۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۴
پای کارتخوان به گندمزارها کشیده شد؛ شوراها به جای دلالان!
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

پای کارتخوان به گندمزارها کشیده شد؛ شوراها به جای دلالان!

نوشهر- دهیاران و شوراها کارتخوان به دست در گندمزارها جولان می دهند و کشاورزان ناچارند نصف درآمد تولید محصولات زراعی را بابت خدمات غیرمتعارف به آنان پرداخت کنند.

بازار؛ گروه استان ها: تا دیروز پای دلال و واسطه درمیان بود و دسترنج کشاورزان و گندمکاران را به هزینه ناچیز از چنگشان خارج می کردند و امروز جای دلال و واسطه را شوراها و دهیاران گرفته اند.

فصل برداشت گندم و جو در مزارع مازندران از نیمه گذشت و کشاورزان از هزینه های بالای برداشت این محصول گلایه دارند و می گویند باید نیمی از دسترنج مان را صرفه هزینه هایی کنیم که شوراها و دهیاران به ما تحمیل می کنند.

ترک یکی از کشاورزان بخش کجور نوشهر است، هنوز کمباین وارد مزرعه اش نشده، شورا با کارتخوان جلویش سبز می شود، وی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: هنوز کمباین وارد مزرعه نشده، شورا و دهیار با کارتخوان در مزرعه سبز می شود و اجازه نمی دهند، عرق کشاورز سرد شود و از آنان می خواهد تا هزینه هایی موسوم به دشتبانی یا حفاظت از مزارع را پرداخت کنیم.

وی ادامه می دهد: به ازای هر مزرعه باید بخشی از محصول و یا قیمت آن را به شوراها و دهیار پرداخت کنیم و از سوی دیگر هزینه هایی برداشت، کمباین، حمل و غیره، سبب شده تا فعالیت کشاورزی غیرصرفه شود.

وی ادامه داد: اگر هزینه های مربوطه را پرداخت نکنیم شوراها مانع برداشت محصول توسط کمباین داران می شوند و آنان در واقع خود را شریک زارعان و کمباین داران می دانند.

خزایی کشاورز دیگر بخش کجور نیز با اظهار اینکه هزینه هایی که بابت برداشت محصول تحت عناوین مختلف و هزینه برداشت دریافت می شود بسیار بالاست و هرسال رشد کرده است، افزود: اگر هفت تا هشت کیسه گندم یا جو برداشت کنیم، یک کیسه آن را باید به کمباین دار و کیسه ای دیگر را بابت هزینه های مختلف به دهیاران و شوراها باید پرداخت کنیم که این مسئله هزینه های کشاورزی را افزایش داده است.

اگر هفت تا هشت کیسه گندم یا جو برداشت کنیم، یک کیسه آن را باید به کمباین دار و کیسه ای دیگر را بابت هزینه های مختلف به دهیاران و شوراها پرداخت کنیم که این مسئله هزینه های کشاورزی را افزایش داده است

یکی از کمباین دارانی که از منطقه جویبار برای برداشت محصول به بخش کجور آمده است، نیز به خبرنگار بازار می گوید: دهیاران و شوراها با کارتخوان در مزارع گشت می زنند و از کمباین داران و کشاورزان تقاضای وجه می کنند.

محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: شوراها ودهیاران بابت برداشت محصول گندم و جو در هر مزرعه ای ۱۲۰ هزار تومان از کمباین داران طلب می کنند و چاره ای جز پرداخت آن نداریم وگرنه مانع درو خواهند شد.

وقتی به سراغ دهیاران و شوراها می رویم، عنوان می کنند هزینه هایی که در ازای برداشت محصول از کشاورزان و کمباین داران گرفته می شود، بابت خدماتی است که در طول سال برای حفاظت از مزارع ارائه می شود.

به گفته آنان، این وجوه صرف حقوق نگهبابان مزارع که به آنان دشتبان می گویند و صرف هزینه هایی که شورا و دهیاری برای روستا کرده است، خرج می شود.

آنان عنوان می کنند با توجه اینکه هر سال جانوران نظیر خوک و گراز به محصولات ضرر می زنند حضور نگهبان و دشتبان برای حفاظت از مزارع امری ضروری است.

این اظهارات دهیاران و شوراها درحالی است که برخی کشاورزان معتقدند با احتساب هزینه هایی که بابت تامین بذر، کاشت، داشت و برداشت محصولات زراعی می شود و باتوجه به قیمت اندک فروش، کشاورزان حتی قادر به تامین هزینه ها نیستند و محصولات زراعی کفاف خرج کرد آنان را نخواهد داد.

مزارعی که بایر می شود
افزایش هزینه های مربوط به تولید محصولات زراعی در مناطق کوهستانی مازندران از جمله بخش کجور نوشهر سبب شده تا سطح قابل توجهی از مزارع در سال بایر بماند و برخی از کشاورزان نیز تصمیم به فروش و قطعه بندی اراضی کرده اند.

هزینه های برداشت محصولات از یکسو و ناچیز بودن قیمت خرید تضمینی محصولات زراعی نظیر گندم و جو، کمبود مراکز خرید و فاصله دور برخی روستاها با مراکز خرید سبب شده تا کشاورزان، محصولات تولیدی را یا به واسطه ها و یا کمباین داران با قیمت سربسر هزینه های تولید به فروش برسانند.

در عین حال برخی شوراها و دهیاران نیز این روزها جای واسطه ها و دلالان را گرفته اند و اقدام به خرید محصولات زراعی کشاورزان با قیمت های ناچیز می کنند.

این مشکلات در حالی است که به گفته متولیان امر ۲۴ مرکز خرید در سراسر استان مازندارن برای خرید تضمینی محصولات زراعی گندم دایر شده است و تاکنون بیش از ۵۶ هزار تن گندم نیز خرید تضمینی شده است.

۵۶ هزار تن گندم خرید تضمینی شده است
بهرام نجفی سرپرست غله و خدمات بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۶ هزار تن گندم از کشاورزان استان به صورت تضمینی خریداری شده است، ارزش این میزان خرید را بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی با اظهار اینکه همچنین بیش از ۱۳۲ میلیارد تومان از طلب گندمکاران معادل ۹۲ درصد ارزش محصولات خریداری شده، پرداخت شده است، قیمت خرید تضمینی گندم را به ازای هر کیلوگرم دو هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

وی افزود: این مبلغ به ازای چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید تعیین شده است.

طبق اعلام مسئولان غله مازندارن بیشترین میزان خرید گندم در شرق استان صورت گرفته است و استقبال گندمکاران مناطق غربی از جمله بخش کجور به دلیل فاصله دور روستاها با مراکز خرید برپا شده از یک و هزینه های بالای حمل و نقل محصول تا مراکز خرید کمرنگ بوده است.

۵۵ هزار هکتار از مزارع مازندران امسال به زیر کشت گندم رفته است و پیش بینی می شود بیش از ۱۵۵ هزار تن گندم در آن تولید شود.

کد خبر: ۳۰٬۳۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
      0 0
      وقتی یک طرز فکر جامع وجود نداشته باشد ، جامعه ای با افکار آشفته خواهیم داشت . هجوم شورا ها با داخل مزارع مردم جهت اخذ عوارض نمونه دیگر از بی بند و باری در شیوه اخذ عوارض است . اگر یک سامانه دقیق در کشور وجود داشته باشد ، و به درستی مابین ایرانی تقسیم گردد ، این همه بیکار نمی داشتیم .