۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
کرونا و تحریم‌ها عوامل مهم مشکلات اقتصادی دولت و تولید است
استاندار سمنان:

کرونا و تحریم‌ها عوامل مهم مشکلات اقتصادی دولت و تولید است

سمنان- استاندار سمنان بابیان اینکه وضعیت کنونی کشور بیان‌گر شرایط خاص اقتصادی است که با آن درگیر هستیم، گفت: تحریم‌ها و فشارهای دشمنان و همچنین کرونا دو عامل مهم مشکلات اقتصادی و تولید هستند.

به گزارش خبرنگار بازار، علی‌رضا آشناگر ظهر چهارشنبه در مراسم تقدیر از صنعتگران و تولیدکنندگان استان سمنان که به میزبانی اتاق بازرگانی سمنان برگزار شد ضمن اشاره به اینکه مشکلات و مصائب صنعت و تولید قابل‌درک است، بیان کرد: شرایط کشورمان ازلحاظ اقتصادی شرایطی دشوار محسوب می‌شود و این شرایط حاصل تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان است لذا نمی‌توانیم این موضوع را اندک بشماریم نقش دشمنان و آمریکا در ایجاد فشار به مردم را نمی‌توان نادیده و دست‌کم گرفت و در تحلیل‌ها نیز باید این موضوع را مدنظر قرارداد تا خدایی نخواسته مسائل و مشکلات به سمت دیگر سوق پیدا نکند.

وی افزود: نقش سیاسی و اقتصادی تصمیمات نابخردانه آمریکا در قبال اقتصاد ما ملموس است و حتی در شرایط کرونا شاهد بودیم که اگر این دشمنان به مسائل انسانی پایبند بودند می‌بایست حداقل گشایش‌هایی در این زمینه انجام می‌شد پس یکی از مسائل مهم مشکل‌زا آمریکا و مسائل اقتصادی حول و هوش تحریم است.

استاندار سمنان ادامه داد: اواخر سال قبل و سال جاری اقتصاد ماتحت تأثیر متغیر دیگری به نام کرونا قرار گرفت که تنها سلامت مردم را نشانه نرفته بود بلکه اقتصاد و اجتماع و فرهنگ و ... را نیز تحت تأثیر قرارداد و این امر تنها به کشورها نیز مرتبط نمی‌شد علی‌رغم تحریم‌ها، مدیریت کشور توانست به‌خوبی در مرحله اول بیماری را رصد و کنترل کند و در این موج دوم هم ان شالله باقدرت بتوانیم به کمک مردم بیاییم و با همراهی آنان بتوانیم این موضوع را هم کاهش دهیم.

آشناگر با تأکید بر اینکه کرونا بر اقتصاد ما تأثیر بیشتری گذاشت تا سلامت؛ بیان کرد: می‌توان به مردم گفت که با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی سلامت خود را حفظ کنند چراکه در 85 درصد موارد همین توصیه‌ها سلامت را تضمین می‌کند اما در شرایط کرونا نمی‌توان کاری کرد که صنعت تحت تأثیر قرار نگیرد زیرا هم واردات نیاز است و هم باید کالا را صادر کرد. هم باید ارز حاصل از آن را تأمین کرد و هم باید تأمین مالی برای پرداخت هزینه‌ها و حقوق و ... را داشت درنتیجه کار در کرونا دشوار شد و فشار زیادی به بخش تولید کشور وارد شد.

وی بابیان اینکه صنایع تعداد زیادی از روزها را تعطیل بودند و تعداد دیگری از روزها را با حداقل امکانات تولید می‌کنند، گفت: خوش‌بینانه می‌توان گفت در سطح استان واحدهای فعال توانسته‌اند هزینه‌هایشان را سربه‌سر کنند و این فشار به واحدهای صنعتی و تولیدی واردشده است از طرفی نیز دولت مانند صنعتگران منابع درآمدی‌اش را به خاطر تحریم‌ها و کرونا محدودشده دید و همچنین شاهد کاهش قیمت نفت بودیم درنتیجه دولت هم با مشکلات روبرو هستیم.

استاندار سمنان با اشاره به اینکه تحریم نفت، کاهش قیمت آن، کاهش صادرات نفت و محدودیت‌های نظام بانکی و پولی در تأمین ارز و مبادله آن مشکلات عدیده‌ای را پدید آورد، ابراز داشت: به دلیل اینکه تولید صنعتگران کاهش یافت، درآمدهای مالیاتی دولت نیز کاهش یافت و ماه‌ها شاهد بودیم که درامدهای دولتی به‌شدت کاهش داشت.

وی با اشاره به اینکه هم دولت و هم واحدهای تولیدی ماتحت تأثیر دو متغیر مهم تحریم و کرونا قرار گرفت، تأکید کرد: آیا این شرایط می‌تواند ما را با بن‌بست روبرو کند؟ قطعاً خیر؛ درست است که محدودیت‌هایی پدید می‌آید اما خلاقیت هم در همین شرایط محدودیت‌ها پدید آمده و به کمک ما می‌آید.

استاندار سمنان ادامه داد: نکته‌ای که ما از واحدهای تولیدی‌مان توقع داریم، خلاقیت، اتکال و تلاش است و البته مجاهدت که شکل بسیار سخت‌تری از تلاش محسوب می‌شود تا بتوانیم تولید را برای کمک به کشور، حفظ اشتغال و کمک به مردم افزایش دهیم که این یک نوع رسالت تاریخی است زیرا بخش مهمی از درامدهای کشور را همین واحدهای تولیدی تأمین می‌کند.

آشناگر با تأکید بر اینکه دولت می‌بایست با بخش تولید هم‌اندیشی و همراهی داشته باشد، تصریح داشت: حتماً دولت باید گوش شنوا برای شنیدن مشکلات واحدهای صنعتی داشته باشد و حتماً واحدهای صنعتی ما هم درک متقابل از مشکلات دولت داشته باشند و هیچ‌کدام نمی‌توانیم مطلق اندیشی کنیم که هرچه ما می گوییم درست و هرچه صنعت می گوید غلط است.

کد خبر: ۳۰٬۰۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha