۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
کرونا ۱۴۷ میلیون نفر به بیکاران جهان اضافه کرد
نتایج مطالعه در دانشگاه سیدنی استرالیا

کرونا ۱۴۷ میلیون نفر به بیکاران جهان اضافه کرد

اقتصاد دنیا در نتیجه همه گیری کرونا آسیب زیادی متحمل شده است. دانشگاه سیدنی در مطالعه اخیر خود خبر از کاهش ۳.۸ هزار میلیارد دلاری مصرف به دلیل همه گیری کرونا و افزایش ۱۴۷ میلیون نفر به جمع بیکاران دنیا داد.

مونا مشهدی رجبی؛ بازار: همه گیری ویروس کرونا هزینه های اقتصادی زیادی برای دنیا به همراه آورده است و موج بزرگی از بیکاری را نیز ایجاد کرد. اخیرا پژوهشگران دانشگاه سیدنی مطالعه ای در مورد اثرات این بحران روی  صنایع مختلف و میزان مصرف انجام داده اند که در بر دارنده اطلاعات جالبی است. این مطالعه تایید می کند که اقتصادهای صنعتی به خصوص امریکا و بریتانیا بیشترین هزینه را بابت همه گیری کرونا متحمل شده اند و این وضعیت می تواند در میان مدت دو کشور مذکور را با چالشهای بزرگتری روبرو کند.

اولین و اصلی ترین سوالی که در این مطالعه مطرح شد، این است که چرا اقتصاد دنیا تا این اندازه آسیب دیده است؟ در بحران های قبلی به عنوان مثال بحران ناشی از همه گیری آنفولانزا در سال ۱۹۲۰ میلادی، اثرات مخرب اقتصادی خیلی کمتر از بحران کرونا بود در حالیکه مرگ و میر ناشی از همه گیری آنفولانزای اسپانیایی از مرگ و میر ثبت شده  تا کنون در اثر کرونا بیشتر بوده است؟ این تفاوت را چگونه می توان توضیح داد؟

دانشگاه سیدنی دلیل بیشتر بودن تاثیر بحران کنونی روی اقتصاد دنیا در مقایسه با بحران های قبلی را بیشتر بودن میزان وابستگی اقتصادی کشورهای مختلف به هم ذکر کرد و نوشت: «در دنیای امروز صنعت هیچ کشوری بدون رونق در صنعت کشور دیگر نمی تواند رشد کند زیرا بخش زیادی از مواد اولیه از بازارهای خارجی تامین می شود و سهم زیادی از تولیدات داخلی هم به بازارهای دیگر صادر می شود. اقتصاد امروز دنیا مانند کلافی درهم تنیده است و در این فضا نمی توان به تنهایی رشد کرد یا به تنهایی آسیب دید. همین مساله باعث شده است تا تاثیر منفی ناشی از همه گیری ویروس کرونا بزرگتر از بحران های قبلی باشد.»

 بیکاری ناشی از کرونا  چقدر است
مساله دیگری که در این گزارش وجود دارد، افزایش بیکاری در نتیجه همه گیری و افت مصرف است. مطالعات انجام شده توسط  دانشگاه سیدنی نشان داده است همه گیری ویروس کرونا باعث شد  تا ۱۴۷  میلیون نفر در دنیا بیکار شوند و میزان  مصرف در جهان ۳.۸ هزار میلیارد دلار کاهش پیدا کند.امریکا یکی از کشورهایی است که بالاترین بیکاری را در جریان همه گیری کرونا تجربه کرد و آمارهای دانشگاه سیدنی نشان می دهد در ماه می سال جاری بالغ بر ۵۲ میلیون امریکایی بیکار بودند که این رقم برابر با ۴۷.۲درصد از کل نیروی کار امریکا است.

صنعتی که بیشترین آسیب را در نتیجه این بحران متحمل شد، صنعت حمل و نقل هوایی بود  زیرا با بسته شدن مرزها و تعطیلی فعالیتهای اقتصادی،  تقاضا برای سفر به شدت کاهش پیدا کرد.  از بین رفتن راه های ارتباطی در جهان باعث شد تا اختلال های زیادی در تجارت و توریسم و فعالیتهای حوزه انرژی ایجاد شود و حتی بخش فاینانس هم در دنیا آسیب زیادی دید.

مساله نگران کننده این جاست که دانشگاه سیدنی پیش بینی کرده است اثرات مخرب ناشی از بحران همه گیری کرونا  بسار جدی است و تنها در صورتی این اثرات از بین می رود که اقتصاد از قرنطینه خارج شود و فعالیتهای اقتصادی عادی از سر گرفته شود. اما این نظریه یک وجه دیگر هم دارد. دانشگاه سیدنی با اشاره به سیاستهای اجرا شده درشماری از کشورها از جمله امریکا مبنی بر از سر گیری فعالیتهای اقتصادی قبل از اینکه بحران کرونا کاملا کنترل شده باشد نوشت:« هزینه تعطیلی فعالیتهای اقتصادی یا فعالیت با ظرفیت کمتر به دلیل نگرانی از اثرات کرونا، روی اقتصاد بسیار زیاد است ولی هزینه بیشتر زمانی به اقتصاد تحمیل می شود که فعالیتها زود شروع شود و قرنطینه به طور کامل اجرا نشود و دنیا با موج های دوم و سوم ویروس  کرونا روبرو شود.»

اروپا و امریکا بیشترین زیان را متحمل شدند
در بخشی از گزارش در مورد کشورهایی که بالاترین آسیب را متحمل شده اند، گزارشهایی ارایه شده است. با وجود اینکه چین اولین کشوری بود که درگیر همه گیری کرونا شده بود ولی آسیب تحمیل شده به اقتصاد کشور امریکا و کشورهای اروپای غربی از چین بیشتر بود. دانشگاه سیدنی در گزارش خود اعلام کرد رکود اقتصادی بریتانیا در نتیجه همه گیری ویروس کرونا در ۳۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده است. آخرین بار بریتانیا در سال ۱۷۰۹ میلادی رکودی به بزرگی رکود کنونی را تحربه کرده بود.

طبق این مطالعه در صورتی که تنها یک موج همه گیری برای ویروس کرونا وجود داشته باشد، اقتصاد کشور فرانسه شاهد کاهش ۱۱.۸ درصدی تولید ناخالص داخلی در سال جاری خواهد بود و نرخ انقباض اقتصادی کشورهای ایتالیا و بریتانیا به ترتیب به ۱۱.۷ درصد و ۱۱.۹ درصد می رسد. اما اگر موج دومی هم وجود داشته باشد اقتصاد فرانسه و ایتالیا در سال جاری با نرخ ۱۴ درصد و اقتصاد بریتانیا با نرخ ۱۳.۸ درصد منقبض خواهد شد. اگر کرونا تنها یک موج داشته باشد و قبل از اینکه بحران بزرگتر شود، درمانی برای این ویروس کشف شود اقتصاد کشور کانادا در سال ۲۰۲۰ با نرخ ۸ درصد، اقتصاد آلمان با نرخ ۶.۴ درصد و  اقتصاد کشورهای امریکا و ژاپن به ترتیب با نرخ ۷.۵ درصد و ۶ درصد منقبض خواهند شد. در صورت وقوع موج دوم دو کشور کانادا و امریکا به ترتیب انقباض ۹.۷ درصد و ۸.۳ درصدی اقتصاد را تجربه می کنند و اقتصاد آلمان و ژاپن به ترتیب با نرخ ۸.۳ درصد و ۷.۶ درصد منقبض می شود.

کد خبر: ۲۹٬۵۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha