۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
زنجیره گرانی در کشاورزی پاره شدنی نیست؛ کود و نهاده مشکل روزهای کرونایی
بازار گزارش می‌دهد؛

زنجیره گرانی در کشاورزی پاره شدنی نیست؛ کود و نهاده مشکل روزهای کرونایی

اراک- به نظر می‌رسد زنجیره گرانی در کشاورزی پاره شدنی نیست و دامداران و کشاورزان همچنان با مشکل کود و نهاده باید دست و پنجه نرم کنند و خود را باز هم برای جبران لطمات کرونا و بعضا برخی بی‌تدبیری‌ها آماده کنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: حال‌وروز وضعیت ادامه‌دار طوری در حال کش‌دار شدن و عادی شدن است که مردم در همه اقشار دیگر توانی برای تعجب افزایش قیمت این روزهای اقتصاد کشور به گونه شده که گرانی از بین نمی‌رود، بلکه از شاخه‌ای به شاخه دیگر منتقل می‌شود، این و اعتراض برایشان باقی نمانده و فقط راه آمده را ادامه می‌دهند، اما باید دید این اوضاع تا چه زمانی پایدار خواهد بود، سفره‌ها خالی‌تر از قبل شده، رونق از اقتصاد و معیشت مردم فراری است و سبدهای خانوار پرشده از گرانی‌های بی‌حدومرز که هیچ انتهایی نیز برای آن نمی‌شود متصور بود.

کشاورزی در دنیای کرونا زده امروز کنار سایر مشاغل و خدمات که به افول ورشکستگی کشیده شده‌اند از وضعیت تولید بهتری برخوردار شده است، اما جای تعجب است که با محصول باکیفیت و کمیت بالا چرا حال‌وروز کشاورزان خوب نیست وجه اشتراک آنان نیز با سایر مردم در اقشار و طبقه‌ها و شغل‌های مختلف یکی است.

گرانی ادوات و کود و نهاده دامی حال خوش «رونق تولید» را از کشاورزان گرفته و باوجود مولد بودن این قشر آنان را نیز دچار بحران و رکود نموده است، همچنان که در دوران ابتدای کرونا در خصوص عدم جوجه ریزی واحدهای تولید گوشت مرغ هشدارهایی داده‌شده بود امروز می‌بینیم که تولید گوشت مرغ با توجه به بالا بودن قیمت نهاده‌ها و جوجه یک‌روزه صرفه اقتصادی ندارد و مرغداران تمایلی به ادامه فعالیت در این زمینه ندارند.

داشتن مرغداری خالی به‌صرفه‌تر از جوجه ریزی است
یکی از مرغداران تفرش در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در وضعیت کنونی مرغداران معتقد هستند که اگر مرغداری‌های خود را خالی نگهدارند به‌صرف تر از جوجه ریزی است و تا زمانی که برای تأمین نهاده‌های موردنیاز مرغداران به‌منظور تولید گوشت مرغ و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها تدبیر جدی اتخاذ نشود این روند ادامه خواهد داشت.

دولت همان‌گونه که از تولیدکنندگان تعهد می‌گیرد که باید محصولات تولیدی خود را باقیمت معین در بازار داخلی عرضه کنند لازم است تا نهاده موردنیاز آن‌ها را نیز تأمین کند

سعید علیدوستی بابیان اینکه برای تولید و پرورش مرغ باید نهاده‌های ارزان‌قیمت به میزان کافی در اختیاران مرغ داران قرار بگیرد گفت: همان‌طور که مشخص است کاهش میزان تولیدگرانی را در پی دارد وقتی به‌موقع نهادهای موردنیاز مرغداران تأمین نشود ورشکستگی به دنبال خواهد داشت.

یکی از کشاورزان اراکی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص قیمت نهاده‌ها اظهار داشت: دولت بر اساس نرخ نهاده‌های دامی قیمت محصولات را تعیین کند تا در حقیقت با  آنالیز قیمت، سود تولیدکننده کنار گذاشته شود تا کشاورز، مرغدار و درمجموع تولیدکننده در چرخه تولید متضرر نشوند.

ساسان صولت در ادامه با اشاره به اینکه اگر دولت صنعت کشاورزی، مرغداری و تولید را مدیریت کند که علاوه بر مصرف‌کننده، تولیدکننده نیز از شرایط بازار رضایتمند خواهد بود، گفت: در حال حاضر با سوء نظارت‌ها نه حال تولیدکننده خوب است نه خریدار و بازار از خلأ نظارت و مدیریت رنج می‌برد، تا چه زمانی باید شاهد این باشیم که کشاورزی کنیم و گرما و سرما را به جان بخریم اما سودی عایدمان نشود؟ این چرخه دیگر تکراری و نخ‌نما شده و لذا باید فکری به حال خودمان کنیم.

۵۰ تا ۶۰ درصد نهاده‌های کشاورزان را تأمین کرده‌ایم
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص وضعیت نهاده‌ها در استان اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ درصد نهاده‌های مرغداران را تأمین کرده‌ایم و مشکلی از این بابت در استان نداریم اما برای ۴۰ درصد باقی‌مانده مرغداران مجبور هستند از بازار آزاد نهاده را تأمین کنند.

علی‌اکبر حیدری در پاسخ به این سؤال خبرنگار بازار که آیا دسترسی به نهاده‌ها در استان به سهولت صورت می‌گیرد یا خیر افزود: در خال حاضر مشکل عمده ما ترخیص نهاده‌ها از بندر است و تا زمانی که این دان ها ترخیص شوند با کمبود مواجه می‌شویم و در خصوص ریزمغذی‌ها نیز مرغداران با دغدغه روبرو هستند چراکه تمام این ریزمغذی‌ها باید به‌صورت آزاد تأمین شوند.

وی بابیان اینکه کرونا سبب زیان ورشکستگی بسیاری از واحدهای مرغداری استان مرکزی شده است، گفت: جبران خساراتی که کرونا به مرغداران زد بسیار سخت بود و بسیاری از مرغداران نتوانستند پا بگیرند و الان نیز با وضعیت موجود نهاده‌ها توان و قدرت خریدی برای ادامه کار و جوجه ریزی باقی نمانده است اما خوشبختانه قیمت مرغ زنده ۱۲ هزار تومان تعیین‌شده و مرغدارها راضی هستند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان مرکزی عنوان داشت: هم‌اکنون جوجه ریزی در استان به نصف تقلیل یافته و مرغداران طوری تنظیم کرده‌اند که با توجه به رکود بازار و نبود مراسم‌ تولید مازاد نداشته باشند و به‌نوعی از شوک اسفندماه خارج‌شده و مجموعاً اوضاع مرغداران رو به بهبود است.

توقف صادرات تخم‌مرغ تولیدکنندگان مرکزی را با مشکل مواجه کرده است
معاون امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به اینکه کاهش جوجه ریزی در تیرماه امسال افزایش قیمت گوشت مرغ در شهریورماه را به همراه خواهد داشت، اظهار داشت: خردادماه امسال ۱۱۷ میلیون جوجه ریزی در کشور صورت گرفت که از این میزان دو میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه‌ جوجه ریزی تیرماه امسال در واحدهای مرغ گوشتی این استان انجام‌شده است.

نهاده‌های دامی موردنیاز بخش دام  و طیور استان تنها از طریق سامانه بازار گاه تأمین می‌شود و مرغداران و دامداران می‌توانند از طریق سامانه بازار گاه خرید کرده وجوهی را واریز کنند

مجید آذر عنوان داشت: توقف صادرات تخم‌مرغ تولیدکنندگان مرکزی را با مشکل مواجه کرده است و قیمت‌ها برای تولیدکنندگان به‌صرفه نیست چراکه قیمت تمام‌شده برای تولیدکننده ۱۰ هزار تومان بوده و قیمت هر کیلو تخم‌مرغ در محل تولیدی ۷۳ هزار ریال تعیین‌شده است.

وی در خصوص گرانی‌های هفته‌های اخیر در حوزه مرغ بیان داشت: کاهش ۱۰ میلیون قطعه‌ای جوجه ریزی  اردیبهشت‌ماه امسال در  کشور ازجمله مهم‌ترین عوامل افزایش قیمت گوشت مرغ در هفته‌های گذشته بوده‌ است.

فقط ۴۰ درصد نهاده دامی استان مرکزی تأمین‌شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز به خبرنگار بازار گفت: استان مرکزی روزانه به ۲۵ هزار تُن نهاده‌های دامی مثل ذرت و سویا نیاز دارد و فقط ۴۰ درصد نهاده دامی استان مرکزی تأمین‌شده است.

مجید آنجفی بیان داشت: نهاده‌های دامی موردنیاز بخش دام  و طیور استان تنها از طریق سامانه بازار گاه تأمین می‌شود و مرغداران و دامداران می‌توانند از طریق سامانه بازار گاه خرید کرده وجوهی را واریز کنند و نهاده‌های دامی کاملاً عادلانه بین افراد توزیع می‌شود.

بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد باوجود وعده مسئولان، مشکل عرضه نهاده‌های دامی و گرانی در ادوات کشاورزی و کود همچنان وجود دارد که در صورت تداوم روند فعلی، بازار محصولات پروتئینی و کشاورزی طی ماه‌های آینده با مشکل مواجهه می‌شود و در صورت عدم چاره‌اندیشی برای دامداران و مرغداران و کشاورزان مشکلات عدیده‌ای برای آن‌ها به وجود می‌آید که سبب ورشکستی بیشتر از قبل برای برخی از آن‌ها می‌شود.

کد خبر: ۲۹٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha