۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
آیا این بار هم چین، اقتصاد دنیا را از رکود نجات می دهد؟
۴ دلیلی که رشد تجارت چین را مثبت کرد

آیا این بار هم چین، اقتصاد دنیا را از رکود نجات می دهد؟

در جریان رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ میلادی، چین ناجی اقتصاد دنیا بود و توانست روند خروج اقتصاد جهان از رکود را تسریع کند. نقشی که به نظر می رسد این بار هم توسط چین اجرا شود به خصوص که در ماه ژوئن رشد واردات و صادرات رسما ثبت شد.

بازار؛ گروه بین الملل: با وجود اینکه این روزها پر از اخبار منفی اقتصادی است، گاهی شاخصی  یا آماری ما را به روزهای بهتر امیدوار می کند. اخیرا این خبر خوش از کشور چین به گوش می رسد. کشوری که اولین میزبان ویروس کرونا در دنیا بود و هم  اکنون توانسته  این بحران را تا اندازه زیادی کنترل کند و فعالیتهای اقتصادی اش را از سر بگیرد.

طبق گزارش منتشر شده توسط شین هوا نت، در ماه ژوئن سال جاری  میزان تجارت در کشور چین رشد کرده است. این رشد شامل رشد صادرات و رشد واردات است  و نشان می دهد که اوضاع  اقتصادی این کشور به تدریج در حال بازسازی است. در ماه ژوئن سال جاری ارزش واردات کشور چین ۶.۲ درصد و ارزش صادرات آن ۴.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرد. آمارهای ارایه شده توسط گمرک چین نشان می دهد ارزش تجارت این کشور در نیمه اول سال جاری برابر با ۲.۰۳ هزار میلیارد دلار بوده است که ۳.۲ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل بود ولی در ماه ژوئن یعنی آخرین ماه از نیمه اول امسال، چین رشد تجارت را تجربه کرد.

 بلومبرگ هم با اشاره به آمارهای مربوط به تجارت کشور چین نوشت: «آمارهای چین دنیا را شگفت زده کرد و نشان داد که سختی های بحران اقتصادی ناشی از کرونا در حال رنگ باختن است. در این شرایط امید مردم برای اصلاح شرایط بیشتر شده است و اخبار از پایان روزهای سخت اقتصادی خبر می دهد.»

 بازیگران اقتصادی امیدوار شدند
بلومبرگ در ادامه گزارش مهمترین تاثیر اخبار مربوط به رشد تجارت چین در ششمین ماه سال جاری را  افزایش سطح امید در میان فعالان اقتصادی و امیدواری به آینده اعلام کرد و نوشت: «دلیل رشد تجارت چین از سر گیری فعالیتهای اقتصادی و بازگشت زندگی در شهرهای چین است و این شرایط می تواند به بازگشت ثبات به زنجیره عرضه کالاها در دنیا کمک کند و اقتصاد را رونق بخشد. چین بازیگر مهمی در اقتصاد دنیا است و رشد اقتصادی و رشد تجارت این کشور هم می تواند نوید دهنده این مساله باشد که دنیا می تواند رشد را در آینده  نزدیک تجربه کند.»

 رسانه های اروپایی رشد تجارت خارجی در کشور چین را رشدی سالم و پایدار ارزیابی می کنند و به این دلیل که چین در بازگشت به رشد از دیگر کشورها پیشی گرفته است، پیش بینی می کنند این بار هم چین ناجی اقتصاد دنیا باشد.

مطالعات نشان داده است در جریان رکود اقتصادی سال ۲۰۰۹ میلادی، چین  ناجی اقتصاد دنیا بود و با رشد دو رقمی اقتصاد توانست دوره رکود را کوتاه کند و روند خروج اقتصاد دنیا از رکود را کوتاه تر کند. این بار هم با توجه به اینکه چین با سرعت بیشتری نسبت به دیگر کشورهای دنیا این ویروس را کنترل کرد و  اولین کشوری است که توانسته شاهد افزایش ارزش تجارت  باشد، می توان این طور پیش بینی کرد که برای دومین بار نقش ناجی را برای اقتصاد جهان ایفا می کند.

آمارهای گمرک چین  نشان می دهد در فصل دوم امسال ارزش صادرات انواع داروها ۲۳.۶ درصد و ارزش صادرات انواع تجهیزات پزشکی ۴۶.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است

چه سیاستهایی در چین اجرا شده است؟
روزنامه چاینا دیلی هم در گزارش خود سه دلیل عمده برای رشد سریع تجارت در چین در ماه ژوئن سال جاری و انتظار تداوم این روند تا انتهای سال جاری را بر می شمرد که به قرار زیر هستند.

 اول: دولت چین مصمم است که فضای اقتصادی را باز کند و اصلاحات زیرساختی اقتصادی را با هدف ارتقای راندمان فعالیتهای اقتصادی در دستور کار خود قرار داده است. از جمله سیاستهایی که دولت اجرا کرده است می توان به ارتقای سطح واردات و صادرات، اجرای سیاستهای معافیت مالیاتی برای صادرکنندگان چینی، افزایش خط اعتباری واحدهای تجاری خارجی فعال در کشور چین و افزایش تعداد مناطقی که طرح تجارت آزاد در آنها اجرا می شود، اشاره کرد.

دوم: صنایع چین  تولید را از سر گرفتهاند که این کار باعث شده است تا تقاضا در دنیا رشد کند و فضا برای واردات کالاها و مواد اولیه مورد نیاز صنایع فراهم شود. در نیمه اول سال جاری واردات کالاهای مختلف از قبیل نفت خام، زغال سنگ و سنگ آهن  و سنگ مس به ترتیب ۹.۹ درصد، ۱۲.۷ درصد، ۹.۶ درصد و ۳ درصد رشد کرد.

سوم: از فصل دوم سال جاری، صادرات و واردات چین با شرکای بزرگ تجاری اش رشد کرد  و این کشور توانست یک ساختار تجارت خارجی سالم  ایجاد کند. به گزارش این روزنامه  اتحادیه ملتهای جنوب شرق آسیا بزرگترین شریک تجاری چین در فصل دوم سال جاری بودند و ارزش تجارت آنها با ۵.۶ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به مرز ۲.۰۹ هزار میلیارد یوان رسید. تجارت با این کشورها سازنده ۱۴.۷ درصد از کل ارزش تجارت خارجی کشور چین بود.

چهارم :صادرات کالاهای پزشکی، دستکش های یکبار مصرف و ماسک و مواد ضدعفونی کننده خانگی و دیگر محصولاتی که برای مقابله با ابتلا به کرونا مورد استفاده قرار می گیرد،  از کشور چین رشد زیادی کرده است و این مساله باعث شد تا درآمد صادراتی چین به سرعت رشد کند. ارزش صادرات این گروه از کالاها از کشور چین همزمان با رشد صادرات انواع داروها و فراورده های دارویی و تجهیزات پیشرفته پزشکی، توانست منبع درآمد بزرگی را در اختیار اقتصاد چین قرار دهد. آمارهای گمرک چین  نشان می دهد در فصل دوم امسال ارزش صادرات انواع داروها ۲۳.۶ درصد و ارزش صادرات انواع تجهیزات پزشکی ۴۶.۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد کرده است.

 در نهایت با توجه به تمامی چالشهایی که اقتصاد دنیا با آن روبرو است، تلاش چین برای باز کردن فضای اقتصادی و تجاری  و توسعه تجارت خارجی گام مهم و بلندی به روی آینده اقتصادی روشن برای چین و تبدیل شدن آن به موتوری برای رشد اقتصادی  جهان است.

کد خبر: ۳۰٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha