۳۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
افزایش ساخت‌وسازهای غیرقانونی در حومه مشهد؛ روستاها یک‌شبه شهر می‌شوند
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش ساخت‌وسازهای غیرقانونی در حومه مشهد؛ روستاها یک‌شبه شهر می‌شوند

مشهد- افزایش قیمت مسکن و تمایل شهروندان کلان‌شهر مشهد به ساخت تفرجگاه‌های شخصی، روستاها و اراضی اطراف شهر را به جولانگاه ساخت‌وسازهای غیرمجاز تبدیل کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: شهرستان مشهد با سه و نیم میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومترمربع مساحت متشکل از سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستا است، کلان‌شهر مشهد نیز با ۳۵۰ کیلومترمربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.

تعداد روستاهای بخش مرکزی ۲۲۰ روستا است و بیش از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۱۳۵ روستا چسبیده به کلان‌شهر مشهد و در حریم آن قرار گرفته‌اند و بیشترین میزان ساخت‌وسازهای غیرمجاز مربوط به این مناطق است.

هجوم به روستاها
در این میان مشهد به‌عنوان دومین کلان‌شهر بزرگ ایران پس از تهران شاهد هجوم سازندگان بی‌توجه به ضوابط ساخت‌وساز در عرصه روستاهای اطراف این شهر  است.

برخی شهروندان باهدف ایجاد یک مکان تفریحی و حیات خلوت در مناطق روستایی اقدام به تصرف، ساخت‌وساز یا خرید این املاک و اراضی کرده و برخی دیگر با توجه به افزایش قیمت مسکن باهدف سرمایه‌گذاری در بخش زمین و به امید گران شدن آن در آینده به این تصرفات و تغییر کاربری و تفکیک‌های غیرمجاز اقدام کرده‌اند.

در این میان بنگاه‌های املاک فاقد مجوز و پرشمار در اراضی و پهنه‌های حریم شهر مشهد نیز در وقوع این تخلفات نقش مهمی ایفا می‌کنند که اتحادیه این صنف بر روی فعالیت این واحدهای صنفی غیرمجاز نظارت کافی ندارد.

مشکلات جدید روستاها
در همین راستا یکی از اعضای شورای اسلامی روستاهای مشهد در گفت‌وگو با بازار عنوان کرد: اگرچه ساخت‌وساز و توسعه روستاها موجب آبادانی و رونق می‌شود اما ساخت‌وسازهای غیرمجاز و خارج از قواعد تنها به مشکلات روستاها می‌افزاید.

مشهد مقدس به‌عنوان دومین کلان‌شهر بزرگ ایران پس از تهران شاهد هجوم سازندگان بی‌توجه به ضوابط ساخت‌وساز در عرصه روستاهای اطراف این شهر است

محمد مشکی بابیان اینکه تبدیل اراضی مزروعی به باغ موجب شده تا مصرف آب در روستاهای حومه مشهد به شدت افزایش پیدا کند بیان کرد: این موضوع بسیاری از روستائیان را در تابستان با کمبود آب و حتی قطعی آب روبرو کرده است.

وی بابیان اینکه بسیاری از باغ ویلاهای غیرمجاز متأسفانه آب شرب را صرف آبیاری درختان و استخرهای تفریحی می‌کنند، افزود: این موضوع موجب اعتراض بسیاری از روستائیان شده است.

مشکی هم‌چنین با اشاره به اینکه بسیاری از صاحبان باغ ویلاهای غیرمجاز زباله‌های خود ر در منطقه رها کرده و هزینه‌ای نیز برای جمع‌آوری متقبل نمی‌شود لذا این موضوع نیز هزینه‌های سرباری را برای دهیاری‌ها به همراه داشته است.

مشهد پیشرو در تغییر کاربری
رئیس اداره جهاد کشاورزی مشهد در گفت‌وگو با بازار بابیان اینکه این شهرستان‌ در  استان خراسان رضوی بیشترین شمار تغییر کاربری و شناسایی و اجرای تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی را به خود اختصاص داده است، بیان کرد: ظرف ۵۰ سال اخیر ۸۰ سکونتگاه روستایی وارد محدوده شهری مشهد شده‌ است و ۵۱ و دو دهم درصد جمعیت استان خراسان رضوی در شهرستان مشهد سکونت دارند.

امید طهماسبی زاده بابیان اینکه برخورد با تخلفات حوزه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی تا قبل از سال ۱۳۹۵ خیلی چشمگیر نبود، افزود: اما این روند از سال ۹۵ به بعد روند رو به رشدی را آغاز کرد.

وی با اشاره به این موضوع که در شش ماه دوم سال گذشته برابر با کل عملکرد سال‌های ۹۶،۹۵ و ۹۷ در حوزه برخورد با این تخلف عمل شده و برخورد با تغییر غیرمجاز کاربری اراضی معادل ۵۰۰ درصد افزایش‌یافته است ادامه داد: طی نیمه دوم سال گذشته تعداد یک هزار و ۴۸۰ مورد قطعه‌بندی، باغ‌ ویلا و پی‌کنی برای احداث ساختمان به‌صورت غیرمجاز در اراضی کشاورزی مشهد قلع‌وقمع شده است که هنوز هم این میزان بخشی جزئی از تغییر کاربری‌های غیرمجاز موجود است.

شناسایی و برخورد با عاملان تغییر کاربری
رئیس اداره جهاد کشاورزی مشهد در این زمینه با اشاره به اینکه شناسایی و برخورد با عاملان تغییر کاربری و قلع‌وقمع سازه‌ها از مهم‌ترین اقدامات و برنامه‌های در دستور کار است، گفت: در سال جاری  بیش از یک هزار بنای غیرمجاز که در اراضی کشاورزی ساخته‌شده بود قلع‌وقمع شد.

طی نیمه دوم سال گذشته تعداد یک هزار و ۴۸۰ مورد قطعه‌بندی، باغ‌ ویلا و پی‌کنی برای احداث ساختمان به‌صورت غیرمجاز در اراضی کشاورزی مشهد قلع‌وقمع شده است که هنوز هم این میزان بخشی جزئی از تغییر کاربری‌های غیرمجاز موجود است

طهماسبی زاده ادامه داد: در شهرستان مشهد با هر مورد شناسایی‌شده تغییر کاربری برخورد می‌شود و اغماضی در این زمینه وجود ندارد.

حذف منابع درآمدی روستائیان
در همین راستا مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: با تغییر کاربری اراضی کشاورزی منابع درآمدی روستائیان حذف و آن را به سمت شغل کاذب در شهرها سوق می‌دهد.

محمدرضا قوسیان مقدم با اشاره به این موضوع که خرد کردن اراضی کشاورزی باعث حذف منبع اصلی درآمد روستائیان می‌شود بیان می‌کند: به‌منظور حفظ کاربری اراضی کشاورزی، تداوم و بهره‌وری آن‌ها، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها در خارج از محدوده قانونی شهرها و شهرک‌ها جز در موارد ضروری ممنوع است.

وی با اشاره به این موضوع که با خروج هر هکتار از اراضی کشاورزی از چرخه تولید، یک خانواده روستایی منبع درآمد خود را ازدست‌داده و بیکار می‌شود به ما می‌گوید: در سال گذشته به تعداد ۲۵۰۵مورد ابنیه و مستحدثات غیرمجاز اراضی کشاورزی به استناد تبصره ۲ ماده ۱۰قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و۱۹۱ مورد بر اساس ماده‌قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی  احکام صادره قطعی، قلع‌وقمع به حالت اولیه اعاده شد.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید می‌کند: در سال گذشته نیز از تعداد دو هزار و ۵۱۴۶ مورد در سطح ۷۷۴ هکتار تغییر کاربری غیرمجاز شناسایی شد که برای تعداد ۸۲۲ مورد اخطار توقف عملیات صادر شد.

حریم مشهد در تصرف باغ ویلاها
اگرچه بنا بر اظهارات مسئولان جهاد کشاورزی مقابله با تصرف کنندگان غیرقانونی با جدیت ادامه داشته و احکام بسیاری برای تخریب ابنیه و مستحدثات غیرمجاز اراضی کشاورزی صادر و به مرحله اجرا رسیده است اما آمارهای موجود گواه این موضوع است که سرعت ساخت‌وسازهای غیرقانونی و رشد باغ ویلاها از اقدامات مسئولان سبقت‌گرفته است.

ارزانی زمین در محدوده حریم مشهد، مشکلات ناشی از افزایش جمعیت، رواج پدیده آپارتمان‌نشینی و نیاز مردم به تفرجگاه‌ها به ساخت‌وساز باغ ویلا در حریم مشهد دامن زده است

در این رابطه استناد به سخنان مدیر پروژه هماهنگی حریم شهر مشهد که اعلام کرده است بر اساس بررسی تصاویر هوایی از حریم شهر مشهد ۲۳ هزار باغ ویلا در پهنه ۸۶ هزار هکتاری حریم این کلان‌شهر وجود دارد که اغلب به‌صورت غیرقانونی ساخته‌شده‌اند خود گویای حجم و سرعت ساخت و ساز هیا غیر مجاز است که هر روز بر تعداد آن افزوده می شود.

کامران وثوق رضوی مشهدی چندی پیش اعلام کرد: ارزانی زمین در محدوده حریم مشهد، مشکلات ناشی از افزایش جمعیت، رواج پدیده آپارتمان‌نشینی و نیاز مردم به تفرجگاه‌ها به ساخت‌وساز باغ ویلا در حریم مشهد دامن زده است.

وی در همین رابطه به رسانه ها گفت: بر اساس بررسی تصاویر هوایی حدود یک هزار و ۵۰۰ باغ ویلا در حریم مشهد دارای استخر است که به‌صورت غیرمجاز ساخته‌شده است.

کد خبر: ۲۹٬۹۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha