۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
زمان تأمین مالی شرکت‌های خصوصی در بورس رسیده است
کارشناس بازار سرمایه:

زمان تأمین مالی شرکت‌های خصوصی در بورس رسیده است

شهبازی، کارشناس بازار سرمایه با توجه به استقبالی که از بورس صورت گرفته، تأکید کرد الان زمان مناسبی برای تأمین مالی شرکت های خصوصی در بورس است.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، مجتبی شهبازی کارشناس بازار سرمایه و بورس گفت: مجموعه از عوامل موجب شده است که شاخص رشد کند و فعلا هم به این روند ادامه داده است.

وی بخشی از این عوامل را مربوط به نرخ ارز عنوان کرد و در ادامه به عواملی همچون نرخ تورم و عقب ماندگی در نرخ گذاری بسیاری دارایی ها اشاره کرد.

افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد
شهبازی همچنین گفت: سالیان گذشته بازار سرمایه نقشی در اقتصاد نداشته است چون اقتصاد بانک محور بوده است. الان بازار سرمایه در حال به دست آوردن جایگاه خود است و چه بخواهیم و نخواهیم بخشی از نقدینگی هوشمند است.

وی با بیان اینکه یکسری عوامل باعث سودآوری شرکت ها شده است حتی تحریم ها را هم عاملی برای کسب سود بعضی شرکت ها عنوان کرد و گفت: در دوران تحریم یکسری شرکت های خارجی از ایران رفتند و بازار ۸۰ تا ۹۰ میلیون نفری داخلی در اختیار شرکت ها قرار گرفت.

شهبازی در مقایسه ای بین شاخص بورس در سال قبل که در محدوده ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار بود با محدوده امسال آن گفت: طی یکسال و نیم گذشته –شاخص- بورس رشد ۴,۵ برابری داشته است.

مجموعه عوامل بورس را به رشد رسانده است
وی با بیان اینکه نباید تک بعدی نگاه کنیم، همه رشد بازار سرمایه را نشانه سودآوری آن ندانست و اظهار کرد: باید مجموعه عوامل را ببینیم. بورس هم رشد سودآوری، رشد بخش تولید و ارزش جایگزینی را داشته است.

شهبازی با مقایسه ی آماری از وضعیت بورس ایران و اروپا تصریح کرد: سال ها اقتصاد کشور بانک محور بوده است و سرمایه گذاری های عمده ای در بخش مسکن انجام می شد، الان این سرمایه گذاری ها به سمت بورس آمده است.

وی با بیان اینکه نقدینگی طی یکسال گذشته رشد داشته است، در مورد حرکت نقدینگی گفت: نقدینگی به سمت می رود که قیمت های آن بخش رشد نکرده است.

وی با انتقاد از اینکه خودرو در اقتصاد ایران کالای سرمایه ای است در بخش دیگری تأکید کرد: در برخی صنایع رشد عجیبی داشتیم.

نقش موثر آزادسازی ها در رشد بورس
شهبازی آزادسازی سهام شرکت ها را یک عامل مناسب عنوان کرد و گفت: این آزادسازی باعث شد نرخ دستوری برداشته شده و شرکت ها به سود واقعی شان برسند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس حباب ندارد، گفت: سهم شرکت های بزرگ از کل بازار زیاد است. بعضی شرکت ها ارزش گذاری شان زیاد شده است. همچنین در سال های ۹۳ تا ۹۸ بسیاری از شرکت های بزرگ عرضه اولیه شدند. این شرکت ها در رشد شاخص تاثیر داشته است.

وی با بیان اینکه شاخص امروز با سال ۹۲ تفاوت دارد، عرضه اولیه سهام شستا و شرکت های بزرگ این چنین را تاثیرگذار در رشد شاخص و بورس عنوان کرد.

شهبازی با بیان اینکه به لحاظ مقایسه دلاری ارزش بورس سال ۹۲ ارزش آن ۱۲۰ میلیارد دلار بود که ارزش گذاری درستی نبود، این عدد را در سال جاری ۳۵۰ میلیارد دلار عنوان کرد.

بورس حباب ندارد!
وی گفت: کلیت بازار سرمایه حبابی ندارد، این نقدینگی وارد شده به بورس با به بن بست رسیدن سیاست های کلان در بخش بانکی سر از بازار سرمایه درآورده است. [اشاره دیگر به اینکه نقدینگی هوشمند است.]

در بخش دیگری شهبازی گفت: الان وقت تامین مالی شرکت ها در بازار سرمایه است به جای نگرانی بهتر است از این پتانسیل استفاده شود. الان وقت تامین مالی های بیش از ۱۰۰ هزار میلیاردی است و از این وضعیت می توان استفاده کرد تا دچار حباب در بورس نشویم.

وی گفت: باید همزمان با بالابردن شناوری سهام، صندوق های بازارگردانی برای همه نمادها شکل بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بهتر است روند پذیرش شرکت ها تسریع شود، تامین مالی شرکت های خصوصی هم رقیبی به اسم دولت نداشته باشد و دولت باید در کنار بخش خصوصی باشد.

اوراق بدهی فقط به نفع دولت منتشر شده است
شهبازی با بیان اینکه در این سالها تامین مالی به صورت اوراق بدهی و صکوک برای بخش خصوصی رخ نداده است، تأکید کرد: دولت امروز وقتی تصمیم می گیرد اوراق بدهی منتشر کند طی ۴۸ ساعته به فروش می رسد. بهتر است راه ورود بخش خصوصی واقعی از طریق اوراق تامین مالی بدهی فراهم شود.

در بخش دیگری این کارشناس بازار سرمایه خواستار استفاده دولت از فرصت های بازار سرمایه شد و اینکه برای اولین بار نقدینگی به سمت تولید آمده است، گفت: سهامداران کوتاه مدت نباید بیشتر از افرادی که به دنبال سودآوری در دراز مدت هستند سود ببرند. ارکان بازار سرمایه باید به گونه ای به این سمت برود.

نقدینگی سرگردان و تهدیدات اقتصادی
وی با اشاره به تاثیر نقدینگی سرگردان در اقتصاد گفت: براساس یک بررسی که انجام دادیم مشخص شد نقدینگی مشکل کشور است. در روزهایی که بازار منفی می شود شهرهای بزرگ فروشنده هستند و شهرهای کوچک خریدار می شوند که این نشان می دهد نقدینگی دست به دست می شود.

وی از مردم خواست همه دارایی شان را برای سرمایه گذاری در بورس استفاده نکنند و یک سبد دارایی شکل دهند.

شهبازی سپس با بیان اینکه هیچ وقت پیش بینی از شاخص بورس در آینده نداشته ام، ادامه داد: به روند بازار سرمایه اعتماد دارم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با فروش سهام دولتی موافق هستم.

شناوری سهام مورد توجه قرار گیرد
در پاسخ به سوالی شهبازی گفت: اینکه گفته شود دولت ارزش سهام بعضی شرکت های دولتی را بالا می آورد تا آنها را گران بفروشد بعد که عرضه شد آن را رها می کند، قبول ندارم.

در بخش دیگری این کارشناس بازار سرمایه یکی از مشکلات بازار سرمایه را پایین بودن شناوری سهم ها عنوان کرد و با مقایسه ای بین آمارهای داخلی و خارجی گفت: باید سهامداران مجبور شوند که شناوری سهام شان را بالا ببرند و سهام آنها به دست سهامداران خرد برسد.

کد خبر: ۲۹٬۵۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha