۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
گرد غفلت بر پرورش ماهی در کنار دریا؛ تسهیلاتی که رنگ و بوی «جهش تولید» ندارد
بازار از بوشهر گزارش می‌دهد؛

گرد غفلت بر پرورش ماهی در کنار دریا؛ تسهیلاتی که رنگ و بوی «جهش تولید» ندارد

بوشهر- استان بوشهر دارای ظرفیت بسیار خوبی برای اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس است که باید تسهیلات مناسب برای رونق این صنعت در استان بوشهر ارائه شود.

فرشاد درگاهی، بازار؛ استان بوشهر در حوزه دریا و ساحل دارای ظرفیت‌های بسیار بالایی است و داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی به عنوان یکی از مهمترین مزایای اقتصادی این استان شناخته می شود.

دریا برکات بسیار زیادی برای مردم این استان داشته است؛ تجارت و بازرگانی، صید و صیادی، آبزی‌پروری، حمل و نقل دریایی، گردشگری و... بخشی از استفاده استان بوشهر از ظرفیت دریا است.

آبزی‌پروری را می‌توان یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر دانست؛ صنعتی که نیازمند همجواری با دریا است و در سال‌های گذشته نیز به خوبی از این ظرفیت استفاده شده است ولی ظرفیت‌های استان خیلی بیش از این‌ها است.

استان بوشهر به عنوان قطب پرورش میگوی کشور شناخته می‌شود و بخش عمده و بیش از نیمی از میگوی پرورشی کشور در این استان تولید می‌شود که بخش زیادی از این تولیدات به خارج از کشور صادر شده و ارزآوری بسیار زیادی را در پی دارد.

علی‌رغم توسعه پرورش میگو در استان بوشهر، پرورش ماهی تاکنون به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است

علی‌رغم توسعه پرورش میگو در استان بوشهر، پرورش ماهی تاکنون به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است. اگرچه چند طرح تاکنون در استان اجرا شده است ولی جای کار خیلی بیشتری در این استان وجود دارد.

خلیج فارس ظرفیت بسیار مهمی برای پرورش ماهی در قفس است؛ تاکنون طرح‌هایی در زمینه پرورش ماهی در آب‌های استان اجرایی شده است ولی باید بیش از پیش از این ظرفیت استفاده کرد.

بیکاری یکی از مهمترین مشکلات و چالش ها در استان بوشهر است. توسعه طرح‌های پرورش ماهی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال، درآمدزایی و جهش تولید و صادرات داشته باشد که البته نیازمند حمایت بیش از گذشته است.

۵۹ مجوز پرورش ماهی صادر شد
رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار گفت: ۵۹ مجوز پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۶۲ هزار تن در استان بوشهر صادر شد.

حامد رضایی اظهار داشت: استان بوشهر در حوزه آبزی‌پروری دارای ظرفیت و استعدادهای بسیار بالایی است و باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه اشتغال در سطح استان استفاده شود.

وی با اشاره به صدور ۵۹ مجوز پرورش ماهی در قفس با ظرفیت ۶۲ هزار تن در استان بوشهر اظهار کرد: اجرای این طرح‌ها نیاز به اعتبار و هزینه بسیار بالایی دارد که باید حمایت لازم از آنها صورت گیرد.

رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر اضافه کرد: امسال عملیات پرورش ماهی در قفس در استان بوشهر در قالب ۲۸ قفس به ظرفیت چهار هزار تن انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: سال گذشته پیش‌بینی شده بود که ۴۰۰ تن ماهی در قفس در استان بوشهر تولید شود ولی با نابودی بخشی از این تولیدات، میزان کل تولید به ۱۰۰ تن رسید.

لزوم حمایت از سرمایه‌گذاران
حمایت از طرح‌های پرورش آبزیان یک ضرورت است؛ این طرح‌ها به سرمایه‌گذاری بالایی نیاز دارد و مسئولان باید زمینه را برای کمک به سرمایه‌گذاران در این زمینه چه برای صدور مجوزها و چه برای ارائه تسهیلات فراهم سازند.

استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: حمایت از تولید را در دستور کار داریم و در این راستا باید همه ظرفیت‌های تولید و اشتغال در استان شناسایی شده و حمایت لازم صورت گیرد.

عبدالکریم گراوند یکی از ظرفیت‌های مهم در استان بوشهر را آبزی‌پروری عنوان کرد و ادامه داد: استان بوشهر به عنوان قطب پرورش میگوی کشور شناخته می‌شود و باید ظرفیت پرورش میگوی استان نیز استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه تلاش گسترده‌ای برای تسهیل در صدور مجوز و همکاری با سرمایه‌گذاران برای پرورش ماهی در قفس در استان صورت گرفته است، اظهار کرد: باید دست سرمایه‌گذاران را بگیریم و حمایت لازم از بخش خصوصی صورت گیرد.

استاندار بوشهر ضمن تاکید بر لزوم همکاری بانک‌ها برای ارائه تسهیلات به فعالان حوزه پرورش ماهی در قفس در استان اضافه کرد: این طرح‌ها زمینه‌ساز افزایش تولید و بهبود وضعیت اشتغال است که باید دست سرمایه‌گذاران را بگیریم.

لزوم ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت
رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر ضمن تاکید بر لزوم ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت برای توسعه پرورش ماهی در قفس به خبرنگار بازار گفت: ارائه تسهیلات مناسب برای این صنایع می‌تواند زمینه‌ساز گسترش فعالیت‌ها در این بخش باشد.

حامد رضایی با اشاره به تسهیلات ۴ درصدی سال ۹۷ و تسهیلات ۸ درصدی سال ۹۸ برای فعالیت‌های آبزی‌پروری بیان کرد: امسال برای این صنایع تسهیلات ۱۲.۵ درصدی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات ۱۲.۵ درصدی تناسبی با جهش تولید ندارد، افزود: می‌طلبد که در زمینه ارائه تسهیلات با توجه به نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید، خدمات بهتر و مناسب تری ارائه شود.

جانمایی‌ها مناسب نیست
رئیس گروه پرورش ماهی در قفس اداره کل شیلات استان بوشهر با اشاره به اینکه جانمایی اجرای این طرح‌ها فاصله زیادی تا ساحل دارد، اضافه کرد: جانمایی‌ها در طرح پرورش ماهی در قفس مناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه این شرایط، امکان سرمایه‌گذاری در این طرح‌ها را سخت کرده است، ادامه داد: انتظار می‌رود قفس‌ها در فاصله نزدیکتری به ساحل جانمایی شوند.

در سال جهش تولید، حمایت از صنایع تولیدی از جمله صنایع آبزی‌پروری از اهمیتی دو چندان برخوردار است چون علاوه بر افزایش تولید، زمینه‌ساز توسعه اشتغال و درآمدزایی برای کشور است.

تولیدات صنایع آبزی‌پروری و خصوصا پرورش ماهی در قفس دارای بازار خوبی در خارج از کشور هستند و حمایت از آنها در توسعه صادرات و ارزآوری برای کشور نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

کد خبر: ۳۰٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha