۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
باز و بسته شدن نمادهای بورسی چرا سلیقه ای انجام می‌شود؟؛ شفافیت علیه شفافیت
گزارش بازار از توقف نماد؛

باز و بسته شدن نمادهای بورسی چرا سلیقه ای انجام می‌شود؟؛ شفافیت علیه شفافیت

توقف در نماد شرکت‌ها به منظور شفافیت و کاهش ریسک سهامداران در بازار بورس طراحی شده است اما برخی از شرکت‌ها از این ابزار در جهت منافع شخصی خود استفاده می‌کنند.

پژمان مرادی؛ بازار: آنچه سبب شده که بازار بورس از مابقی بازارها جدا باشد شفافیت موجود در این بازار است. قوانین موجود در بورس بیشتر با هدف افزایش شفافیت در این بازار تنظیم شده به همین دلیل به آن تالار شیشه‌ای هم گفته می‌شود. همانطور که در بازارهای حقیقی ما نهادهای نظارتی جهت کنترل قیمت را داریم در بورس هم ابزارهای جهت کنترل نوسان و شفافیت وجود دارد. در این بازار شما صاحب بخشی از سهام یک شرکت هستید بنابراین باید نسبت به اتفاقاتی که در داخل شرکت می‌افتد آگاهی کامل داشته باشید تا بتوانید به درستی برای سهم خود تصمیم بگیرید.

سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور شفافیت، شرکت‌های موجود در بورس را ملزم کرده که هر اتفاقی که بر روی سهام شرکت تاثیر گذار است را در سامانه‌ای به نام کدال یا همان سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران درج کنند. در برخی از مواقع اتفاقات خاصی در شرکت می‌افتد که سازمان بورس به منظور آگاه کردن سهامداران از این اتفاقات جلوی نماد را متوقف می‌کند تا شرکت اطلاعات قابل قبولی را در خصوص آن اتفاق ارائه کند.


توقف نماد با هدف کاهش ریسک سهامداران و جلوگیری از نوسانات در سازمان بورس ایجاد شده است و این تنها مختص به بورس ایران نیست بلکه در تمامی دنیا این ابزار وجود دارد. ساز و کار این ابزار در بورس ایران به دلیل شرایط موجود در این بازار با ساز و کار آن در بورس دنیا تفاوت‌های دارد که یکی از این تفاوت‌ها مدت زمان توقف نماد است که در بازارها دنیا این زمان بسیار کم اما در ایران این زمین طولانی‌تر است.

در این گزارش که حاصل جمع‌بندی نظرات کارشناسان و تحلیل‌گران بازار سرمایه است ما دو موضوع را مورد بررسی قرار دادیم که اولین آن لزوم توقف سهام و دومین آن استفاده برخی از شرکت‌ها از این ابزار به نفع منافع خود است.

بر اساس قانون  شرکت‌های که در بازار بورس فعالیت می‌کنند  به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده، نوسان قیمت پایانی یک سهم بیش از ۲۰ درصد، نوسان قیمت پایانی یک سهم بیش از ۵۰ درصد و افشای اطلاعات با اهمیت نماد آن‌ها به حالت توقف درمی‌آید.

 زمانی که نماد در حالت توقف یا بسته است، سهامداران حق ندارند نه سهام خود را بفروشند و نه سهامی بخرند به بیان دیگر در این حالت سهامداران مدیریت سهام خود را به مدت معینی از دست می‌دهند. سازمان بورس به منظور حمایت از سهامداران و همچنین شرکت‌ها در هنگام بازگشایی نماد در صورتی که دلیل توقف آن افشای اطلاعات گروه الف، برگزاری مجمع فوق‌العاده و برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه باشد اجازه می‌دهد که کشف قیمت بدون دامنه نوسان صورت گیرد.

 بسته شدن نماد به غیر از زمانی توقف ان به دلیل نوسان قیمت پایانی یک سهم بیش از ۲۰ درصد و نوسان قیمت پایانی یک سهم بیش از ۵۰ درصد، برای یک شرکت منافعی را به دنبال دارد که برخی از شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های کوچک به دنبال سوء استفاده از این ابزار هستند.

در زیر به بررسی دلیل بسته شدن نماد می‌پردازیم و در آن به نحوی لزوم بسته شدن و همچنین سوء استفاده برخی از شرکت‌ها خواهیم پرداخت. آنچه در ادامه می‌خوانید بر گرفته از گفتگوی بازار با سه کارشناس بازار سرمایه است که به منظور راحتی در ارائه مجموع این نظرات را عنوان کردیم.

برگزاری مجمع عمومی سالانه
مجمع عمومی عادی سالیانه با هدف رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت و همچنین تصویب میزان سود نقدی تقسیمی بین سهامداران  تشکیل می‌شود. این مجمع با حدود نیمی از سهامداران قابل برگزاری است و طبق قانون حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی باید برگزار شود. نماد شرکت دو روز قبل از برگزاری مجمع بسته و ممکن است حداکثر تا ۵ روز بعد از برگزاری مجمع هم متوقف باشد.
معمولا موضوعات این مجمع تاثیرات چندانی بر روی سهام شرکت ندارد به غیر از زمانی که بخواهد سود شرکت بین سهامداران تقسیم شود و در این زمان است که معمولا ارزش سهام به حالت تعدیل در می‌آید. بنابراین سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور کاهش ریسک سهامداران و مطلع شدن آن از تصمیم مجمع قبل از تاثیرگذاری تصمیمات جلسه بر سهام نماد را به حالت توقف در می‌آورد. تعدادی از کارشناسان می‌گویند نیاز نیست که ۵ روز نماد به خاطر مجمع یک روزه توقف باشد، حداکثر باید این بسته شدن برای برگزاری مجمع یک روز باشد.

برای بررسی تاثیرگذاری مجمع عمومی عادی سالانه بر قیمت سهم دو نماد را که یکی در حال زیان و دیگری در حال رشد سهام خود در بازار بودن را مثال می‌زنیم. نماد لخرز در تاریخ ۱۶ تیرماه دعوت مجمع عمومی عادی سالانه داشته که قبل از برگزاری مجمع ۱۸۵.۱۴۰ ریال بوده و بعد از مجمع بعد از ۵ روز توقف نماد ۱۹۴.۳۹۰ ریال بدون کشف قیمت محدودیت باز شد اما نماد غشهد که تاریخ مجمع عمومی سالانه آن ۱۹ تیرماه بود  قیمت سهام آن قبل از تعطیلی ۱۴.۲۲۰ ریال و بعد از ۵ روز توقف نماد به ۱۴.۰۵۰ ریال رسید و روند کاهش خود را همچنان ادامه می‌دهد.

معمولا درخواست برگزاری مجمع سالانه توسط شرکت به سازمان بورس داده می‌شود و سازمان بر اساس صلاح دیدی خود زمان آن را اعلام می‌کند در نتیجه شرکت نمی‌تواند هر زمانی که بخواهد مجمع تشکیل بدهد. اما یک مورد استثنا در سال‌های اخیر اتفاق افتاد که یکی از سهامداران در مجمع سالانه از مدیر عامل سوال در خصوص سود حاصل از یک پروژه می‌پرسد که همین سوال در گزارش مجمع در سامانه کدال منتشر می‌شود و دلیل آن را شفافیت عنوان می‌کنند که در پی آن سهام شرکت رشد قابل توجهی داشت.
مجمع عمومی فوق العاده
برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور  تقلیل یا تمدید نماد شرکت، تغییر نام و مرکز شرکت، افزایش یا کاهش سرمایه شرکت، ارائه سهام ممتاز، تغییر موضوع شرکت، اجازه صدور اوراق قرضه و انحلال شرکت برگزار می‌شود.
 نماد دو روز قبل از برگزاری مجمع و حداکثر به مدت ۵ روز کاری متوقف می‌شود و در صورتی که موضوع مجمع افزایش سرمایه باشد، نماد سهم در زمان کشف قیمت بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد. در غیر این صورت بازگشایی سهم و کشف قیمت با محدودیت دامنه نوسان و بر اساس نظر و تایید ناظر بازار خواهد بود.
معمولا بعد از مجمع فوق العاده، سهام دچار تغییرات زیادی می‌شود به عنوان مثال با اعلام افزایش سرمایه معمولا رشد قابل توجهی در سهام مشاهده می‌شود. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در طول چند ماه اخیر هر زمانی که شرکت زمان اعلام برگزاری مجمع فوق العاده در سامانه را اعلام کرده سهام شرکت روز بعد رشد قابل توجهی داشته است. محدودیتی در برگزاری مجمع فوق‌العاده در طول سال وجود ندارد، اما روال برگزاری آن و اعلام درخواست به سازمان بورس نیاز به یک پروسه زمانی است.
برای برگزاری مجمع فوق‌العاده ابتدا شرکت درخواست خود را به سازمان می‌دهد و سازمان بورس بعد از بررسی در صورت صلاح دید زمانی را برای برگزاری مجمع فوق‌العاده اعلام می‌کند. معمولا از زمان درخواست و نشر آن در سامانه کدال بیش از ۲۰ روز طول می‌کشد.
سازمان بورس به منظور کاهش ریسک سهامداران نماد را به حالت توقف در می‌آورد تا سهامدارا بعد از شفافیت اطلاعات اقدام به معامله بر روی سهم شرکت کند. معمولا مجمع فوق‌العاده زمانی صورت می‌گیرد که یک اتفاق خاص در شرکت در حال رخ دادن است بنابراین سهامداران متوجه می‌شوند که احتمال دارد بعد از مجمع سهام دست خوش تغییراتی شود.
بسته شدن سهم به دلیل نوسان قیمت پایانی سهم 
زمانی که نوسان یک شرکت در طول ۵ روز متوالی ۲۰ درصد یا در طول ۱۵ روز متوالی ۵۰ درصد باشد سازمان نماد آن را به منظور شفافیت بسته نگه می‌دارد. که دلیل آن جلوگیری از سو استفاده حقوقی‌ها یا شرکت‌ است. معمولا از توقف نماد به دلیل بسته شدن نوسان قیمت قابل سوء استفاده کردند نیست مگر اینکه شرکت در پی توقف شدن سهم از دادن پاسخ مناسب به خاطر بالا یا پایین رفتن سهم خودداری کند که همین امتناع سبب ادامه روند شرایط قبلی می‌شود تا اینکه نماد به خاطر ابهام بسته شود.
به بیان دیگر یک شرکت با روش‌های مختلف سبب می‌شود سهم طی ۵ روز متوالی ۲۰درصد رشد کند، مطمعنن شرکت می‌داند که سهم آن به خاطر نوسان قیمت متوقف می‌شود، در نتیجه منتظر توقف سهم می‌شود و بعد از آن سازمان بورس از شرکت می‌خواهد دلیلی به خاطر بالا رفتن سهم خود ارائه دهد و شرکت از این دستور امتناع می‌کند و نماد طبق قانون به مدت کوتاهی باز می‌شود و اگر روند ادامه داشته باشد نماد در این حالت به دلیل ابهام بسته می‌شود در این زمان شرکت دلیلی در رابطه با این موضوع ارائه می‌دهد.
افشای اطلاعات با اهمیت
اگر شرکتی قصد افشای اطلاعات با اهمیتی  به صورت اطلاعیه‌ای در سایت کدال داشته باشد، نماد آن بسته و معاملات آن متوقف می‌شود. این اطلاعات در دو گروه الف و ب تقسیم می‌شود که در گروه الف اطلاعات تعلقی یا توقف تمام یا بخشی از فعالیت‌های شرکت، شروع مجدد فعالیت‌های تعلیق شده، بهره‌برداری از طرح‌های و پروژه‌های جدید شرکت، اعلام ورشکستگی، نتایج برگزاری مناقصه و مزایده، واگذاری سهام، تغییر در سهامداران عمده و تعدیلات نوسانی مطرح می‌شود و در گروه ب اطلاعات مناقصه یا مزایده، شرکت در مناقصه یا مزایده، پذیرش تعهدات جدید یا اتمام تعهدات قبلی، تغییر حسابرس، تغییر وضعیت مشتریان یا عرضه‌کنندگان عمده شرکت و غیره عنوان می‌شود.
همچنین ممکن است که شایعه‌ای در مورد شرکت در فضای رسانه‌ای مطرح شود که نماد به منظور پاسخ به این موضوع به حالت بسته شدن یا توقف درمی‌آید.
روند درج افشای اطلاعات در سامانه کدال بیشتر منوط به تصمیم سازمان بورس است اما در افشای اطلاعات دست شرکت بازتر است یعنی زمان بررسی آن کمتر است. فرض کنید شرکتی دارای اطلاعات مهم است، قبل از درج اطلاعات شروع به جمع‌ آوری سهم از بازار می‌کنند و بعد از درج اطلاعات با اهمیت مانند افزایش قیمت محصولات اقدام به فروش آن در قیمت بالا می‌کند. این اتفاق معمولا بین دو شرکت صورت می‌گیرد به عنوان مثال فرض کنید یک شرکت به جای بدهی خود قصد دارد سهام خود را  واگذار کند بنابراین برای بالا بردن قیمت سهم آن را از بازار جمع‌آوری و بعد از توقف، آن را با قیمت بالا تر به جای طلب خود به شرکت دیگر واگذار می‌کند.
فرض کنید سهام یک نماد در حال ریزش است، این شرکت به منظور توقف در نماد شروع به شایعه‌سازی می‌کند، سازمان بورس به منظور شفافیت، نماد این شرکت را متوقف می‌کند تا شرکت در مورد شایعه شفافیت ایجاد کند.  
به طور کلی معمولا شرکت‌های بزرگ برای حفظ ارزش و اعتبار خود و همچنین نظارت بیشتر دست به سوءاستفاده از ابزارهای بورس نمی‌کنند اما شرکت‌های کوچک که معمولا به شرکت‌های خانوادگی معروف هستند ممکن است در بورس برای بالا بردن سهم خود دست به چنین اقداماتی بزنند.
کد خبر: ۳۰٬۱۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha