۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
مهاجرت و چاه های غیر مجاز مهمترین چالش های آبی چهارمین کلانشهر کشور
گفتگوی بازار با مدیر آبفا شهرستان کرج

مهاجرت و چاه های غیر مجاز مهمترین چالش های آبی چهارمین کلانشهر کشور

کرج- باغ شهر دیروز و کلانشهر امروز کرج که از آن به عنوان چهارمین کلانشهر کشور نام برده می شود، به دلایلی چون حفر چاه های غیرمجاز و برداشت بی رویه از آنها و مهاجرت بی رویه جمعیت، در دهه اخیر در لیست شهرهای درگیر با بحران آب قرار گرفته است.

خدیجه ستارزاده؛ بازار: از طرفی نبود فرهنگ کافی در استفاده مناسب و بهینه از منابع آبی و همچنین متناسب نبودن زیرساخت ها با افزایش جمعیت، در سالهای اخیر مسئولان و متولیان در بخش های مربوطه را به چاره اندیشی و ایجاد راهکارهای کنترل و بهبود شرایط واداشته است.

برای اطلاع از وضعیت منابع آبی شهر کرج با «شهرام حافظ» مدیر آبفا شهرستان کرج گفتگو کردیم.

*از آخرین وضعیت منابع آبی کلانشهر کرج بگویید؟
با این جمله پاسخ می دهم که آب هست، اما کم هست. ما به منابع آبی نامحدود دسترسی نداریم و اینطور نیست که هرچقدر نیاز باشد آب در دسترس و برای استفاده داشته باشیم بلکه با توجه به محدودیت های منابع آبی برای تداوم در استفاده از این نعمت، حتما و باید به صرفه و بهینه مصرف کنیم. حدود ۳۰ درصد از منابع آبی که برای شرب مردم استفاده می شود از آب سدهای کرج و طالقان استحصال می شود و ۷۰ درصد هم از طریق بیش از ۲۰۰ حلقه چاهی که حفاری شده تامین می شود. وظیفه شرکت آب و فاضلاب تامین و توزیع آب شرب برای شهروندان و روستاییان «با توجه به ادغام شدن آبفا شهری و روستایی» است اما برای تامین و توزیع آن بدون همکاری مردم در مصرف به صرفه و بهینه نمی توان در دراز مدت این نیاز را تامین کرد.


*کدام شهرها و مناطق بیشتر با چالش مواجه هستند؟
به علت های پیش بینی نشده شاید گاهی معدود مناطقی به صورت موردی و در زمان های خاص دچار چالش شوند که این فرآیند هم در اثر شکستگی خط لوله، و یا خارج شدن تابلو برق از مدار و یا قطع شدن برق منطقه ای و تعداد این موارد محدود است. اما در کل چالش جدی و غیر قابل رفع در شهرستان کرج نداریم، آب به اندازه مورد نیاز و با کیفیت مناسب، تامین شده و در دسترس شهروندان و روستاییان هست.

فقط در علی آباد گونه مشکل شوری آب وجود داشت که با برنامه ریزی ها و اقدامات انجام شده در حال رفع شدن است تا آب باکیفیت بهتری به مردم ارائه شود.

*علت شوری آب این منطقه چیست؟
شوری آب به علت حفر چاه غیرمجاز در این منطقه است، این چاه ها بعضا" ممکن است در لایه هایی حفر شوند که آب شور وجود دارد و آب شور وارد سفره های آب شیرین شود که این تبعات، بیش از پیش ضرورت پیشگیری از حفر و بستن چاه های غیرمجاز را برای ما روشن می کند.

*فرهنگسازی، اقدامات بازدارنده، اقدامات اصلاحی و... که این اواخر از جانب آبفا انجام شده تا چه حد در بهبود شرایط موثر بوده؟
روابط عمومی، مدیرعامل و مدیران مناطق شرکت آب و فاضلاب البرز به طور دائم در مصاحبه های تلوزیونی و رسانه ای، با نصب بنر، چاپ آگهی ها و ... از مردم برای کمک و مدیریت در مصرف دعوت و اطلاع رسانی می کنند. بخش زیادی از مدیریت مصرف بر عهده مردم است و فقط به معنای صرفه جویی نیست، بهینه مصرف کردن آب هم ضرورت و اهمیت زیادی دارد.

*اقدامات اصلاحی که برای بهبود وضعیت انجام دادید، چه بوده است؟
در شرکت آب و فاضلاب، به طور دائم در حال توسعه شبکه هستیم تا بتوانیم نیاز جمعیت رو به افزایش البرز را تامین کنیم. طبق آمار رسمی در کشور رشد ۱.۳ درصدی جمعیت داریم، اما در البرز طبق بررسی ها ۳ درصد رشد جمعیت داریم و در منطقه ای مانند ماهدشت سالانه شاهد رشد ۱۰ درصدی جمعیت هستیم و آماری که از کمالشهر داریم از سال ۹۸ تا ۹۹ حدود ۲۰ درصد افزایش جمعیت داشتیم.

*رشد بیش از حد جمعیت در مناطقی که عنوان شد برای تامین آب چالش ایجاد نمی کند؟
این رشد جمعیت از قبل پیش بینی نشده و می تواند ما را با چالش هایی مواجه کند اما با پیش بینی های انجام شده و فعالیت هایی که در خصوص تامین آب برای مردم در شرکت آب و فاضلاب انجام می شود خوشبختانه شاهد آرامش در این حوزه هستیم.

طبق آمار تماس های ثبت شده روزانه در سامانه ۱۲۲ در خرداد و تیر امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ تماس ها به یک سوم کاهش داشته که نشان از تامین مناسب آب مورد نیاز جمعیت و کاهش مشکل و نارضایتی در حوزه آب شرب مورد نیاز مردم است.

تماس هایی هم که وجود دارد بیشتر به دلیل قطع شدن برق مناطق و قطعی برق چاه و در نتیجه قطعی موقتی آب است. یا گاهی هم به دلیل شکستگی لوله و اتفاقات غیرقابل پیش بینی اتفاق می افتد.

*از تعداد چاه های غیر مجاز اطلاعی دارید و آبفا در این زمینه چه نقشی دارد؟
آمار دقیق چاه های غیرمجاز را همکاران شرکت آب منطقه ای البرز باید اعلام کنند اما طبق آنچه که در جلسات مشترک ما مطرح شده در استان حدود ۱۰ هزار حلقه چاه غیر مجاز داریم، که برداشت از این چاه ها صدمات زیادی را به منابع آب زیرزمینی می زند. چون این چاه ها غیرمجاز هستند، هیچ کنترلی هم روی آنها نیست.

متولی آب زیرزمینی و رودخانه ها ، قنوات و چشمه ها آب منطقه ای است که از این آب ها در اختیار ما می گذارد و یا مجوز برداشت به ما می دهد برای آب شرب شهروندان و روستاییان که آن را تصفیه و بین شهروندان توزیع کنیم. در شرکت آب و فاضلاب اگر متوجه شویم جایی چاه غیرمجاز حفر شده اطلاعات آن را به طور رسمی یا غیر رسمی در اختیار همکاران آب منطقه ای قرار می دهیم.

شهروندان هم در صورت برخورد با چنین موارد می توانند اطلاعات را علاوه بر شرکت آب منطقه ای به مراجع نظارتی مانند سازمان بازرسی، فرمانداری منتقل کنند تا این نهادها پیگیر رفع و رجوع آن باشند.

*در حال حاضر چند تصفیه خانه داریم و آیا برنامه ای برای افزایش داریم؟
در شهرستان کرج ۲ تصفیه خانه آب داریم که آب انتقالی از سد طالقان را تصفیه می کند و وارد شبکه مصرف می شود و تصفیه خانه دوم از آب سد کرج تامین می شود. سومین تصفیه خانه هم در حال اجرایی شدن است که مراحل مطالعات و تهیه اسناد و نقشه تهیه شده و در حال انتخاب پیمانکار برای اجراست.

* گفته میشود تصفیه خانه های ما دارای ضعف هستند. آیا این گفته را تایید می کنید؟
پاسخ این سوال مشخص نیست، برای ما از طریق منابع و شرکت های بالادستی در تصفیه خانه حجم آبی اعلام و برای برداشت از آن اجازه داده شده و مطابق آن برداشت از تصفیه خانه ها طراحی شده و در حال کار است.

گاهی عنوان می شود به علت ورود نفت به داخل رودخانه کرج تصفیه خانه از مدار خارج شده، لازم است بگویم هیچ ربطی به ضعف تصفیه خانه ندارد همه جای دنیا نفت که وارد رودخانه و آب شود تصفیه خانه از مدار خارج می شود تا لکه نفتی پاکسازی شود یا عبور کند که این مسئله مربوط به ضعف تصفیه خانه نیست.

تصفیه خانه هایی که در کرج داریم با قدرت در مدار قرار دارند و پرسنل این بخش به طور شبانه روز در حال بهره برداری هستند.

*در سال جدید برای رفع مشکل وکمبود آب چقدر حفر چاه آب شرب، اصلاح شبکه فرسوده، برخورد با چاه های غیر مجاز داشتید؟
برای امسال برنامه حفرحدود ۲۰ حلقه چاه در استان البرز داریم که تعدادی از آنها حفر شده و برخی وارد مدار شده اند. از این ۲۰ حلقه چاه حدود ۵۰ درصد آن در شهرستان کرج و به ویژه در مناطق ماهدشت، محمدشهر، مهرشهر و کمالشهراست که همکاران در حال اجرای آن هستتند.

در خصوص اجرای اصلاح شبکه فرسوده در صورت همکاری مردم با ما و اخذ مجوز از شهرداری ها، در طول سال ده ها کیلومتر اصلاح شبکه انجام می دهیم گاهی تا ۲۰۰ کیلومتر در سال اصلاح شبکه داریم که بخش عمده آن به همکاری مردم بستگی دارد. با توجه به اینکه حفاری ها برای رفت و آمد مردم ایجاد مزاحمت می کند ناچار به تعطیلی پروژه می شویم. 

مردم باید توجه داشته باشند شهری که زیرساخت ها و زیربناهای آن تکمیل نیست و یا دائم با مهاجرت روبه روست باید زیرساخت ها و شرایط مدام به روز شود و بهبود پیدا کند تا شهروندان با آسایش و رفاه زندگی کنند.

کرج چهارمین کلانشهر کرج و نیاز است امکانات آن متناسب با رشد جمعیت باشد و برای محقق شدن این امر و در اجرای این گونه پروژه ها مردم باید صبوری و همکاری  داشته باشند. در این بین با همکاری نهادهایی مانند شهرداری ها و پلیس راهور برای ارتقای کیفیت و امکانات شهری تلاش می کنیم.

*صحبت پایانی؟
برای مدیریت و مصرف بهینه آب، نصب پمپ و مخزن یا منبع مناسب اهمیت زیادی دارد. متاسفانه برخی از شهروندان از پمپ مستقیم به شبکه استفاده می کنند که مشکلات زیادی را به بار می آورد. پمپ های مستقیم به شبکه رسوبات روی جدار لوله را به داخل لوله کشی منازل هدایت می کند که برای سلامتی مردم مضر است.

از طرفی به علت ارتعاشات دینامیکی که این پمپ ها تولید می کند شبکه فاضلاب، ساختار لوله ها و اتصالات را با تهدید و مشکل مواجه می کند، همچنین در سیستم هیدرولیک داخل لوله ها ایجاد مشکل می کند. به همین دلیل از مردم تقاضا داریم که حتما از منبع و پمپ استفاده کنند.

در مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمانی ایران مصوب و درج شده که سازندگان و مهندسین ناظر و شهرداری ها وهمه آپارتمان ها موظف به اجرای این سیستم هستند. هدف از این قانون که در صنعت ساختمان ما نهادینه شده، تامین آب شرب برای ساختمان های بالاتر از ۲ طبقه است که مشترکین با استفاده از این روش و سیستم می توانند آب مناسب با فشار مناسب را در طول شبانه روز سال در اختیار داشته باشند. 

کد خبر: ۳۰٬۲۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha