۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
نسخه‌هایی که ۸ ماه بعد عینک می شوند؛ «اَرزتان» به روی چشممان!
گزارش بازار از روزگار ناخوش یک صنف و شهروندان درگیر با آن

نسخه‌هایی که ۸ ماه بعد عینک می شوند؛ «اَرزتان» به روی چشممان!

قاب و عدسی عینک که با ارز آزاد وارد کشور می شود به دلیل جهش نرخ ناشی از نوسانات ارزی و کاهش قدرت خرید مردم تقریبا به صورت کامل از سبد خرید مردم حذف شده است.

ملیحه خورده پا؛ بازار: کاهش قدرت خرید مردم به دلیل افزایش شدید نرخ ارز و عدم تطابق میزان افزایش حقوق مردم با گرانی انواع کالا در بازار موجب شده تا این روزها دخل و خرج ها با یکدیگر همخوانی نداشته باشد و مردم برای کوک کردن ساز ناکوک زندگی شان تلاش می کنند تا فقط کالاهای اساسی را خریداری کنند تا بتوانند زنده بمانند.

عدم تطابق میان حقوق و دستمزد با نرخ تورم و نوسانات قیمتی یکی از مولفه هایی است که موجب می شود تا دهک های پایین جامعه اقدام به حذف هزینه آموزش، سلامت، فرهنگ و ... از سبد هزینه ها کنند و بر اساس میزان درآمد برای خرید کالاهای اساسی برنامه ریزی کنند. اما این روزها با توجه به روند افزایشی نرخ تورم، جهش قیمت ها و عدم تطبیق دستمزد و هزینه ها بخش عمده ای از دهک های جامعه فقر را تجربه کنند و صرفا مخارج زندگی را بر مبنای اولویت ها و اقلام ضروری انجام دهند؛ در این شرایط است که قشر ضعیف جامعه از چکاب ماهیانه، ادامه تحصیل فرزند، مسافرت و برنامه های تفریحی -فرهنگی چشم پوشی می کند و قشر متوسط جامعه که در آستانه خط فقر قرار گرفته است خرید بسیاری از کالاهای مصرفی غیرضروری را حذف می کند که این امر موجب می شود تا بسیاری از مشاغل و صنوف کشور به مرز تعطیلی نزدیک شوند.

یکی از صنوفی که  می تواند تامین کننده کالای مرتبط با سلامت و همچنین کالای لوکس  مصرفی برای مردم باشد؛ عینک فروشی ها هستند که به گفته رئیس اتحادیه این صنف، بخش عمده ای از فعالان این صنف در مرز ورشکستگی قرار دارند زیرا مردم قدرت خرید عینک طبی را ندارند چه برسد به عینک های آفتابی؛ آن هم اگر برند شناخته شده ای داشته باشد.

بخش عمده ای از فعالان این صنف در مرز ورشکستگی قرار دارند زیرا مردم قدرت خرید عینک طبی را ندارند چه برسد به عینک های آفتابی؛ آن هم اگر برند شناخته شده ای داشته باشد

نسخه هایی که روی دست مانده است
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان عینک می گوید: فعالان این صنف شرایط بسیار سختی را تجربه می کنند زیرا از یک سو به دلیل افزایش قیمت ارز فعالان این صنف امکان تهیه ارز برای واردات کالا را ندارند و از سوی دیگر واردات کالا با دلار بیش از ۲۳ هزار تومانی در بازاری که مردم قدرت خرید ندارند برای واردکنندگان و فعالان این صنف مقرون به صرفه نیست زیرا عینک در بازار خریداری ندارد.

حمید ثابت قدم در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: این روزها کسی به سراغ عینک فروشی ها نمی رود زیرا مردم قدرت خرید عینک را ندارند به همین دلیل عینک های طبی از لیست کالاهای سلامت محور مردم حذف شده است؛ گواه این ادعا نیز نسخه چشم پزشکان است که ماهها و یا شاید بیش از یکسال در دست بیماران می ماند.

وی می افزاید: شرایط اقتصادی و معیشتی مردم به نحوی شده است که آنها تلاش می کنند تا با استفاده از حداقل های معیشتی شکم خود را سیر کنند بنابراین کسی به فکر سلامت چشم خود نیست و عملا مراجعه به چشم پزشکی و خرید عینک طبی از لیست هزینه های سلامت خانوار حذف شده است به همین دلیل نسخه های چشم پزشکان یا به خرید عینک طبی منجر نمی شود و یا آن  دسته از کسانی که می خواهند عینک طبی را خریداری کنند حداقل ۸ ماه از نسخه ای که پزشک برای آنها نوشته است، می گذرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان عینک ادامه می دهد: بدون تردید در شرایطی که مردم به دنبال تامین حداقل های معیشتی هستند نمی توان انتظار داشت که بازار فروش قاب عینک و عینک های طبی خوب باشد.

این فعال صنفی تصریح می کند: در حال حاضر مردم به دنبال خرید عینک جدید و عینک آفتابی نیستند به همین دلیل مراجعات آنها به عینک فروشی ها به حداقل رسیده است و زمانی که مشتریان وارد عینک فروشی ها می شوند صرفا قصد تعمیرات و یا تعویض عدسی دارند.

میزان فروش عینک در چهار ماهه سالجاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۰ درصد کاهش یافته است؛ اگر سال قبل طی هفته در یک عینک فروشی ۲۰ تا ۲۵ عینک به فروش می رسید در حال حاضر این عدد به فروش سه تا پنج عینک رسیده است بنابراین در چنین شرایطی واردات کالای جدید برای فعالان این صنف مقرون به صرفه نیست

کاهش ۷۰  درصدی فروش در عینک فروشی ها
رئیس اتحادیه فروشندگان عینک درباره میزان فروش و واردات کالای جدید به کشور می گوید: عینک فروشی ها به دلیل شیوع ویروس کرونا بیشتر از دو ماه برای رعایت پروتکل های بهداشتی تعطیل بودند و پس از آن نیز بخاطر نامناسب بودن شرایط اقتصادی مردم میزان فروش عینک فروشی ها به حداقل رسیده است.

ثابت قدم می افزاید: میزان فروش عینک در چهار ماهه سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷۰ درصد کاهش یافته است؛ اگر سال قبل طی هفته در یک عینک فروشی ۲۰ تا ۲۵ عینک به فروش می رسید در حال حاضر این عدد به فروش سه تا پنج عینک رسیده است بنابراین در چنین شرایطی واردات کالای جدید برای فعالان این صنف مقرون به صرفه نیست.

وی ادامه می دهد: در چهار ماهه نخست امسال واردات عینک آفتابی و قاب عینک نداشتیم و صرفا برخی از فعالان این صنف کسری عدسی را از طریق واردات جبران کردند.

رئیس اتحادیه فروشندگان عینک تصریح می کند: در شرایطی که مردم قدرت خرید عینک طبی که برای سلامت چشم ضروری است را ندارند نمی توان از آنها انتظار خرید عینک آفتابی، فریم های جدید و یا عینک های دارای برند را داشت.

کرونا بلای جان عینک فروشان
ثابت قدم درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا  بر فعالیت صنف فروشندگان عینک می گوید: بدون تردید شیوع ویروس کرونا در اقتصاد ایران موجب شد تا از بین ۱۳۵ صنف فعال، بیش از ۱۲۵ رسته صنفی متضرر شود اما در لیست صنوف زیانده فقط نام ۱۳ رسته قرار گرفته است که بدون تردید آنها به صورت کاملا ورشکست شده و زیان ده هستند.

وی می افزاید: اتحادیه فروشندگان عینک هزار عضو دارد و ۳۰۰ پرونده برای اخذ پروانه جدید تشکیل شده بود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا نه تنها پروانه های جدید صادر نشد بلکه ۸۰ پروانه فعالان این صنف نیز ابطال شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان عینک خاطرنشان می کند: عمده ترین دلایل مطرح شده از سوی متقاضیان ابطال پروانه کسب؛ نداشتن قدرت مالی برای پرداخت اجاره بها و عدم قدرت کافی برای تامین هزینه های جانبی است.

ثابت قدم از دولتمردان می خواهد تا برای حمایت از صاحبان صنوف وارد عمل شده و شعارهای حمایتی را محقق کند.

کد خبر: ۲۹٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha