۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
فقیرترین روزهای کشورهای ثروتمند؛ عقبگرد به ۲ سال پیش + نمودار
سایت اقتصادی کوارتز گزارش داد؛

فقیرترین روزهای کشورهای ثروتمند؛ عقبگرد به ۲ سال پیش + نمودار

سایت تحلیلی اقتصاد جهانی کوارتز در گزارشی به آخرین زمانی که سرانه تولید ناخالص داخلی برخی از کشورهای ثروتمندتر تا میزان سه ماهه اول ۲۰۲۰ پایین بوده پرداخته و نشان می دهد که بحران قبلی نیز خیلی هم دور نبوده است.

تهمینه غمخوار؛ بازار: با ماندن افراد در منازل و تعطیلی تمام صنایع به دلیل همه گیری ویروس کرونا، بدیهی است که تجارت نسبت به گذشته بسیار کمتر شده و این مسئله بدان معناست که مجموع کل تجارت که به عنوان تولید ناخالص داخلی شناخته می شود، کاهش یافته است.

در این شرایط، تمرکز تحلیلگران و روزنامه نگاران بر میزان سرعت تغییر تولید ناخالص داخلی می باشد تا به مردم در شناسایی جهت اقتصادی کشورشان  کمک کنند، اما سطح تولید ناخالص داخلی نیز می تواند به عنوان تصویر لحظه ای از درآمد یک کشور استفاده شود. بنابراین، با تقسیم تولید ناخالص داخلی به ازای هر یک از شهروندان،  ما می توانیم به تخمینی از رونق فعلی متوسط درآمد برای یک فرد ‌دست یابیم.

در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰، رونق اقتصادی در سراسر جهان به شدت کاهش یافت، اگرچه حتی در بیشتر مناطق آسیب دیده از کرونا، رونق تنها به سطحی که آخرین بار در سالهای اخیر مشاهده شده، کاهش یافته است. یعنی  اقتصاد کشورهای ثروتمند عملا  دو سال عقب گرد کرده است.

برای درک بهتر در این رابطه ما می توانیم سفری نموداری به برخی از کشورهای ثروتمندتر دنیا داشته و به آنچه جوامع در مورد اقتصاد خود یعنی از آخرین باری که سرانه تولید ناخالص داخلی تا این میزان کم بوده، سخن گفته اند، توجه نماییم. البته به خاطر داشته باشید که آخرین اطلاعات و داده ها شامل سه ماه اول سال جاری یعنی ابتدای شیوع بیماری کوید_۱۹ می باشد.

فرانسه
سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ آخرین باری بود که سرانه تولید ناخالص داخلی در فرانسه پایین گزارش شده است. بر اساس گزارش گاردین، کارشناسان معتقدند که این کشور در حرکت و رشد اقتصادی خود شتاب داشته و تقاضای داخلی به همراه هزینه‌های خانوار و سرمایه‌گذاری تجاری افزایش یافته است.

اسپانیا
سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ آخرین باری بود که سرانه تولید ناخالص داخلی این میزان در اسپانیا پایین گزارش شده است.  بر اساس گزارش فایننشال تایمز، اقتصاد اسپانیا، پس از تاثیر پذیری شدید مالی و اقتصادی از بحران کرونا، طی چند سال گذشته، چرخشی چشمگیر داشته است.

ایتالیا

سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ آخرین باری بود که سرانه تولید ناخالص داخلی این میزان در ایتالیا پایین بود. بر اساس گزارش رویترز، با اینکه ایتالیا در امتداد رشد اقتصادی کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان روبرو شده است،  اما همچنان یکی از بازیگران ضعیف اقتصادی منطقه یورو در نظر گرفته می شود.

مکزیک 
سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۷ آخرین باری بود که سرانه تولید ناخالص داخلی این میزان در مکزیک پایین بود. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال،  اقتصاد مکزیک در طول این سه ماه در آن سال روند بهبود را آغاز  کرده و با بالاترین سرعت اقتصاد خود در یک سال گسترش داد، زیرا از اثرات بلایای طبیعی در امان مانده بود.  

کانادا 
سه ماهه دوم سال ۲۰۱۸ آخرین باری بود که سرانه تولید ناخالص داخلی این میزان در کانادا پایین بود. بر اساس گزارش سایت سی تی وی، افزایش صادرات انرژی، قطعات هواپیما و محصولات دارویی به افزایش اقتصادی کانادا در سه ماهه دوم سال جاری کمک کرد.

اتریش 
سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ آخرین باری بود که سرانه تولید ناخالص داخلی این میزان در اتریش پایین بود. بر اساس گزارش آی ان جی، رشد اقتصادی این کشور رشد اقتصادی با ماندگار شدن اقتصاد همچنان مطلوب است.

بلژیک 
سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ آخرین باری بود که سرانه تولید ناخالص داخلی این میزان در بلژیک پایین بود. بر اساس گزارش واحد اطلاعات اکونومیست، شاخص های احساسات بازار در بخش های تولید و صادرات بلژیک از اواسط سال گذشته به تدریج تضعیف شده، زیرا اختلاف تجاری میان ایالات متحده و چین افزایش یافته و تقاضا در سراسر منطقه یورو و در بسیاری از بازارهای نوظهور نرم شده و کاهش یافته است.

 

پرتغال
سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ آخرین باری بود که سرانه تولید ناخالص داخلی این میزان در پرتغال پایین بود. بر اساس گزارش فوکوس ایکونومیست، انتظار می رفت تا اقتصاد در سال ۲۰۱۹ با پویایی کمتر بخش گردشگری و عملکرد ضعیف تر صادرات، در میان مسائل بیرونی پر چالش تر مجددا به حرکت درآمده و این کشور شاهد رشد اقتصادی نسبی باشد.

انگلیس
سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ آخرین باری بود که سرانه تولید ناخالص داخلی این میزان در انگلیس پایین بود. بر اساس گزارش گاردین، با افزایش تاثیر برگزیت بر عملکرد مصرف کنندگان و شرکتها، رشد انگلیس در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ به شدت کاهش یافته است.

سوئیس
سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ آخرین باری بود که سرانه تولید ناخالص داخلی این میزان در سوئیس پایین بود. بر اساس گزارش رویترز، تقاضای داخلی در سوئیس به دلیل افزایش دستمزدهای ناچیز، ضعیف بوده، در حالی که سرمایه گذاری شرکتها نیز از دو سال گذشته به شدت کاهش یافته است.  

آلمان
سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸ آخرین باری بود که سرانه تولید ناخالص داخلی این میزان در آلمان پایین بود. بر اساس گزارش بلومبرگ، این سه ماه آخر از دو سال گذشته، این کشور شاهد ضعیف ترین رشد اقتصادی از سال ۲۰۱۳ بود.  

فنلاند
سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ آخرین باری بود که تولید ناخالص داخلی سرانه در فنلاند پایین بود. بر اساس گزارش بلومبرگ، رشد اقتصادی فنلاند بیش از آنچه که در ابتدای سال تخمین زده می شود کند شد و با کاهش هزینه های مصرف کننده و سرمایه گذاری کاهش یافت.  

یونان
سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ آخرین باری بود که تولید ناخالص داخلی سرانه در یونان پایین بود. بر اساس گزارش Ekathimerini،  نرخ رشد ۱.۵ درصدی که در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به ثبت رسید و مانعی را برای دولت جدید فراهم آورد تا بتواند رشد مورد نظر خود را تأمین کند.

هلند
سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ آخرین باری بود که سرانه تولید ناخالص داخلی این میزان در هلند پایین بود. بر اساس گزارش بلومبرگ، در کنار سایر کشورها، اخیرا هلند در بخش صنعت رنج عظیمی دیده و  تولید کارخانه در طول سه ماه از چهار ماه گذشته نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.   

ایالات متحده
سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ آخرین باری بود که سرانه تولید ناخالص داخلی این میزان در ایالات متحده پایین بود. بر اساس گزارش کوارتز،  توسعه اقتصادی این کشور با هزینه های هنگفتی از سوی مصرف کنندگان و دولت ایجاد شد تا رکود غیرمنتظره در سرمایه گذاری تجاری را جبران کند.

کد خبر: ۳۰٬۳۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha