۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
اوراق تبعی ابزار تامین مالی از طریق سهام است
مدیر ابزارهای نوین مالی بورس تهران:

اوراق تبعی ابزار تامین مالی از طریق سهام است

نظری، مدیر ابزارهای نوین مالی بورس تهران گفت: اوراق اختیار فروش تبعی به عنوان یک ابزار تامین مالی از طریق سهام است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، «نگارنظری» افزود: بطور عموم کسانی که تامین مالی می‌کنند اوراق مشارکت انتشار می‌دهند یا از طریق انواع صکوک که رویه‌های مختص به خود را دارد.

وی اظهارداشت: اینکه بتوانیم تامین مالی را بواسطه سهام انجام دهیم به عنوان یک دغدغه برای بورس تهران است چون بسیار می‌تواند برای سهامداران عمده شرکت‌ها ابزار مناسبی باشد هم از این نظر که حداقل در مورد اوراق تبعی رویه‌های تامین مالی بسیار با سرعت انجام می‌شود و عموما نرخ‌های تامین مالی هم پائین تر است نسبت به سایر روش‌های تامین مالی چه شبکه بانکی باشد چه انواع اوراق تامین مالی.

مدیر ابزارهای نوین مالی بورس تهران گفت: در اوراق تبعی کسانی که سرمایه گذاری می‌کنند عمدتا صندوق‌ها هستند نه اشخاص حقیقی گرچه محدودیتی برای سرمایه گذاری اشخاص حقیقی وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: طبق معمول در اطلاعیه عرضه اگر محدودیتی باشد به صراحت اعلام می‌کنیم ولی در مورد اشخاص حقوقی عمدتا محدودیتی وجود نداشته و بالای ۹۰ تا ۹۵ درصد مشتریان این اوراق صندوق‌های سرمایه گذاری هستند چون یک ابزار پوشش ریسک برای این صندوق‌ها هم محسوب می‌شود.

نظری در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: پیرو اطلاعیه منتشر شده در رابطه با عرضه اوراق اختیار فروش تبعی توسط یک شرکت صنایع پتروشیمی در بورس اوراق بهادار تهران با استقبال سرمایه‌گذاران تمامی اوراق قابل عرضه طی یک روز معاملاتی به فروش رسیده و تامین مالی هزار میلیارد تومانی هلدینگ مزبور از این طریق به انجام رسید.

وی ضمن اشاره به اصلاح مقررات مربوط به نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌ های سرمایه‌گذاری در اوراق اختیار فروش تبعی گفت: با پیگیری‌های انجام شده سازمان بورس موافقت خود را با اصلاح نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها اعلام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند حداکثر به میزان ۱۵ درصد از حجم هر یک از اوراق اختیار فروش تبعی انتشار یافته را خریداری کنند.

مدیر ابزارهای نوین مالی بورس تهران افزود: همچنین سرمایه‌گذاری صندوق ‌های سرمایه‌گذاری در سهامی که مبنای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی با هدف تامین مالی هستند از نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌ها در سهام خارج و در ردیف نصاب سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، گواهی سپرده بانکی و سپرده بانکی قرار گرفته است از اینرو انتشار اوراق اختیار فروش تبعی می‌تواند به عنوان مسیری کوتاه و کم هزینه جهت تامین مالی پروژه ‌ها و برنامه ‌های توسعه ‌ای مدنظر شرکت‌ های مختلف قرار گیرد.

کد خبر: ۲۹٬۹۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha