۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
کشاورزان رغبتی برای برداشت محصول ندارد؛ افزایش افسار گسیخته قیمت ادوات کشاورزی
بازار از خراسان شمالی گزارش می‌دهد؛

کشاورزان رغبتی برای برداشت محصول ندارد؛ افزایش افسار گسیخته قیمت ادوات کشاورزی

بجنورد- در حالی که فصل برداشت گندم به عنوان محصول استراتژیک و دیگر محصولات زراعی است ولی طی ماه‌های اخیر گرانی انواع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی و لوازم آن موجب نارضایتی کشاورزان در خراسان شمالی شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان خراسان شمالی جمعیتی بالغ‌بر ۹۰۰ هزار نفر دارد که حدود نیمی از این جمعیت در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و اغلب این افراد به شغل کشاورزی مشغول هستند.

این استان با دارا بودن ۱۵۰ هزار هکتار اراضی دیمی و آبی که به کاشت گندم و جو اختصاص‌یافته است در تولید گندم دیم در کشور رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ را دارد که نقش مهمی در تولید این محصول در بین استان‌های شمالی کشور داراست.

به گفته مسئولان، مصرف گندم در خراسان شمالی سالانه ۱۲۰ هزار تن است که پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری  ۲۷۰ هزار تن گندم از این سطح تولید شود

در سال‌های اخیر کشاورزان این استان که اقدام به محصولات زارعی می‌کنند با مشکلاتی ازجمله خشک‌سالی، درگیری آفات، جاری شدن سیل و... روبه‌رو شده‌اند اما در سال جاری افزایش قیمت هزینه‌های تولید، کمبود تجهیزات و افزایش قیمت‌های ادوات کشاورزی در زمان کاشت و برداشت به مشکلات این قشر زحمت‌کش افزوده‌شده که این باعث دلسردی آنان برای کشت‌های بعدی شده است.

حال کشاورزان این استان با توجه به گرانی ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی نمی‌توانند به فکر مکانیزاسیون کردن باشند، زیرا با توجه به این گرانی افسارگسیخته ادوات و ماشین‌آلات به‌ویژه تراکتور هنوز قیمت محصولات کشاورزی ثابت و کشاورز  قدرت خرید حتی حداقل ادوات موجود در بازار را هم ندارد.

افزایش ۲ برابری نرخ برداشت محصول
یکی از کشاورزان خراسان شمالی می‌گوید: در سال جاری حدود ۲۰ هکتار از مزارع خود را به کشت گندم اختصاص دادم و از آنجایی که برداشت بهنگام محصول کم‌هزینه‌ترین روش به‌منظور کاهش خسارات سن گندم است ولی متأسفانه در زمان برداشت با کمبود ماشین‌آلات بخش کشاورزی ازجمله کمباین و دروگر مواجه می‌شویم.

یزدانی اظهار می‌دارد: هرساله تعدادی کمباین از استان‌های شمالی برای برداشت محصول گندم در استان به کار گرفته می‌شوند ولی متأسفانه نرخ برداشت گندم توسط کمباین نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

وی می‌افزاید: در سال‌های گذشته هزینه برداشت یک هکتار گندم توسط یک دستگاه کمباین بین ۱۵۰ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان بود ولی متأسفانه این مبلغ هم‌اکنون به بیش از ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.

این کشاورز بابیان اینکه هم‌اکنون برداشت محصولات صرفه اقتصادی ندارد، می‌گوید: علاوه بر هزینه برداشت گندم توسط کمباین‌ها، اجاره حمل گندم از مزارع تا سیلو هم افزایش چند برابری داشته است.

وی ادامه می‌دهد: با افزایش قیمت ادوات، متأسفانه قیمت محصولات کشاورزی در مقایسه با رشد قیمت نهاده‌های دامی ثابت مانده و قدرت خرید ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی را از کشاورزان سلب کرده و این امربر مکانیزاسیون بخش کشاورزی تأثیر گذاشته است.

بازار دست دلال‌هاست
کشاورز دیگری نیز می‌گوید: قیمت بازار تراکتور و ماشین‌آلات واقعاً سرسام‌آور است و از مسئولان می‌خواهیم نسبت به پیگیری این قیمت‌ها اقدام کنند زیرا واقعاً قدرت خرید کشاورز صفر شده است و اکنون بازار دست دلال‌ها است.

منتظری بابیان اینکه کمباین به‌اندازه کافی در بخش کشاورزی نیست، می‌افزاید: در حال حاضر که فصل برداشت گندم، جو و کلزا است، کشاورزان به سبب نبود کمباین به‌اندازه کافی در تنگنا هستند.

کمباین داران می‌گویند افزایش قیمت حامل‌های انرژی همچون گازوئیل و روغن، و افزایش قیمت قطعات دستگاه موجب افزایش قیمت اجاره‌ کمباین‌ها به کشاورزان شده است

وی همچنین می‌گوید: هزینه شخم زدن زمین و کمبود ادوات کشاورزی در روستاها موجب شده گاهی در نوبت انتظار بمانیم و این تأخیر در برداشت گندم و جو علاوه بر ریزش، دچار سن می‌شود و کاهش وزن پیدا می‌کند و این آفت به سایر بخش‌های مزرعه نیز سرایت می‌کند.

این کشاورز می‌افزاید: علاوه بر این هزینه‌هایی که بابت اجاره تراکتور و کمباین‌های شخصی باید بپردازیم واقعاً برای یک کشاورز زیادداست و گاهی کشاورز رغبتی برای برداشت محصول خود ندارد و دلسرد می‌شود.

منتظری ادامه می‌دهد: کمباین داران می‌گویند افزایش قیمت حامل‌های انرژی همچون گازوئیل و روغن، و افزایش قیمت قطعات دستگاه موجب افزایش قیمت اجاره‌ کمباین‌ها به کشاورزان شده است.

افزایش ۳۰۰برابر قیمت ادوات کشاورزی
یکی از فعالان حوزه فروش ادوات کشاورزی در استان نیز می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلاتی پیش روی کشاورزان در سال زراعی جدید افزایش افسارگسیخته قیمت تراکتور و ادوات کشاورزی است.

وی بابیان اینکه قیمت ادوات کشاورزی در سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از۳۰۰ برابر شده است اظهار می‌دارد: اکنون دستگاه کشت عمیق کار که در سال گذشته ۱۹ میلیون تومان بود متأسفانه در سال جاری ۷۰ میلیون تومان شده است.

وی می‌افزاید: همچنین دستگاه گاوآهن از سه میلیون و ۵۰۰ تومان به ۱۱ میلیون و ۵۰۰ تومان و تراکتور از ۱۲۶ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان و تیلر از هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

این فروشنده ادوات بابیان اینکه کشاورزان دیگر توان خرید تراکتور با این قیمت‌ها را ندارند ادامه می‌دهد: کنترل قیمت ادوات و نهاده‌های کشاورزی  به ارز بستگی دارد و اگر ثابت بماند و قیمت‌ها نیز ثابت خواهند ماند.

اکنون با افزایش چند برابری قیمت ادوات کشاورزی ولی متأسفانه قیمت خرید گندم هنوز چندان افزایش پیدا نکرده است

وی با اشاره به اینکه قیمت تراکتور و کمباین سنخیتی باقیمت فروش محصولات کشاورزی ندارد، می‌افزاید: افزایش قیمت ماشین‌آلات و تراکتور تأثیر آن در بخش زراعی به‌خوبی مشهود است و همین امر موجب شده کشاورزان از توسعه مکانیزاسیون در بخش غافل بمانند.

این فروشنده ادوات کشاورزی که یکی از گندم کاران نمونه استان نیز است بابیان اینکه دولت باید کنترل بیشتری در بازار داشته باشد، می‌گوید: اکنون با افزایش چند برابری قیمت ادوات کشاورزی ولی متأسفانه قیمت خرید گندم هنوز چندان افزایش پیدا نکرده است.

وی به عدم‌حمایت جهاد کشاورزی اشاره می‌کند و می‌گوید: از ۱۰ تیرماه متاسفانه هنوز وجه ی بابت فروش گندم از جهادکشاورزی دریافت نکرده ام و همچنین با توجه به کارکرد حساب بنده در بانک کشاورزی باید سه میلیارد تومان تسهیلات دریافت کنم ولی اکنون پنج ماه است برای تسهیلات  ۴۰۰ میلیون تومانی معطل‌مانده‌ام.

کمبود ادوات کشاورزی
رئیس اداره فناوری‌های نوین کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز می‌گوید: کل ماشین‌آلات کشاورزی استان ۱۵ هزار و ۵۸۷ دستگاه است که حدود ۴۸ درصد این دستگاه‌های عمر بالای ۱۳ سال دارند.

سیدمجید بهشتی اظهار می‌دارد: این استان دارای بیش از ۱۸۰ دستگاه کمباین است که در این مواقع از سال اقدام به برداشت محصول گندم و کلزار در این استان می‌کند.

وی می‌افزاید: این تعداد دستگاه کفاف برداشت محصول در این استان را به هنگام زمان درو ندارد به همین دلیل در این مواقع از سال حدود ۳۰۰ دستگاه از استان‌های گلستان، مازندران، فارس و خراسان رضوی به کمک گندم کاران استان می‌آیند.

مشکل صاحبان کمباین‌ها در تعمیر کردن این دستگاه‌ها
رئیس اداره فناوری‌های نوین کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خصوص افزایش قیمت ادوات کشاورزی و قطعات آن می‌گوید: بالا رفتن قیمت قطعات سبب شده تا صاحبان کمباین‌ها در تعمیر کردن این دستگاه‌ها دچار مشکل شوند.

بهشتی می‌افزاید: افزایش قیمت ادوات و ماشین‌آلات همچنین نهاده‌های دامی متأثر از وضعیت اقتصادی و تغییرات ارزی بوده و به همین دلیل با افزایش قیمت ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی روبه‌رو هستیم.

وی میزان ریزش محصول گندم در این استان طی سال گذشته را ۴.۷ درصد و محصول جو را پنج درصد عنوان می‌کند و می‌گوید: تا حدی ریزش غلات در زمان جمع‌آوری طبیعی است اما باید خود کشاورزان نیز بر عملیات برداشت محصولاتشان نظارت داشته باشند تا کمباین داران تنظیمات دستگاه را بیشتر موردتوجه قرار دهند.

اوج فعالیت دستگاه‌های کمباین
رئیس اداره فناوری‌های نوین کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بابیان اینکه هر کمباین روزانه به‌طور متوسط بین ۱۰ تا ۱۵ هکتار را برداشت می‌کند، اظهار می‌دارد: هم‌اکنون اوج فعالیت دستگاه‌های کمباین در این استان است و به همین دلیل از صاحبان این وسایل دروگر می‌خواهیم که دقت و وسواس بیشتری به هنگام برداشت محصول داشته باشند زیرا که گندم یک محصول راهبردی و سرمایه‌ای کشور است که در تأمین امنیت غذای بسیار نقش مهمی دارد.

بهشتی می‌افزاید: ضریب مکانیزاسیون استان در ابتدای سال ۹۲، ۱.۲ اسب بخار بوده و هم‌اکنون به ۱.۸ اسب بخار رسیده است که از این نظر در مقایسه با میانگین کشور برابر هستیم.

کد خبر: ۳۰٬۱۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha