۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
پیشرفت لاک‌پشتی پروژه ۲۳ ساله فاضلاب؛ کم آبی در کرمان چالش برانگیز شد
گزارش خبری بازار؛

پیشرفت لاک‌پشتی پروژه ۲۳ ساله فاضلاب؛ کم آبی در کرمان چالش برانگیز شد

کرمان - در حالی مدیرعامل آبفای استان کرمان از پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه فاضلاب شهر کرمان سخن می گوید که از زمان آغاز این پروژه ۲۳ سال می گذرد و حالا باید کرمانی ها منتظر تحقق وعده تکمیل شبکه فاضلاب این شهر ظرف پنج سال آینده باشند.

بازار؛ گروه استان ها: خرداد ماه ۷۶ بود که پروژه فاضلاب شهر کرمان آغاز شد و حالا ۲۳ سال است که مردم این شهر شاهد پیشرفت لاک‌پشتی این پروژه هستند به گونه ای که بعد از ۲۳ سال این پروژه فقط ۳۰ درصد پیشرفت داشته و آنگونه که مدیرعامل شرکت آب  فاضلاب استان کرمان می گوید همچنان باید پنج سال دیگر هم برای تکمیل این پروژه صبر کرد.

در کرمان این مسائل، این روزها کم آبی در شرایط کرونا و افزایش دما هوا شرایط را دشوار کرده است؛ کم آبی در کرمان به حدی است که فشار افت آب در خانه ها کاملا محسوس بوده و حتی در مقطعی مناطقی از شهر با تانکر آبرسانی می شد.  

بهار امسال اگرچه با بارش های مناسب آغاز شد و افزایش بارندگی قابل  توجهی را در سطح استان شاهد بودیم اما به دلیل خشکسالی‌های مکرر دو دهه اخیر هنوز در ذخایر آبی استان تراز منفی است و هنوز با پدیده خشکسالی و بحران کمبود آب در استان مواجه هستیم به همین دلیل باید مدیریت مصرف در بخش‌های مختلف همچنان در اولویت مردم قرار داشته باشد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان بعدازظهر سه شنبه در جمع اصحاب رسانه در سالن کنفرانس این شرکت در خصوص وضعیت آب استان بیان داشت: از ۸۳ شهر کرمان ۱۳ شهر در وضعیت قرمز قرار دارند از جمله چترود، منوجان، رفسنجان، زرند، کاظم‌آباد، کرمان، ریگان، هنزا، بم، بروات، جیرفت و... که متاسفانه ۶۳ درصد جمعیت استان را در بر دارند.

محمد طاهری با اشاره به اینکه در حال حاضر قطعی آب در سطح شهر کرمان نداریم، افزود: کرمان ۲۳۰ هزار واحد مسکونی دارد که هر کدام از واحدها یک کولر دارند که به طور متوسط ۲۰ لیتر آب در ساعت مصرف می‌کنند و موجب کاهش آب مخازن می‌شود.

آبرسانی با ۱۲ دستگاه تانکر به شهر کرمان
وی در خصوص قطعی آب برخی مناطق شهر کرمان گفت: طی چند روز اخیر به دلیل افت فشار آب، علاوه بر آپارتمان‌ها در مناطق حاشیه‌نشینی با حدود ۱۲ دستگاه تانکر سیار کار آبرسانی انجام شده است.

طاهری تصریح کرد: در تابستان امسال کل منابع آبی ما در ۲۴ ساعت در حال بهره‌برداری است و بیش از ۱۰۰ حلقه چاه، آب شهر کرمان را تامین می‌کند ضمن اینکه شاهد یکسری حوادثی که از عهده ما خارج است هستیم.

وی یادآور شد: یکی از مواردی که مصرف آب را افزایش داده افزایش جمعیت است همچنین حداقل ۳ تا ۵ درصد افزایش مصرف آب ناشی از بیماری کرونا است که امسال بر افزایش مصرف آب تاثیر گذاشته است.

مدیر عامل آبفای استان کرمان گفت: در حال حاضر پنج هزار ۶۴۲ روستا داریم که بیش از دو هزار و ۷۰۰ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد که از این آمار هزار و ۸۷۱ روستا دارای شبکه آب آشامیدنی هستند و دو هزار و ۷۵۲ روستای زیر ۲۰ خانوار وجود دارند که از این تعداد ۴۹۸ روستا از شبکه آب آشامیدنی برخوردارند.

کاهش تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می شوند
طاهری گفت:  آبرسانی به ۵۱۲ روستا انجام می‌شود ضمن اینکه سال گذشته ۸۱۲ روستا به وسیله تانکر آبرسانی می شده که هم اکنون به دلیل بارندگی هایی که انجام شده حدود ۳۰۰ روستا از این آمار کم شده‌اند.

مدیرعامل آبفای استان کرمان خاطرنشان ساخت: روستاهای فاقد آب آشامیدنی بالای ۲۰ خانوار حدود ۷۶۰ روستا می باشد و متاسفانه روستاهای فاقد آب زیر ۲۰ خانوار دو هزار و ۲۷۴ مورد هستند.

طاهری در بخش دیگری از سخنانش به پروژه فاضلاب شهر کرمان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نرخ بهره‌مندی فاضلاب ۱۱ درصد است که به طور متوسط ۴۵ درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌کنم طی ۴ سال آینده به ۵۵ درصد افزایش می یابد.

وی ادامه داد: پروژه‌های سیرجان با ۶۵ درصد، کرمان ۳۵ درصد، زرند ۵ درصد، بردسیر ۳۴ درصد، کهنوج ۶۶ درصد، راور ۳۴ درصد و پاریز ۱۰ درصد توسط بخش خصوصی در حال انجام است.

مدیرعامل آبفای استان کرمان گفت: با اجرای پروژه های فاضلاب علاوه بر بالا بردن بهداشت عمومی و استفاده از پساب به صنعت استان هم کمک خواهد شد ضمن اینکه یک بازار کار در حاشیه شهرها ایجاد خواهد شد.

وی در خصوص وضعیت کیفی آب برخی نقاط شهر کرمان گفت: کیفیت آب در هر شهری متفاوت است اما در شهر کرمان آب از طریق چاه ها استخراج می شود که از طریق تصفیه خانه ها تسویه و وارد شبکه آبرسانی شهر کرمان می شود ضمن اینکه روزانه این آب قبل از ورود به شبکه توسط شرکت آب  فاضلاب و دانشگاه علوم‌پزشکی‌کرمان مورد آزمایش و پایش قرار می گیرد.

وی ادامه داد: شهر کرمان هزار و ۹۸۰ کیلومتر شبکه آبرسانی دارد که در مقاطع مختلف وجود دارد و ممکن است در برخی مناطق در لوله‌ها به دلیل عمر طولانی (۴۰ ساله) شبکه آب شهر کرمان دارای کدورت باشد که با تماس با شرکت آب و فاضلاب فوراً کدورت آن برطرف خواهد شد.

طاهری گفت: پروژه فاضلاب در سه شهر استان کرمان در حال انجام است و مقرر شده بخش خصوصی برای اجرای پروژه فاضلاب شهر کرمان هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان شهر سیرجان ۲۸۰ میلیارد تومان و شهر زرند ۲۱۷ میلیارد تومان سرمایه گذاری کند که هم‌اکنون پیمانکار در حال اجرای این پروژه ها است.

پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه فاضلاب شهر کرمان
وی ادامه داد: تا به حال در زمینه پروژه شهر کرمان بالغ بر ۲۰۰ میلیارد سرمایه‌گذاری شده که تاکنون ۱۲۰ کیلومتر شبکه آن اجرا شده و حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است همچنین پروژه تصفیه خانه سیرجان تا مهرماه تکمیل خواهد شد که در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت داشته و نیز پروژه شبکه فاضلاب زرند هم ۱۵ کیلومتر اجرا شده است.

طاهری یادآور شد: پروژه فاضلاب شهر کرمان ظرف پنج سال آینده، سیرجان دو سال آینده و زرند سه سال دیگر به بهره برداری خواهند رسید.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمان تصریح کرد: بزرگترین رقم سرمایه گذاری در سطح کشور در استان کرمان محقق شده ضمن اینکه در یک سال حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان کرمان داشتیم و تقریبا این پروژه‌ها برای شش تا هفت هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است و در کشور جزو بهترین پروژه‌ها است.

وی گفت: انشعاب فاضلاب در محله‌هایی که قرار است ظرف شش ماه آینده به بهره‌برداری برسد پیش فروش امتیاز فاضلاب انجام خواهد گرفت.

کرمان با بحران آب مواجه است
طاهری گفت: برخی از افراد اظهار می کنند کرمان با کمبود آب شرب مواجه نیست که این مسئله صحیح نمی باشد زیرا میزان مصرف آب شرب هر فرد و میزان خروجی آب از چاه ها کاملاً مشخص است بنابراین با علم به این که ۲۳۰ هزار واحد مسکونی در کرمان وجود دارد نیاز آبی آن ها و مناطق حاشیه قابل محاسبه است و به راحتی می توانیم با فرمول های جهانی میزان مصرف و میزان خروجی را تعیین کنیم و در نهایت مشخص خواهد شد که کرمان به سه هزار لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد و نیازی به فرافکنی نیست زیرا سرانه آب قابل بررسی است.

وی در خصوص تامین آب مورد نیاز شهر کرمان گفت: تامین آب بایدبه سمت تامین آب از طریق آب‌های سطحی می‌رفت اما متاسفانه بزرگترین مرکز استانی در کشور هستیم که آب شرب خود را از آبهای زیرسطحی تامین می کند این در حالی است که مراکز استان‌ها آب مورد نیاز خود را از سدها تامین می‌کنند ضمن این که در استان تنها مقداری از نیاز آب شرب شهرهای بافت و سیرجان از آب سد تامین می شود.

طاهری در خصوص قطعی آب ماهان یادآور شد: ماهان از شهرهایی است که در حال حاضر در معرض تنش آبی قرار دارد یعنی تولید با مصرف برابر است با توجه به جمعیتی که اواخر هفته به ماهان سرازیر می‌شود این کم آبی دور از انتظار نیست.

هدر رفت ۲۸ درصدی آب در کرمان
مدیرکل آب و فاضلاب استان کرمان در بخشی از سخنان خود به هدر رفت آب اشاره کرد و ابراز داشت: به صورت میانگین بین ۲۶ تا ۲۸ درصد هدر رفت آب در استان کرمان داریم که در مناطق مختلف متغیر است اما هدر رفت آب در کرمان ۲۰ درصد است ضمن این که هدر رفت ۱۵ درصدی در دنیا معمول است.

وی در ادامه گفت: هدر رفته آب به دو صورت فیزیکی یا غیرفیزیکی اتفاق می افتد در هدر رفت فیزیکی مثلا لوله آب دچار ترکیدگی می‌شود و در هدر رفت غیرفیزیکی می‌توان به حاشیه‌نشینی اشاره کرد زیرا همه حاشیه‌نشین‌ها از آب استفاده می‌کنند و کنتور هم ندارند و پولی بابت این مصرف آب پرداخت نمی‌شوند بنابراین می توان گفت هدر رفت آب در شهر کرمان بین ۱۸ تا ۲۰ درصد است.

وی در خصوص مخالفت شرکت آب و فاضلاب استان کرمان با اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهر کرمان بیان داشت: در شهر کرمان برای ساخت واحدهای مسکونی دو قطعه زمین در کنار کارخانه خانه سازی سرآسیاب و یک قطعه زمین کنار هنرستان رضوان جنب سیدی پیشنهاد دادند؛  ضمن اینکه اصلا در این منطقه آبی نیست و اگر بخواهیم تامین کنیم میلیاردها تومان هزینه در بر دارد و معتقدیم جایی برای طرح اقدام مسکن را جانمایی کنید که بعدها مردم مشکل پیدا نکنند لذا ما با اقدام  ملی مسکن مخالف نیستیم.

وی در پایان از مردم تا هزینه قبوض آب را پرداخت کنند و یادآور شد: درصد زیادی از مردم هستند که این مبلغ را پرداخت نمی‌کنند.

کد خبر: ۲۹٬۸۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha