۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
قفل گمرک، تدبیر وزارت صمت برای تخلف ورود موقت کالا
سخنگوی گمرک در گفتگو با بازار عنوان کرد

قفل گمرک، تدبیر وزارت صمت برای تخلف ورود موقت کالا

لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: سامانه گمرک برای ورود موقت ۹۰ کالایی که مواد اولیه صنایع محسوب می شود را قفل کرد تا کالاهایی که یارانه می گیرند از کشور برای صادرات خارج نشوند.

به گزارش خبرنگار بازار،لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: قفل سیستمی  ۹۰ کالا در رویه ورود موقت، که مواد اولیه کالاهای صادراتی محسوب می شوند توسط گمرک، برای ممانعت از خروج  کالاهایی است که از مواد یارانه ای تولید می شوند تا در رویه صادرات از کشور خارج نشوند 

سید  روح اله لطیفی با اعلام این مطلب اظهار کرد: برای تسهیل تامین مواد اولیه صنایع صادراتی کشور مقرر شده بود تا مواد اولیه آن به صورت ورود موقت تامین و وارد کشور شود.
وی افزود:از آنجا که  کالاهایی که به صورت ورود موقت وارد کشور می شوند تبدیل به محصول نهایی برای صادرات می شوند  تعرفه وارداتی و حقوق گمرکی آنها نزدیک به صفر است.
سخنگوی گمرک ادامه داد: ۹۰ ردیف کالایی که قفل سیستمی شد شامل شیر خشک صنعتی، کره بسته بندی ۵۰۰ گرمی، آرد، کاه و پوست غلا، پالم، کنجاله ها، خوراک آماده آبزیان، شیر خشک اطفال، آخال های جامد، تفاله و مواد نباتی می شود که از این اقلام به عنوان مواد اولیه صنایعی که جنبه صادراتی دارد، استفاده می شود.
لطیفی ادامه داد: به عنوان مثال از شیر خشک و کره در صنعت شیرینی و شکلات کشور استفاده می شود به همین دلیل این اقلام توسط تولیدکنندگان کالاهای صادراتی،  با تعرفه و حقوق وارداتی نزدیک صفر وارد کشور می شود تابعد از انجام فرایند تولید در داخل کشور تبدیل به ارزش افزوده شود و سپس به کشورهای دیگر صادر شود اما این امر در شرایط عدم کنترل، ممکن است در برخی موارد  محقق نشود و به بهانه صادرات ، آن دسته از محصولاتی که با دریافت یارانه تولید شده اند نیز از کشور خارج شوند.
وی خاطرنشان کرد: گمرک به منظور جلوگیری از خروج منابع مالی کشور و سوء استفاده های احتمالی، ضمن حمایت از صادرات، از شیوه قفل سیستمی استفاده کرد تا بدین ترتیب صادرات کالاهایی که مواد اولیه آنها با ورود موقت تامین می شود بر اساس کیل استانداری که از سوی وزارت صمت مشخص شده صورت بگیرد تا بستر خروج کالاهای یارانه ای، مهیا نشود.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: صادرات کالاهایی که  از محل تامین مواد اولیه از طریق ورود موقت  صورت می گیرد ، با قفل سیستمی و بر اساس کیل استاندارد مورد توجه گمرکات است.

کد خبر: ۲۹٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha