۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
رشد ۴ درصدی بازار گوشت فرآوری شده تا ۲۰۳۰/ چین تقاضای جهانی را برای گوشت فرآوری بالا برد
پبش بینی بازار گوشت فرآوری شده در جهان تا ۲۰۳۰

رشد ۴ درصدی بازار گوشت فرآوری شده تا ۲۰۳۰/ چین تقاضای جهانی را برای گوشت فرآوری بالا برد

شرکت تحقیقاتی Fact.MR طی گزارشی اخیرا اعلام کرده است که بر اساس تحقیقات انجام شده، پیش ‌بینی‌ می‌شود به دلیل شیوع بیماری کرونا، تا سال ۲۰۳۰ بازار گوشت فرآوری شده رشدی ۴ درصدی خواهد داشت و تقاضا برای مواد غذایی بسته بندی شده در بازار جهانی گوشت افزایش می یابد.

بازار؛ گروه کشاورزی: پذیرفتن یک زندگی پرشتاب در دنیای امروز، روند جدیدی از مصرف غذاهای فست فودی را آغاز کرده است. به عبارت دیگر  ساعات کار طولانی تر باعث می شود که افراد جوان تنها یک وعده غذایی خانگی استفاده کنند. در نتیجه شاهد رشد اقلام بسته بندی شده مواد غذایی در بین افراد با درآمد خالص بالا هستیم.

از سوی دیگر در حال حاضر و در بحبوحه بیماری COVID-۱۹، بازیگرانی که دارای شبکه های توزیع قدرتمندی در بازار گوشت فرآوری شده هستند، می توانند سهم خود را در قفسه‌ها دوباره پر کنند  که این امر پاسخی به خرید ناشی از ترس کمبود کالا توسط مشتریان است.

با این وجود برخی از شرکتهای مهم مانند  Smithfield Farms, JBS US و Tyson Foods، کارخانه های فرآوری گوشت خود را به دلیل بیماری همه گیر COVID-۱۹ تعطیل کرده‌اند و انتظار می رود عرضه مواد اولیه مورد نیاز برای گوشت فرآوری شده را کاهش دهند.

با این تفاسیر انتظار می رود که بازار گوشت فرآوری شده در کوتاه مدت احیا شود و در  یک بازه زمانی ۱۰ ساله یعنی از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ حدود ۴ درصد رشد کند.

 بازیگرانی که دارای شبکه های توزیع قدرتمندی در بازار گوشت فرآوری شده هستند، می توانند سهم خود را بازار دوباره به دست بیاورند

  

پیشرفت های تکنولوژیکی برای مدیریت هزینه‌ها؛ زمینه کاری که به زودی روی کار می‌آید
قابلیت ردیابی گوشت یک نگرانی عمده برای این  صنعت است و از سوی دیگر برای کاهش هزینه‌ها به یک بستر استاندارد نیاز دارد. از این رو، برای تامین کردن هزینه شرکتها، بازیگران بازار اکنون در حال تغییر رویه و حرکت به سمت فناوری زنجیره بلوک هستند. این فناوری در ردیابی مزارع و روشهای مورد استفاده در پرورش گاوها کمک کننده است. علاوه بر این اطمینان از صدور گواهینامه، قابلیت ردیابی در پایان پروسه، انجام تبادلات مالی و داشتن تعامل با مصرف کنندگان از جمله ویژگی های اصلی فناوری زنجیره بلوک است. جالب است بدانید شرکت JBS USA قبلاً از این فناوری استفاده کرده‌اند.

کشور چین بزرگترین مصرف کننده گوشت منجمد در دنیا است
صنعت گوشت منجمد شاهد پیشرفت‌های سریعی در ارتباط با تکنیک‌های انجماد مانند انجماد سریع و انجماد کرایوژنیک است که در راستای افزایش طول عمر محصولات گوشتی است بدون اینکه تغییری در کیفیت گوشت ایجاد نماید. به این ترتیب صادر کنندگان قادر خواهند بود که گوشت منجمد فرآوری شده را در مسافت های طولانی تر نیز ارسال کنند.

جالب است بدانید در حال حاضر در میان کشورهای نوظهور، چین بزرگترین مصرف کننده گوشت منجمد است به طوری که واردات گوشت یخ زده از استرالیا نزدیک به ۶۵٪ از کل واردات کشور چین را تشکیل می دهد.

 صنعت گوشت منجمد شاهد پیشرفت‌های سریعی در ارتباط با تکنیک‌های انجماد مانند انجماد سریع و انجماد کرایوژنیک است که در راستای افزایش طول عمر محصولات گوشتی است بدون اینکه تغییری در کیفیت گوشت ایجاد نماید

روندهای منطقه‌ای، بازار APEJ (کشورهای حوزه آسیا بجز ژاپن) را به عنوان سودآورترین بازار پیشنهاد می دهد
بر اساس این گزارش انتظار می‌رود اروپا به دلیل افزایش تقاضا برای گوشت گاو معمولی در بخش HoReCa که منطقه ای رو به رشد است، تسلط خود را در بازار مصرف گوشت فرآوری شده حفظ کند.

علاوه بر این، انتظار می‌رود آمریکای شمالی تا سال ۲۰۳۰ در صنعت گوشت فرآوری شده حدود ۴ درصد افزایش واردات داشته باشد. این در شرایطی است که ایالات متحده آمریکا با نزدیک به ۱۵٪ از واردات جهانی فعلی در بین مصرف کنندگان برتر گوشت فرآوری شده قرار دارد.

همچنین در بازارهای نوظهور مانند ژاپن، انتظار می رود تقاضای گوشت فرآوری شده با توجه به افزایش سرانه هزینه های محصولات گوشت فرآوری شده، شاهد رشد بالایی باشد.

علاوه بر این با توجه به اینکه مرکز شیوع  ویروس کرونا کشور چین است، چین بسیاری از معاملات حیوانات زنده را در بازارهای تره بار این کشور ممنوع کرده است و این اقدام موجب بالا رفتن تقاضا برای گوشت فرآوری شده گردیده است.

ایالات متحده آمریکا با نزدیک به ۱۵٪ از واردات جهانی فعلی در بین مصرف کنندگان برتر گوشت فرآوری شده قرار دارد

به این ترتیب شاهد هستیم که کشورهای منطقه APEJ در حال ارائه راه حل های نوآورانه ای در صنعت غذا و همچنین افزایش دادن گردشگری در منطقه هستند.

از سوی دیگر بر اساس تحقیقات صورت گرفته پیش بینی می شود  که میزان مصرف گوشت فرآوری شده در  این منطقه در یک بازه زمانی ۱۰ ساله یعنی از ۲۰۲۰ تا ۲۰۳۰ تقریباً ۲ برابر شود.

شیوع بیماری  COVID-۱۹ چه تاثیراتی بر بازار گوشت فرآوری شده می‌گذارد؟
نکته قابل تامل این است  که در این دوران که همه کشورها درگیر بیماری کرونا هستند تعداد قابل توجهی از مصرف کنندگان در سراسر دنیا  به دلیل ترس از انتقال این ویروس، تغییر رژیم غذایی داده اند و به سمت گیاه خواری و خام خواری سوق پیدا کرده‌اند. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که بازیگران بازار حتی با کاهش تقاضا برای گوشت نیز مواجه شوند. اگرچه تاریخ نشان داده است که پس از شیوع هرگونه بیماری مانند آنفولانزای خوکی، آنفولانزای مرغی و غیره بازار گوشت در مدت زمان کوتاهی احیا شده است. با این وجود به طور کلی می توان گفت در این دوره بازار گوشت بسته بندی شده منبع درآمد فوق‌العاده خوبی خواهد بود و از آن طرف با وجود کمبود عرضه، بسیاری از فعالان بازار با افت تولید روبرو خواهند شد.

چین بسیاری از معاملات حیوانات زنده را در بازارهای تره بار این کشور ممنوع کرده است و این اقدام موجب بالا رفتن تقاضا برای گوشت فرآوری شده گردیده است

بر اساس دیدگاه دیگری، پیش بینی می شود که بعد از سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ با تغییر رویه مصرف کنندگان مسیحی در بازگشت به روال عادی زندگی خود در آستانه آغاز سال نو و برگزاری مراسم کریسمس، بازار گوشت بهبود می یابد.

همچنین طبق یک رویکرد احتمالی، پیش بینی می شود که بازار گوشت قرمز در دو-سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر منفی بیماری کرونا قرار بگیرد. به همین دلیل است که شرکت های فعال در بازار گوشت، برای غلبه بر این اوضاع در حال اضافه کردن استراتژی های تبلیغاتی جدیدی مانند ارائه تخفیف‌های سنگین و اصلاح محصولات گوشت فرآوری شده هستند.

به این ترتیب می توان اینگونه تحلیل کرد که بازیگران بازار گوشت فرآوری شده در حال تغییر جهت به سمت به کارگیری فناوریهای جدید هستند تا از این طریق هزینه های تولید را کاهش دهند. علاوه بر این، انتظار می رود رشد بازار گوشت قرمز در طول این دوره به رغم تأثیر COVID-۱۹ راکد باشد.

تاریخ نشان داده است که پس از شیوع هرگونه بیماری مانند آنفولانزای خوکی، آنفولانزای مرغی و غیره بازار گوشت در مدت زمان کوتاهی احیا شده است

حضور ایران در بازار جهانی گوشت فرآوری شده چقدر میسر است؟
به گزارش بازار، به گفته فعالان بخش دام کشور ما در حال حاضر با مشکل انباشت دام سبک و سنگین در کشور مواجه هستیم و از سوی دیگر مدتها است ممنوعیت صادرات دام از کشور توسط تصمیم گیرندگان دولتی و حاکمیتی نیز اعمال می شود. به همین دلیل دامداران با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و ضررهای مالی بسیاری را متحمل می شوند. این در شرایطی است که شاید بتوان با اعمال مدیریتی منسجم تر و انجام یکسری رایزنی‌ها توسط رایزنان اقتصادی ما در کشورهای مختلف و همچنین با تقویت صنعت فرآوری و بسته بندی مواد پروتئینی کشور بتوان در این بازار مستعد جهانی گوشت فرآوری شده حضور یابیم و سهمی اندکی در این رشد ۴ درصدی داشته باشیم.

کد خبر: ۳۰٬۳۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha