۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
ضرورت صرف منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری پروژه‌ها
عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد

ضرورت صرف منابع صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری پروژه‌ها

خالقی عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: اگر قرار است پولی از صندوق توسعه ملی خارج کنیم، نباید به سمت هزینه های جاری برود و باید به عنوان سرمایه گذاری از منابع صندوق استفاده شود تا باعث ایجاد درآمد شود و بودجه کشور باید از درآمدهای مالیاتی تأمین شود.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، آرمان خالقی، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت به فلسفه وجودی صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: این صندوق که از حساب ذخیره ارزی در کشور شروع شد به این دلیل ایجاد شده است تا منابع ارزی حاصل از فروش نفت را تبدیل به منابع جاری مانند پرداخت حقوق کارکنان نکنیم و تبدیل به یک سرمایه گذاری ماندگار کشور کنیم.

وی با تأکید بر اینکه نفت یک سرمایه بین نسلی است، اظهار کرد: اینکه نفت را به فروش برسانیم و آن را تبدیل به ابزاری برای پرداخت هزینه های جاری دولت و کشور کنیم، یک اقدام اشتباه است و این مسئله جزو سیاست های کلان ابلاغی رهبر معظم انقلاب هم است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه برای حفظ سرمایه های حاصل از نفت، صندوق توسعه ملی ایجاد شد، عنوان کرد: این صندوق مازاد درآمدهای نفتی را تجمیع می کرد و باید آن را برای سرمایه گذاری های ثابت و پروژه های توسعه ای در کشور هزینه کنیم.

وی به وجود صندوق های مشابه صندوق توسعه ملی در کشورهای شبیه ایران اشاره و اظهار کرد: این اقدام برای ذخیره منابع است تا پشتوانه اقتصاد کشورها باشد و در اوقاتی که از آن به عنوان روز مبادا یاد می شود، به درستی استفاده شود. این مسئله سبب پایداری اقتصادی می شود و شکنندگی اقتصاد را از بین خواهد برد.

خالقی با اشاره به تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران، گفت: عدم فروش نفت و کاهش درآمدهای این حوزه باعث شد نفت، تقریباً نقش اصلی و اثرگذار خود را در عرصه بودجه از دست بدهد و بودجه کشور متکی بر مالیات ها و مواد مشابه شود. این موضوع مصداق ضرب المثل «عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد» است. این مشکلات ایران را به این سمت برد که بودجه دولتی را از فروش نفت قطع کنیم.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت در عین حال از وجود یک تهدید در دل فرصت به وجود آمده گفت و بیان کرد: کاهش درآمدهای دولت، موجبات کمبود منابع ارزی و کاهش ارزش پول را به دنبال دارد و این مهم نیاز دولت را برای تأمین مالی پروژه ها بالا می برد.

وی افزود: اگر قرار است پولی از صندوق توسعه ملی خارج کنیم، نباید به سمت هزینه های جاری برویم و باید به عنوان یک سرمایه گذاری از منابع صندوق استفاده شود تا باعث ایجاد درآمد و پویایی شود و بودجه کشور باید از درآمدهای مالیاتی و جانبی حاصل از سرمایه گذاری ها تامین شود.

کد خبر: ۲۹٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha