۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی تا ۳۰ درصد قیمت مسکن را کاهش می دهد
موافقان طرح «افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی»؛

اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی تا ۳۰ درصد قیمت مسکن را کاهش می دهد

موافقان طرح افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی معتقدند اجرای این طرح و عرضه ۲.۵ میلیون واحد خالی به بازار قیمت مسکن را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد.

به گزارش بازار به نقل از خانه‌ ملت، ابراهیم رضایی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با کلیات طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم در ارتباط با اخذ مالیات از خانه های خالی، گفت: براساس قانون اساسی داشتن مسکن حق طبیعی هر خانواده ای است و دولت موظف است براساس اولویت زمینه اجرای این قانون را برای افراد نیازمند به خصوص روستاییان و کارگران فراهم کند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست های کلی مقام معظم رهبری در خصوص مسکن، گفت: براساس این سیاست ها، مقام معظم رهبری بر برنامه ریزی دولت در جهت تامین مسکن، حقوق های کم درآمد و نیازمند تاکید می کند، از طرفی ماده ۵ این سیاست ها در اصلاح و ایجاد نظام مالیاتی و ایجاد بانک اطلاعاتی مسکن کاری بر زمین مانده است که باید به اجرا برسد.

وی با اشاره به اینکه طرح افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی عملیاتی و براساس استفاده از تجربه کشورهای دنیا تدوین شده است، گفت: اجرای این طرح موجب می شود واحدهای خالی در سطح کشور به بازار عرضه شود. ما شرمنده جوانان و زوج هایی هستیم که به دلیل گرانی مسکن و ناتوانی در تامین اجاره بها با مشکل جدی مواجه شده اند. معتقدم تصویب این طرح بر انحصار، دلالی و سوداگری بی حد بازار مسکن تاثیر می گذارد.

رضایی با بیان اینکه بین سال های ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵ تعداد مستاجران از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر بیش از ۶ میلیون خانوار در واحدهای استیجاری زندگی می کنند در حالی که بیش از ۲.۵ میلیون خانه خالی و ۲ برابر استاندارد دنیا در کشور وجود دارد از این رو تصویب این طرح تا ۳۰ درصد قیمت مسکن را کاهش می دهد.

خاندوزی در موافقت با این طرح، گفت: این طرح بر دو رکن اساسی استوار است، ابتدا اثربخش کردن نرخ مالیات خانه های خالی که قبلا در مجلس به تصویب رسیده اما نرخ ناکارآمدی داشت همچنین تقویت سامانه املاک و اسناد کشور رکن دوم این طرح است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲.۵ میلیون خانه خالی در سال ۹۵ در کشور وجود داشته که عرضه ۲۰ درصد آن ها در بازار معادل کل ساخت مسکن در سال ۹۸ است، افزود: برخی مدعی می شوند که اجرای این طرح موجب افزایش قیمت مسکن می شود در حالی که عرضه این تعداد خانه به بازار قیمت ها را کاهش می دهد از طرفی این قانون از سال ۹۴ وجود داشته اما به دلیل نرخ پایین مالیات و سامانه شناسایی ضعیف موثر واقع نشده است از این رو قانون فعلی در حال اصلاح و ترمیم است.

وی ادامه داد: براساس قانون سال ۹۴ اگر فردی یک خانه یک میلیارد تومانی داشته باشد در طول یک سال تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت می کند، این رقم برای فعالان اقتصادی در جهت عرضه خانه های خالی انگیزه بخش نبوده است بنابراین با اجرای این طرح نه تنها خانه های خالی به بازار عرضه می شوند بلکه تمامی دستگاه ها نیز مکلف می شوند به صورت رایگان با سامانه اسکان و املاک همکاری کنند. همچنین مخاطب این قانون محتکرین بوده و به فعالیت های ساخت و ساز خللی وارد نمی شود.

ابراهیم عزیزی در موافقت با افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی با بیان اینکه مردم منتظر یک تصمیم عاقلانه و هوشمندانه از جانب مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار مسکن هستند، گفت: براساس استانداردهای بین المللی وجود ۴ الی ۵ درصد خانه خالی در هر کشوری پذیرفته شده است اما در ایران ۱۰ درصد و در تهران ۱۸ درصد خانه های خالی وجود دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب این طرح موجب افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی می شود، گفت: هدف این طرح محتکران بوده و هیچ منافاتی با تولید و ساخت مسکن ندارد و یقینا راهکاری برای حل مشکل فعلی مسکن است. معتقدم دولت در طول این سال ها انگیزه جدی برای حل مشکل مسکن را نداشته است بنابراین باید با اجرای این طرح بازار مسکن را از تجاری سازی خارج کرده و به سمت مصرفی تر شدن آن سوق دهیم.

وی با اشاره به مشکلات اساسی کشور در حوزه مسکن، افزود: عرضه ۲میلیون و نیم واحد خالی به بازار نرخ خانه ها را کاهش می دهد. با توجه به اینکه مردم انتظار دارند از احتکار مسکن جلوگیری کنیم اجرای این طرح می تواند تا حدودی مانع سوداگری در این بازار شود.

کد خبر: ۲۹٬۹۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • asad IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
      0 0
      کی اجرا میشه الان ۵ ماه از سال ۹۹ گذشته لابد این طرح در سال ۱۴۵۰ میخواد عملی بشه همش حرف اگر قراره کاری انجام بشه انجام بدین همش حرف اگر عرضه انجام دادن ندارید و یا ۲۰ تا خونه ای که هر کدام از مسئولین خودشون احتکار کردن دست و پاشون رو بسته بگن تا مردم به فکر سم سیانور باشن برای خودشون تا بمیرن از دست دولت بی تدبیر ...که به فکر ایران و ایرانی نیستن راحت بشن البته اگر با این وضع بتونن یه قبر تهیه کنند اگر میخ جای وزیر مسکن و ره و شهرسازی گذاشته بودن شرایط مردم بهتر از این بود که هست یه طرح دادن بین هم تو ارگانهای مختلف دست به دست میکنن تا ببینن چکار میتونن انجام بدن که خودشون راه فرار قانونی برای چند تا خونه ای که خالی دارند و یا اجاره سوری دادن پیدا کنن لابد میخوان خونه ها رو با اجاره های کاذب به اقوام درجه یک خودشون ثبت کنن بگن با اجاره کم دادیم مستاجر که مالیات ندن و یا ارزش ملک خودشون پایین نیاد قشر کارگر و زحمت کش جامعه کمرش شکست زیر بار این همه بی تدبیری و بی فکری و زیاده خواهی کستنی که در راس امور هستند و خودشون یا صاحب چند تا خانه و ویلا هستند و یا دستشون تو کاسه
    • asd IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
      0 0
      یه دروغ دیگه که مسئولین بتونن خونه های خودشون رو گرونتر از قبل با سود بیشتر و راحتتر از قبل اجاره بدن جالبه که پول رو میدن به صاحبخانه نه مستاجر بدبخت فلک زده یعنی پول رو میریزن تو حساب صاحبخانه ها...نمیدونم چرا صاحبان خونه ها نمیرن مثل بقیه دنبال یه شغل آبرومند و زحمت بکشن مثل مستاجرهای بیچاره ۴ تا خونه خریده مال خودشه به کسی مربوط نیست نه سواد دانشگاهی نه تجربه و تخصصی هر چقدر دلش بخواد اجاره میده یا هتل آپارتمان درست میکنه یا خالی میزاره بشه ۸ برابر بفروشه و با ۱۰ برابر اجاره میده هر کی هر کیه دولت هم ... هی میگه ما خودمون انتخاب کردیم که تو خیابون و یا رو پشت بام زندگی کنیم ببخشید ما انتخاب نکردیم همه کارا رو شما میکنید تاوانش رو مردم بدبخت دارن میدن اگه راست میگید بیایید با همین ۷۰ میلیون خونه درست کنید ۲ خوابه ۱۲۰ متری بگید هر که جوانه و خونه به نام خودش و یا زنش و یا بچه اش نداره بیاد ۷۰ بده خودش خونه دار بشه به جای اینکه ماهی بدین ماهی گرفتن رو یاد مردم بینواه بدین ،اینکه شد تورم و گرونی و تایید ظلم های تو جامعه طرف خونه رو با وام ۱۰ ساله بهش دادن ۴۰ میلیون گذاشت