روحانی گفت: از هر دوی این دو استان، مبتلایان بیرون آمدند و بیماری گسترش یافت و موج اول با غافلگیری توأم بود و ما دو سه هفته طول کشید که متوجه ورود بیماری به کشور شدیم.

رئیس جمهور افزود: موج دوم بیماری عمدتاً به آداب و رسوم و سنن مردم در برگزاری عروسی‌ها و عزاها مربوط می‌شود، چرا که اینگونه مراسم در کشور ما شکل، زمان و دعوت خاص خود را دارد و روابط اجتماعی ما در این مراسم‌ها خاص است و توجه کافی به این بیماری نشد.

روحانی گفت: آقای دکتر رئیسی گزارشی ارائه کردند که براساس آن در بیماری‌های اپیدمیک وقتی بیماری اوج می‌گیرد، ترس عمومی افزایش پیدا می‌کند و بیماری تا حدی کنترل می‌شود، اما بعد از این که ترس می‌ریزد دو مرتبه مردم وارد جامعه می‌شوند و اجتماعات و رفت و آمدها زیاد می‌شود و محصولش موج جدید خواهد بود.

رئیس جمهور افزود: موج دوم محصول ریخته شدن ترس مردم بود و ما باید آداب و رسوم را تا پایان سال کنار بگذاریم.

تاکید بر رعایت جدی نکات بهداشتی در مقابله با کرونا
رئیس جمهور در ستاد ملی مقابله با کرونا از همه مردم خواست تا توصیه‌های بهداشتی برای مقابله با کرونا را در دستورکار جدی قرار دهند.

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به گزارش معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: بر اساس این گزارش تخمین زده می‌شود که تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و حدود ۱۴ هزار نفر هم جان خود را در این مدت از دست داده اند.

رئیس جمهور گفت: بر اساس این گزارش، بیش از ۲۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها طی مدت ۱۵۰ روز بستری بودند.

روحانی افزود: بر اساس این گزارش، ما باید این احتمال را بدهیم که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود و این نکته خیلی مهم است.

رئیس جمهور گفت: بنابراین پس از ابتلای ۲۵ میلیون نفر از ایرانیان، در ماه‌های آینده ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر هم به بیماری کرونا مبتلا خواهند شد.

روحانی افزود: بر اساس این گزارش، تعداد بستری‌هایی که در آینده باید پیش بینی کنیم حدود دو برابر آن مقداری بوده است که ما در این ۱۵۰ روز شاهد بودیم.
رئیس جمهور گفت: تا پایان امسال و ماه‌هایی از سال آینده را هم احتمال دارد گرفتار این بیماری باشیم و زمان پایان این بیماری را دقیقاً نمی‌دانیم.

روحانی با اشاره به دو برابر شدن تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در ماه‌های آینده در کشور، تاکید کرد: بنابراین ما باید خودمان از لحاظ تخت بیمارستانی و امکانات و درمان آماده کنیم.

از هر هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا، ۵۰۰ نفر آن بدون علامت هستند
رئیس جمهور گفت: از هر هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا، ۵۰۰ نفر آن بدون علامت هستند.

حسن روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه ستاد ملی کرونا، افزود: یک موضوع عجیبی که در این بیماری وجود دارد که مشکلات را مضاعف کرده و آن موضوع بیماران بدون علامت است.

رئیس جمهور افزود: براساس گزارشاتی که به دست من رسیده است، از هر هزار نفر ۵۰۰ نفر از بیماران بیماری شان بدون علامت بوده است و این بدون علامت‌ها بزرگترین مشکلات را ایجاد می‌کند.

روحانی ادامه داد: افرادی که دچار این بیماری بدون علامت هستند، خود این موضوع، ایجاد اعتماد به نفس در افراد می‌کند که خود را سالم می‌داند و اطرافیان در آن علامتی را نمی‌بینند در حالی که براساس گزارشات رسیده بیشترین آمار افراد مبتلایان مربوط به افرادی است که دارای علامت نیستند.
رئیس جمهور گفت: زمان سرایت دهندگی طولانی‌تر و هم ویروس بیشتری را افرادی که دارای علامت نیستند، منتشر می‌کنند.

روحانی اضافه کرد: در کشورهای دیگر ممکن است، مسائلی مانند فشارخون، چربی بالا، قندخون، سنین بالای ۵۰ سال مانند کشور ما بیماری‌های زمینه‌ای وجود داشته باشد که این بیماری را سخت‌تر می‌کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط ویروس کرونا سه راه حل وجود دارد، گفت: این سه راه حل اساسی که وزارت بهداشت مداوم بر آن تاکید می‌کند باید به توصیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی توجه کنیم.

روحانی افزود: ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه حل همین استفاده از ماسک است، استفاده از ماسک راحت و مانع انتقال این ویروس می‌شود در کنار ماسک رعایت فاصله اجتماعی را باید مدنظر قرار دهیم و جلوی تجمعات را به عنوان سومین راه حل باید بگیریم و توجه ویژه به بهداشت فردی داشته باشیم و شستشوی مستمر دست‌ها می‌تواند کمک بسیاری بزرگی به سلامت جامعه کند.

ارائه داروی جدید درمان کرونا در هفته‌های پیش رو
رئیس جمهور گفت: با تلاش خوب وزارت بهداشت و شرکت‌های دانش بنیان، پنج داروی موثر در درمان کرونا در اختیار قرار گرفته است و یک دارو هم در هفته‌های پیش رو عرضه می‌شود.

روحانی در ادامه اظهاراتش در ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: از نظر داروهایی که می‌تواند در درمان این بیماری موثر باشد کار بسیار خوبی انجام شده است که باید تشکر کنم.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به ادامه تلاش‌ها برای تولید واکسن در کشور ابراز امیدواری کرد: در این زمینه نیز موفقیت حاصل شود.

روحانی با مقایسه آمار مبتلایان کرونا و قربانیان این بیماری در برخی کشورهای شرق آسیا و موفقیت آنان در مهار سریع‌تر کووید ۱۹، گفت: در برخی از این کشورها شمار مبتلایان از چند صد و چند هزار و شمار مرگ و میرشان از چند ده نفر تجاوز نکرده، و علتش این است که این کشورها از سال ۲۰۰۳ در مواجهه با بیماری سارس و پس از آن آنفلوآنزای مرغی و خوکی تجربه داشتند.

رئیس جمهور افزود: در این کشورها مردم از آمادگی کامل برخودار بودند و از دستورالعمل‌های بهداشتی به خوبی اطاعت کردند و ابتلای خود را صادقانه می‌گفتند و هیچ کس آن را مخفی نمی‌کرد.

روحانی تاکید کرد: این نکته بسیار مهمی است که اگر فردی به این بیماری مبتلا می‌شود صادقانه رفتار کند و بداند که اگر به تعهداتش در دوره ۱۴، ۱۵ روزه قرنطینه عمل نکند برای خودش و جامعه مشکل ایجاد خواهد کرد.
رئیس جمهور بار دیگر گفت: در برخی کشورهای شرق آسیا با تجربیات خوب مواجه شدند که ما هم باید از آن تجربیات استفاده کنیم.

باید تاب آوریمان را در سلامت و اقتصاد بالا ببریم
 رئیس جمهور گفت: باید در برابر بیماری کرونا، تاب آوری ملی و جامعه را به ویژه در دو بخش سلامت و اقتصادی که برای ما بسیار مهم است، بالا ببریم.

روحانی در ادامه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، افزود: در بخش اقتصادی، اولین رکن مهم تولید است که نه تنها باید حفظ شود، بلکه باید افزایش هم پیدا کند تا کالای مورد نیاز مردم در دسترشان قرار گیرد و مردم هر نیازمندی دارند، وقتی به مغازه و فروشگاهی مراجعه می‌کنند کالای مورد نیاز در دسترسشان باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه تولید هم از جهت تامین کالا و هم از جهت ایجاد اشتغال مهم است، گفت: اشتغال وابسته به تولید است، اگر تولید تعطیل شود، افراد بیکار می‌شوند و زندگیشان متلاشی می‌شود.

روحانی افزود: دوم کسانی هستند که تولید را به وجود می‌آورند، ما در آمار و ارقاممان در بخش تولید می‌گوییم، حدود ۱۵ میلیون کارگر، کارفرما، مهندسین، کارکنان و کارمندان داریم که با خانواده هایشان جمعیتی ۵۰ میلیونی می‌شوند و ما باید اول از این‌ها حفاظت کنیم، یعنی دستورالعمل‌های حفاظتی شدیداً در تمام کارگاه‌ها و کارخانه‌های کوچک و بزرگ دقیق اجرا شود، چرا که اگر دقیق عمل نشود خدمات متوقف می‌شود و زندگی مردم نیز متوقف خواهد شد، بنابراین حفاظت و حراست از کارگران و مهندسین و همه کسانی که مولد هستند و تولید را پیش می‌برند، باید به خوبی حمایت شوند.

رئیس جمهور گفت: بخش دیگری از تولید اختصاص به موارد دارد که مربوط می‌شود به این بیماری، شوینده ها، تولید ماسک، تولید کیت‌های آزمایشگاهی، دستگاه‌های تنفسی مثل ونتیلاتورها و تجهیزات آی سی یو، سی تی اسکن، که همه این‌ها را خوشبختانه در داخل می‌توانیم تولید کنیم و همه داروهایی که می‌توانیم تولید کنیم، در این بخش نیازمندی ما به بیرون بسیار کم یا در حد صفر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در بخش سلامت هم ما نیاز به تاب آوری داریم، گفت: اولین قسمت نیروی انسانی است که در بیمارستان کادر درمان را تشکیل می‌دهند که از پزشکان و پرستاران و خدمات گرفته و همه نیروی انسانی که دست به دست هم می‌زنند و جبهه دفاع سلامت را به خوبی به وجود می‌آوردند، مهم هستند.

روحانی افزود: نیروی انسانی باید به تعداد کافی داشته باشیم تا به موقع بتوانند استراحت کنند، نیروی انسانی خسته که بخواهد دو روز سه روز، چهار روز، پنج روز بماند و به خانه نرود، ساعات زیادی کار کند، کیفیت کارش پایین می‌آیند، بنابراین هم استراحت، هم تعداد کافی و هم انگیزه این نیروها بسیار مهم است، که الحمدالله همه کادر درمانی ما، چون با جان و سلامتی مردم در ارتباطند، انگیزه کافی را دارند.
 
توانمندی ملی، باور ملی و خوداتکایی مسئله مهمی است
 رئیس جمهور گفت: در بحث ویروس کرونا توانمندی ملی، باور ملی و خوداتکایی مسئله مهمی است که باید به آن توجه شود.

حسن روحانی در ادامه اظهاراتش در جلسه ستاد مقابله با کرونا، افزود: کادر پزشکی اول باید خودش سالم باشد و برای این سالم ماندن کادر پزشکی نیز همه امکانات فراهم شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه وزارت بهداشت یک بار سنگینی بر دوش دارد و باید سلامت کادر درمانی آن حفظ شود، گفت: باید نیازمندی‌های کادر پزشکی مشخص شود یک جا ممکن است سی تی اسکن کم باشد، یک جای دیگر گان کم باشد، بنابر این باید همه تجهیزات آماده شود و نکته آخر مسائل مالی و پولی است، چنانچه باید خریدهای مراکز درمانی اعم از خریدهای خارجی و داخلی و حتی حقوق کادر پزشکی مهیا شود.

روحانی با بیان اینکه ما با بیماری مواجه هستیم که یک بیماری همه گیر و عالم گیر است، افزود: اگر یک بیماری برای یک شهر باشد، شهرهای دیگر به کمک آن می‌آیند، اما امروز همه استان‌ها و همه شهرها درگیر این بیماری هستند و حتی وقتی می‌گوییم وضعیت شهری سفید است، بدان معنا نیست که هیچ گونه اثری از آن بیماری در آن شهر نیست، بلکه بدان معنا است که در آن شهر بیماری قابل تحمل است، حتی این بیماری بیرون از کشور و همسایه‌های کشورمان را هم درگیر کرده است.

رئیس جمهور در ادامه گفت: کشور و ملت ما قدرتمند است و باید قدرت ملی در حدی باشد که در بخش‌های درمانی، علمی و تحقیقاتی و اقتصاد بتوانیم خودمان کشور و ملت را اداره کنیم یک زمانی بوده که به ما ماسک نمی‌دادند، حتی گندم هم نمی‌دادند هر چه ما نیازی به گندم نداشتیم، اما اکنون ۱۲ درصد خرید گندم ما نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این نشان از قدرت ملت است.

روحانی با بیان اینکه توانمندی ملی، باور ملی و خوداتکایی مسئله اصلی است، افزود: البته مسئله اخلاق در کرونا هم برای ما مهم است، اگر در اخلاق مراعات نشود، اگر قرنطینه نباشد، اگر دستورالعمل‌های بهداشتی را اجرا نکنیم، دچار مشکل می‌شویم و همه باید به این موضوع توجه کنیم.
 
نباید برای مردم اضطراب ایجاد کنیم
 رئیس جمهور با تاکید بر لزوم اجتناب از ایجاد اضطراب برای مردم، گفت: احساس مقهور بودن نکنیم؛ ما در برابر این بیماری پیروز می‌شویم، هیچ شکی نداشته باشید.

روحانی در ادامه سخنان خود در نشست ستاد ملی مقابله با کرونا، در توصیه‌ای به پزشکان و اساتید سختکوش، افزود: برخی از این افراد که آدم‌های بسیار خوبی نیز هستند، گاهی در لابلای صحبت‌های خود برای مردم ایجاد اضطراب می‌کنند؛ نباید برای مردم اضطراب ایجاد کنیم، بلکه باید آن‌ها را به صبر و حق توصیه کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: احساس مقهور بودن نکنیم؛ ما در برابر این بیماری پیروز می‌شویم، هیچ شکی نداشته باشید، گرچه ممکن است کمی سخت، مشکل و زمانبر باشد، اما باید محکم بایستیم و پیروزی را قطعی بدانیم.

روحانی گفت: از اساتید و صاحبان فکر و نخبگان خواهش می‌کنم، برای آلام فکری و روانی مردم در فضای مجازی و حقیقی ما را کمک کنند، تا ان شاالله بتوانیم دست به دست هم دهیم و از این بیماری به خوبی عبور کنیم.

کد خبر: ۳۰٬۴۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha