۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
بازار سیاه تجهیزات گازسوز کردن خودروها؛ افزایش قیمت و کاهش کیفیت
بازار گزارش می دهد

بازار سیاه تجهیزات گازسوز کردن خودروها؛ افزایش قیمت و کاهش کیفیت

بیرجند- بعد از سهمیه بندی بنزین و گرانی این سوخت بازار گازسوز کردن خودروها در خراسان جنوبی داغ شده است اما مردم از افزایش دو برابری قیمت ها برای دوگانه سوز کردن خودروها گلایه مند هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها با افزایش قیمت بنزین، بار دیگر اهمیت دوگانه سوز کردن ماشین‌ها و استفاده از گاز طبیعی فشرده در میان رانندگان به‌صورت جدی مطرح شده است، در واقع بخشی از افرادی که تا پیش از این بنزین را به عنوان سوخت انتخاب می‌کردند اکنون سوخت دیگری را جایگزین آن کرده‌اند و در این میان سی ان جی نقش اول را بازی می‌کند.

تعداد زیادی از تاکسی‌ها، وانت‌بارها و خودروهای بنزین سوز برای کاهش هزینه‌های خود، خواستار جایگزین کردن گاز CNG در ازای بنزین به عنوان سوخت اصلی وسایل نقلیه گازسوز هستند؛ زیرا استفاده از سی ان جی، هزینه‌ها را به میزان ۸۰ درصد برای رانندگان کم‌تر می‌کند، اما شواهد بازار نشان می‌دهد که نبود تجهیزات و گرانی آنها باعث شده تا خودروهای بنزینی پشت درهای مراکز فنی مجاز بمانند و نتوانند با قیمت‌های کنونی این کار را انجام دهند.

افزایش قیمت‌ها و مشکلات مردم
خراشادی از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در سطح شهر عنوان کرد: به دلیل افزایش قیمت بنزین به دنبال گازسوز کردن خودروی خود بودم ولی قیمت‌ها خیلی گران شده است و توانایی این کار را ندارم.

وی افزود: گفته‌اند که تاکسی‌ها رایگان یا با تسهیلاتی می‌توانند گازسوز شوند اما برای افرادی مانند ما که در تاکسی‌های اینترنتی کار می‌کنیم قوانینی وجود ندارد.

اکبری از شهروندان بیرجندی نیز در این باره گفت: قبل از گران شدن بنزین برای گازسوز کردن خودروی خود اقدام کردم و هزینه کل آن به دو میلیون تومان هم نرسید اما اکنون که برای فرزندم اقدام کردیم قیمت‌ها حدود چهار میلیون تومان به بالا شده است و حتی کیفیت نیز مانند گذشته نیست و دیگر نمی‌دانیم چه کاری انجام دهیم.

با افزایش قیمت بنزین، قیمت تجهیزات سی ان جی نیز افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده و به دلیل گرانی حتی با کمبود تجهیزات رو به رو هستیم

موسوی نیز از دیگر شهروندان استان بیان کرد: متولیان و مسئولان باید وارد عمل شوند و قیمت‌ها را به ثبات برسانند چرا که با افزایش قیمت بنزین همه محصولات و کالاها گران شده است و مختص یک محصول نیست.

به گفته وی گرانی را به تجهیزات ربط می‌دهند ولی این مقدار گران شدن از یک میلیون تومان به چهار میلیون کاملاً باعث بی ثباتی شده است و مشخص نیست دستان چه کسانی پشت پرده است.

اجازه واردات بدهند
در همین راستا با برخی از صاحبان مراکز فنی در این حوزه صحبت کردیم که در این باره یکی از مسئولان این مراکز عنوان کرد: مراجعات حضوری و تلفنی برای آگاهی از نحوه دوگانه سوز کردن خودرو در ماه‌های گذشته افزایش داشته است و روزهای پرکار و شلوغی را پشت سر می‌گذارد.

به گفته وی با افزایش قیمت بنزین، قیمت تجهیزات سی ان جی نیز افزایش ۱۰۰ درصدی را تجربه کرده و به دلیل گرانی حتی با کمبود تجهیزات رو به رو هستیم.

به عقیده وی دولت برای حل مشکل تجهیزات باید اجازه واردات را برای مدت محدود بدهد زیرا تقاضا بسیار زیاد است و برای خرید تجهیزات بازار سیاه راه اندازی شده و قیمت تجهیزات در بازار غیررسمی تا دو برابر افزایش قیمت داشته است و این مشکل فقط از طریق مرکز قابل حل است.

افزایش قیمت تجهیزات
یکی دیگر از مسئولان مراکز گازسوز کردن خودرو که تمایلی به بیان نام خود ندارد، عنوان کرد: مراجعات برای نصب سیستم گازسوز افزایش داشته اما تجهیزات حتی با قیمت بالا نیز در دسترس نیست و کپسول ۶۰ لیتری که تا پیش از سهمیه‌بندی، حدود یک میلیون تومان به فروش می‌رسید اکنون به حدود سه میلیون تومان رسیده و باقی تجهیزات نیز به همین مقدار گران شده است.

وی افزایش قیمت تجهیزات مربوط به سی ان جی سوز کردن خودروها را حدود ۶۰ درصد عنوان کرد و افزود: در این مدت مراجعه برای گازسوز کردن خودروها دوبرابر شده است، با این حال تجهیزات از سوی اتحادیه کشوری سوخت‌های جایگزین به دست ما نمی‌رسد.

وی با بین اینکه پیش از این به طور مستقیم با تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در ارتباط بودیم، تصریح کرد: علت کاهش تجهیزات سی ان جی، توقف تولید در گذشته به دلیل عدم اقبال مشتریان بود چرا که قبلاً خطوط تولید این تجهیزات تعطیل و نیمه تعطیل بوده و اکنون با افزایش تقاضا، می‌خواهند شروع به کار کنند.

افزایش ۳۰ درصدی مصرف CNG
 مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی در گفتگو با بازار با اشاره به اینکه از زمان سهمیه بندی بنزین با کاهش ۳۲ درصدی مصرف بنزین رو به رو بوده‌ایم، گفت: اما مصرف سی ان جی افزایش حدود ۳۰ درصدی داشته است.

با توجه به استقبال مردم از گاز سی ان جی مراکز غیرقانونی نیز شکل گرفته است که تجهیزات و کار غیر استاندارد است و این مهم باید مورد توجه مردم باشد

قربانعلی مردانی افزود: با توجه به استقبال مردم از گاز سی ان جی مراکز غیرقانونی نیز شکل گرفته است که کارهایی انجام می‌دهند و خطراتی را برای مردم در پی دارد که باید به آن توجه کنند.

به گفته وی از عمده مشکلات کنونی نصب کپسول‌های ال پی جی در خودرو می‌باشد که بدون نظارت و غیر استاندارد صورت می‌گیرد و هیچ گونه ایمنی رعایت نمی‌شود.

فعالیت ۷ مرکز دوگانه سوز کردن خودرو
معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در زمینه نظارت بر قیمت‌ها و کیفت مراکز در گفتگو با بازار گفت: شش مرکز برای دوگانه سوز کردن خودرو در بیرجند داریم و یک مرکز نیز در ترمینال فردوس خدمات را به مشتری ارائه می‌دهد.

علی تهوری افزود: در شهرستان قاین نیز یک مرکز در دست اقدام است ولی در شهرستان‌های دیگر هنوز مراکزی راه اندازی نشده است.

وی تأکید کرد: این مراکز در حال توسعه و افزایش هستند و برای دریافت پروانه کسب و گواهی نامه سلامت باید آموزش‌هایی را ببیند و بعد از دریافت مدارک خود می‌توانند کارگاه‌ها را احداث کنند و مشکلی در این زمینه نداریم.

قیمت های مصوب کشوری ابلاغ می شود
وی درباره قیمت‌ها هم عنوان کرد: قیمت‌ها مصوب اتحادیه کشوری است و در سال جاری این اتحادیه از استان‌ها درخواست کرده است که قیمت مورد تأیید خود را به صورت جداگانه اعلام کند و باید در جلسات کارشناسی شده این مورد بررسی شود.

قیمت گازسوز کردن خودروهای پرایدی از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، مدل‌های پژو از چهار میلیون و ۶۵۰ تا پنج میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و ال ۹۰ از هفت میلیون و ۸۰۰ تا هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است

به گفته وی به طور کلی می‌توان گفت قیمت گازسوز کردن خودروهای پرایدی از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا چهار میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، مدل‌های پژو از چهار میلیون و ۶۵۰ تا پنج میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و ال ۹۰ از هفت میلیون و ۸۰۰ تا هشت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

تهوری اعلام کرد: متقاضیان برای گازسوز کردن خودروها می‌توانند به سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه سوز(NGVI.IR) مراجعه کنند و از طریق گزینه تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل خودروی خود اقدام کنند.

معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در زمینه افزایش چند برابری قیمت‌های گازسوز کردن خودرو عنوان کرد: این گرانی به دلیل افزایش تجهیزات و لوازم است و ربطی به گران شدن بنزین ندارد.

وی عنوان کرد: مشکلات باید در اتحادیه کشوری بررسی شود و تنها مربوط به خراسان جنوبی نمی‌شود.

تهوری درباره پایین آمدن کیفیت‌ها نیز گفت: تمام مراکز مجاز باید گواهی سلامت را بر روی کپسول‌ها نصب کنند و در صورت هر گونه تخلف و اشکال مردم می‌توانند به سازمان مراجعه کنند و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و مراکز غیر مجاز نیز به دلیل نداشتن پروانه کسب و گواهی سلامت قابل تشخیص هستند و در صورت مشاهده پلمب می‌شوند.

وی اظهار کرد: برای پروسه نظارت بر مراکز، اتحادیه کشوری دو بازرس به ما معرفی کرده است که به صورت رندوم نظارت‌ها را انجام می‌دهند و پل ارتباطی بین مردم، سازمان و اتحادیه ‌هستند.

به گفته وی نظارت‌ها ماهانه توسط بازرسین سازمان و اتحادیه، شرکت نفت، استاندارد و اتاق اصناف و پلیس اماکن انجام می‌شود و گشت‌های مشترک در لحظه با هر تخلف وارد عمل می‌شوند.

به هر روی علی رغم مشکلات مطرح شده مردم برای تامین سوخت مورد نیاز وسیله نقلیه خود به نصب دستگاه CNG و LPG روی آورده اند که در این میان نیز علیرغم تاکید مسئولان اجرایی مبنی بر جلوگیری از گرانی، شاهد افزایش هزینه این دستگاه ها هستیم که این نشان از عدم نظارت مسئولان امر دارد.

کد خبر: ۲۹٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha